Jump to content
admin1542824358

kanalinnustus 2009

Recommended Posts

Allekirjoittanut lähtee aloituspäivänä jahtiin. Sitä varten on pystykorvaakin treenailtu ja tänään saatiin parin uusinnan jälkeen kiitettävä 14min haukku akkateerelle sateen ja tuulen pieksämässä metsässä. Haulikkohollilla käytiin ihailemassa koiran työskentelyä, joka paahtoi haukkua keuhkojen täydeltä. Lintua vaan en hoksannut puusta ennen karkkoa, koska teerikana oli valinnut puukseen lehtevän ja ison koivun ja näin ollen kätkeytyi hyvin lehtien sekaan. Kuitenkin koiralta hyvä suoritus ja parin tunnin reissu antoi koiralle hyvää liikuntaa. Huominen huilia ja tiistaina uudestaan treeneihin ja sen jälkeen odotellaankin sitten torstaita, jolloin virallinen jahtikin jo alkaa  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kohtahan se alkaa. Täällä kymmenes päivä. Nyt vasta hoksasin kun tarkemmin aloin miettimään.Vielä pitää kivääri käydä kohdistaa ja sitten torstaina teeret tippuu rentoina alas jos on puussa istumassa.Veljen pystykorvaakin käytän metässä jos metsoa ei meinaa löytyä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

muistathan jättää sinne metsään niitä riistalintuja kannan nostamiseksi :D tosin kanahaukoista ei ole kehumista... käytiin eilen  hakkee armusa minimagnumeit 40g 3.25 - 3.75 mm hauleilla 2 rasiaa kumpaaki. mietittiin että ku on pyypilliki nii pitää laittaa minimagnumit piippuun ja lähteä 10 päivän päästä hakeen pari pyytä  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo-o, meikäläisellä se loppui tämän vuoden kanalinnustuskausi ennen kuin se edes pääsi alkamaan :( .  Seuran alueella rajoitettu aika 20-30.9 ja työt pitää siitä huolen, että tuona aikana ei metsään ehdi.Tosin hyvä juttu tuo rajoitus on, kun lintumäärät ovat olleet täysin poskellaan jo viime sykstä lähtien. Jospa ensi kausi toisi jo viitteitä hieman parempaan.No onneksi pupujusseja pääseepi ammuskelemaan koko kauden ajan, joten jos edes niitä sitten ehtisi jahtailemaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä yhdestäkin kannattaa innostua, sen verran vähissä ovat että joka poikue on kotiin päin. Se että kannattaako niitä "viimesiä" ampua niin onkin ikuisuus kysymys. Tänään kuitenkin haulikko matkassa kun vanhemman koiran kanssa liikenteessä ja teeripaisti uunissa. Seuraavaksi kanalintuja katsellaankin sitten valtion mailta parin viikon päästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaksi reissua tehtynä kanalintujahdissa. Periaatteena on että en ammu naarasteertä enkä koppeloa näin huonoina kanalintuvuosina.Aloituspäivänä aamulla suon laitaan kytikseen. Suon laidasta pomppas akkateeri enkä ampunu. Tuuli oli melkonen ja silti kolme teertä lasketui suolle soimaan. Kanahaukka ajoi linnut lentoon ja sen jälkeen ei enää näkynyt mitään.Iltapäiväreissu kävellen haulikon kans perjantaina. Havaintona 4 akkateertä,2 metsoa ja pyy.Itse ammuin ukkometsosta kerran ohi ja kaveri sai pyyn.Loppuviikosta lämpötila laskee nollaan ja silloin olisi tavoitteena 1 teeri. Metson ammun jos sattuu samoillessa kohdalle.Kiintiö on seurassa 1 metso ja 3 teertä/pyytä.Tai 6 teertä/pyytä. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teeri kausi olisi tarkoitus itseni osalta käydä aloittamassa viimeistään viikonloppuna Keski-suomessa. Aloituksessa olleet Sukulaiset olivat hyvin kartoittaneet alustavasti lintujen määrää ja olin paikkoja tältä vuodelta ja kyllä niitä taas vaan tuntuisi olevan. Monessa paikkaa taas sanotaan että kolmiolaskentojen tuloksien mukaan ei kanalintu kanta ole noussut kuopastaan. Ei ole näkynyt Omilla metsästys maillani Sopusuhtaisen metsätyksen vuoksi nuo aallonpohjat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Posiolta tuli tekstiviesti että yhen teeren oli isä saanut minun pystykorvalle ammuttua haukkuun.

