Jump to content
navigaare

Vasta-alkajan koira

Recommended Posts

Hei!Ajattelin tästä hommata kys. rotuisen koiran. Onko koira helppo kouluttaa ja sopiiko se ns. aloittelijalle? Luin, että se vatii paljon liikuntaa ja aktiviteettiä.. Sitten tämä vedättäminen - Onko pakollista touhua? Mitä muita koirarotuja voidaan suositella vasta-alkajille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!
Ajattelin tästä hommata kys. rotuisen koiran. Onko koira helppo kouluttaa ja sopiiko se ns. aloittelijalle? Luin, että se vatii paljon liikuntaa ja aktiviteettiä.. Sitten tämä vedättäminen - Onko pakollista touhua? Mitä muita koirarotuja voidaan suositella vasta-alkajille?

Niin ja se rotu oli?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Metsästystoiminnassa lienee erinomainen valinta Suomenajokoira.Sillä saavuttaisi enemmän hyötyä, sillä sitä voisi ajattaa metsässä oikein urakalla. Ja kun Harri kerroitkin jo tuossa aiheessasi,

Sanotaan että hieman huonommastakin suvusta tulleesta koirasta saa oivan metsästystoverin oikealla koulutuksella

uskoisin, että kys. koira voisi olla oikein sopivaa luokkaa.Meillä oli muunnoin karkeakarvainen saksanseisoja, siitä jäi kyllä sellainen kuva että ei ollut mikään kovin erikoinen koira. Käytösvikaa. Sekin onneksi yksilöllistä.. kannatetaanko suomenajokoriaa ensimmäiseksi omaa koiraa ajattelevalle henkilölle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suomenajokoira olisi mielestäni ihan hyvä valinta ensimmäiseksi koiraksi.Tällä koiralla on kova metsästysinto ja se lähtee metsälle lähes kenen mukaan tahansa.suomenajokoira.info Täällä lisää tietoa.Kokemusta on myös pystykorvasta, jolle nykyisin ei ole enää paljoa käyttöä kanalinnustuskauden lyhennyttyä entisestään.Koirarotua kannatta miettiä tarkemmin. Siperianhusky ei ole hyvä vaihtoehto jos haet seura- tai metsästyskoiraa.Mieti mitä riistalajia metsästät mieluiten ja määritä koirarotu sen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kettu ja jänismetsällä olen aika useasti käynyt isän kaverin koiran kanssa. Eli kettua ja jänöä sen pitäisi oppia ajamaan.Ei taida olla rotua, joka ajaa ja noutaa? Sellainen olisi hyvä, sillä myös linnustus kuuluu suuresti metsästysmuotooni

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voihan Mäyräkoiraakin pitää pelkästään alhaalla, eli jokin portti vaan noiden portaiden eteen. Itse en niinkää ole Mäyräkoiraan tutustunut, mutta Beaglekin on hyvä metsästys koira vähälumisina talvina. Kyllä se pystyy menemään paksussakin lumessa.Koiran koulutuskin ratkaisee tosi paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä on mäyräkoiran ja dreeverin sekotus koirana se kyl jaksaa nousta portaat se kyl onkii mäyräkoiraa vähä isompi mut luulisin että se mäyräkoirakii nousoo portaat ku portaat ja dreeveriä kannatan myös beaglen ja suomenajokoiran lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eiköhän kannatas hankkia se koira tärkeimmän pyyntimuodon mukaan. Ei millään pahalla mut tunnut olevan vielä aika nuori metsästäjän alku, joten muista koirasta on oikeasti vastuuta paljon ja sen kouluttaminen ei oo mikään yksinkertaisin juttu, oli koira rodultaan mikä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jänismetsälle valitse näistä:Suomenajokoira, dreeveri tai bretagnen bassetti (Fauve de Bretagne). On kiva pieni koira, helposti oppiva, eikä ihan sellainen "metsästysidiootti" kuin suomenajokoira ja dreeveri ovat.Dreeveri on erinomainen menijä syvässä lumessa pitkän runkonsa vuoksi. Samoin kevyttä koiraa kantaa jo pieni välihanki.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kettu ja jänismetsällä olen aika useasti käynyt isän kaverin koiran kanssa. Eli kettua ja jänöä sen pitäisi oppia ajamaan.
Ei taida olla rotua, joka ajaa ja noutaa? Sellainen olisi hyvä, sillä myös linnustus kuuluu suuresti metsästysmuotooni

Kyllä kuulemma ajokoirankin pystyy opettamaan myös noutajaksi...Tosin silloinkin helottaa jos ihan pennusta asti opettaa tottelevaisuuttaa ja "haku-leikkejä"..... Ja mielellään vielä jos sattuisi olemaan jo synnynnäisenä se vietti että tykkää kantaa esineitä suussaan normaalia enemmän.Tietysti myös vaihtoehtona on monirotuinen (joita itse käytän)... Ainakin ajavina on toimineet hyvin, ja muutamat on kyllä (kouluttamatta noutamista) tuoneet minulle supikoiria, pyitä ja jäniksiä... Vaikka moni on myös kuvitellut että >löytäjä saa pitää<, mutta yleensä sellainen harhaluulo on todistettu vääräksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kaiken viljan koiraa en suosittelisi vasta-alkajalle. Samoin ajatukset noutavasta ajurista suosittelen unohdettavaksi, koska nämä vaativat kokemusta ja osaamista. Jänistä metsästävä koira on hyvä vasta-alkajalle, koska jänistä voi metsästää puolet vuodesta. Eli sen koiran kanssa voi harjoitella. Jos hankkii vaikka kanalintukoiran, niin se on sitten 1,5kk harjoitusaikaa vuodessa (tai tietysti fasaanien kanssa). Hirvikoiraa ei tietysti kannata hankkia jos ei voi metsästää hirveä.Jos joku rotu pitää sanoa, niin sanon dreeveri. Hyvä aloituskoira. Joku on niitä noutavaksikin kouluttanut, mutta kannattaisi keskittyä ensin siihen perushommaan, jottei hommat mene sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on todella kaikenviljan koira ajaa perhosia pikkulintuja sudenkorentoja.Toiveena olis et ajais myös jänistä peuraa ja kettua. eli on mäyräkoira ja voin suositella,toisaalta se mikä minulle on hyvä niin ei ehkä sinulle.Mutta jos ostat minkä koiran tahansa niin se on sitten 10-15v projekti joten mieti mitä oikeasti haluat koiraltasi.Tuollainen monitaitoinen koira ei taida(omat mietteet)olla todella hyvä missään lajissa kuten ajokoirana mäyris ei vedä vertoja Beaglelletai suomen ajokoiralle.Minulle se mäyris kelpaa siihen on syynä se että metsästän peuraa/kaurista ja jos toi tappijalka ajaa viellä kettua/supia/jänistä niin hyvä juttusiihen sitä pyritään opettamaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

kyllähän se karu totuus on että mäykeillä ei selkä tahdo kestää portaitten nousuja ja laskua...ja noutavaa + ajavaa rotua niin varmaan tuo mäyris on se ainoa vaihtoehto..ellei ajavaksi lasketa noita perslähtö ajoja (kesto maksimissaan 15 min) :D mutta jos koiraa hankit niin mieti tosiaankin se että mitä metsästät eniten?suomen ajokoiran rinnalle antaisin itse venäjän ja eestinajokoiran...ainakin venakot kovia kettu hommissa..ja käytös on niinkuin suomalaisellakin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...