Jump to content
admin1542824358

Hirven houkuttelu

Recommended Posts

Kuinkas moni on tämän jalon taidon opetellut? Opettelitteko ihmisen vai kasetin/cd:n/muun vastaavan avulla? Onko tuottanut tuloksia?Itse opettelin nelisen vuotta taaksepäin joltain kasetilla olevalla ohjeella. Itse en ole päässyt ampumaan tuon avulla, mutta passiketjuun on pariin otteeseen tuotu hirvi tämän avulla. Isällä on puolestaan kontollaan jo kymmenkunta hirveä samassa ajassa, mutta se on aina äärimmäisenä passimiehenä.Itselläni paras kokemus tuohon liittyen on viimevuodelta, kun oltiin kahdestaan erään toiseen hirvimiehen kanssa mettässä. Noh, itse olin "passirivissä" oottelemassa ja aikani kuluksi aloitin kutsumisen. Ensi kuulua todella, todella vaimea vastaus, jota ensin epäilin "halukuulloksi". Noh, jatkoin kutsumista vartin verran, kunnes kuulin viereisessä risukossa ryskettä, uroshirvi oli tulossa tielle ja lujaa. Vaan tuuri oli tässä vaiheessa erittäin huono, kun ajomiehenh koira otti päinvastaisesta suunnasta hirven haukkuun ja hetikohta hirvi lähti liikkeelle, ohitti minut 150m päästä koira perässä ja tätähän minun kutsuma hirvi ei kestänyt..Ja naaraan kiimakutsua käytän, vasan ääntelynkin osaan jotenkuten, mutta muut äänialat ovat vielä hukassa.Edit.Otsikko paremmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jollainlailla on tullu matkittua naarashirveä...Tais ääni olla jostain sorsan ja hirven välimailta. :DOltiin kerran kaverin kanssa veneellä sorsamettällä ja matkittin sorsan ääntä.Ilta oli jo melko hämärä kun kuultiin lahen päästä ölinää. Kaveri sano että joku siellä pelleilee ja matkii meitä.Ölinä alkoi liikkua vauhdilla rantaa pitkin rytisten mennessään. Noin 50 metrin päähän rantaan ilmestyi suurisarvinen hirvi.Hirvi oli luullu meitä sorsan ääntä matkivia naaras hirveksi.  Huomattuaan meidät hirvi lähti latomaan läheiselle tielle jonne matkaa oli 150metriä.Tieltä kuului rekan jarrutuksen kirskuna ja kolina. Hirvi oli jäädä rekan alle.Myöhemmin on muutaman kerran tullut pellolla matkittua hirveä ja joskus oon saanut lähestymäänkin jonkun matkaa.Äänet kuuntelin erävideolta "hirvi salojen kruunupää".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No mä en osaa sulle suoraan antaa linkkiä, mutta koita etsiä esim. radiosuomen luontoilta-ohjelmasta (sieltä arkistoista) hirven ääni.Se on melko helppo opetella.Ei välttämättä tarvita käsiäkään apuna, ja en itse oo tossa edes ajatellut mitään kielen käyttämistä...No kämmenillä ehkä saa hiukan lisää kaikupohjaa ääneen.(en minäkään ole tossa mikään mestari, mutta muutaman hirven olen ajankuluksi houkutellut näkyviin jänisjahdin joutohetkinä)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Nostetaan nyt tätäkin aihetta vähän esille. Elikkä tuossa viime viikonloppuna tuli kokeiltua hiukan hirven houkuttelua. Ja niinhän siinä kävi että kymmentä minuuttia kauempaa ei tarvinnut öhkiä niin kyllä sieltä hirvisonni tuli katsastamaan "haastajaansa". Kun siinä hetken toisiamme mittailimme niin totesin hirvisonnin omistavan 10 tai 11 piikkiä. Aiemmin olin laittanut merkille viitteitä hirvien kiiman alkamisesta joten sen perusteella kehtasin koittaa houkuttelua. Houkuttelu tapahtui ilman minkään sortin pilliä tai torvea. Onko kukaan muu koittanut houkuttelua tänä syksynä/vuonna?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...