Mites se nyt jo on ampunu ??? Posio on Lappia ja siellä alkaa kanalinnustus 20. päivä.Ite asun kolme kilometriä Lapin rajasta etelään niin oon päässyt metsästämään jo 10. päivä.Ensimmäinen teeri saaliiksi. Hakkuuaukon reunalla passissa ja 3 teertä tulee 40m selän taakse. Haulikolla yksi rojahti alas.Tienvarressa odotti mukava yllätys kun lähdin pois. Metsopoikue jossa oli 5 koppeloa ja 1 metso.Toivottavasti kukaan ei ammu näitä niin metsokanta on lähes taattu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Posiolta tuli tekstiviesti että yhen teeren oli isä saanut minun pystykorvalle ammuttua haukkuun.

Mites se nyt jo on ampunu ??? Posio on Lappia ja siellä alkaa kanalinnustus 20. päivä.
Ite asun kolme kilometriä Lapin rajasta etelään niin oon päässyt metsästämään jo 10. päivä.
Ensimmäinen teeri saaliiksi. Hakkuuaukon reunalla passissa ja 3 teertä tulee 40m selän taakse. Haulikolla yksi rojahti alas.
Tienvarressa odotti mukava yllätys kun lähdin pois. Metsopoikue jossa oli 5 koppeloa ja 1 metso.
Toivottavasti kukaan ei ammu näitä niin metsokanta on lähes taattu.
Kuusamon puolelta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Posiolta tuli tekstiviesti että yhen teeren oli isä saanut minun pystykorvalle ammuttua haukkuun.

Mites se nyt jo on ampunu ??? Posio on Lappia ja siellä alkaa kanalinnustus 20. päivä.
Ite asun kolme kilometriä Lapin rajasta etelään niin oon päässyt metsästämään jo 10. päivä.
Ensimmäinen teeri saaliiksi. Hakkuuaukon reunalla passissa ja 3 teertä tulee 40m selän taakse. Haulikolla yksi rojahti alas.
Tienvarressa odotti mukava yllätys kun lähdin pois. Metsopoikue jossa oli 5 koppeloa ja 1 metso.
Toivottavasti kukaan ei ammu näitä niin metsokanta on lähes taattu.
Kuusamon puolelta  ;)
Jep, itse kans mietin tuota kun täällä lapissahan asustelen ja meillä sattuu olemaan mökki posiolla.  ;)Mutta kuusamon puolella kanalinnun pyynti alkaa kai sitten normaalisti 10 päivä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kanalinnustus kausi tuli avattua myös täällä pohjoisessa.. Aamulla noin puoli 6:den aikaan metsään. Teeriä näkyi heti yllättävän paljon (arviolta yhteensä 50) mutta olivat nuo niin arkoja ettei yksikään sattunut hollille. Yksi pyy myös vastaili pillille ,mutta hiljentyi sekin kun jonkun muun metsästäjän pystykorva alkoi haukkumaan juuri H-hetkellä.. Illalla sitten uudestaan pillin kans pyynti paikoille ja sieltä saaliina 1 pyy, noin puolen tunnin kiertelyn jälkeen istui hollille ja siitä varma tiputus.  ;). Olisi toiseenkin ollut mahdollisuus mutta jätin seuraavaa kertaa varten kun alkoi olla jo melko hämärää.Loppuviikosta olis viellä tarkoitus käydä lintujahdissa ennen hirvijahtia ,luultavasti lomaa koulusta to ja pe (jos antavat koulusta)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...