Jump to content
juho

Patruunavalinta riekkojahtiin

Recommended Posts

Ajattelin tuossa ensi syksynä lähteä riekkoa kokeilemaan pohjoiseen ja sitävarten ovat jo valmistelut käynnissä.Eli kertokaahan, minkä kokoisia ja painoisia latauksia olette käyttäneet ja miten tiukkaa kuviota haluatte ampua, sopivasti patruunaa valitsemalla ja mahdollisesti supistajia vaihtamalla?Minkä kokoisia ja painoisia latauksia olette käyttäneet ja miten tiukkaa kuviota olette pyrkineet ampumaan patruunaa ja supistajia tarkoin valiten. Itse olen käyttänyt haulikokoa 5# yläpiipussa ja kokoa #7 alapiipussa. Olen yrittänyt valita patruunat ja supistajat siten, että ne vastaavat yläpiipusta ammuttuna noin 1/2 ja alapiipusta 1/2 supistusastetta (laskettuna siis % 75cm ympyrään tulevista osumista).Millaiset ovat parhaita patruunamerkkejä mielestänne tähän tarkoitukseen?Kertokaahan siis hyviksi koetuista tavoista optimoida osuma riekkoon! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietyn patruunan käynti aseessa on tosi yksilöllistä. Benellillä jäätävän hyvän kuvion antava patruuna voi olla todella heikko käytettynä toisella haulikolla. Mikä haulikko Toimituksella on ja millä kaliiperilla? Mä en oo ikinä riekkojahdissa ollut mutta voisin kuvitella että muun muassa koiran käyttö vaikuttaa ampumamatkoihin ja tätä myöden myös patruunan valintaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaippa se loppupeleissä parhain optimointi on se pyssyn toisessa päässä olevan "tomppelin" optimointi  ;)Itsekkään en ole ikuna niin pohjoiseen päässyt metille, jotta pelkkää riekkoa olisi päässyt ammuskelemahan, mutta kai ne samaa lyijyä tottelee, kuin muutkin metsäkanalinnut, joten jos mielipidettä kysytään , niin itse kai ottaisin tuohon omaan 12/76 tussariin ylhäälle puolisuppean supparin, jossa haulikoko  2,9mm - 3,1mm ja lataus luokkaa 32g-40g. Sitten jos ja kun se pummi tulee, niin alapiippua kehiin tyylillä, täyssuppea, haulikoko hieman isompi kuin yläpiipussa eli  3,1mm - 3,5mm ja latauskin hieman isompi, luokkaa 36g-52g. Patruunamerkeistä hyviä kokemuksia Rottweileristä, Metsosta ja Sellier Bellotista..Tämä oli siis minun mielipiteeni, muilla varmasi muita mielipiteitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äkkiä vilkastuna tuo sinun tämän hetkinen setti vaikuttaa aika toimivalta. Itse siirryin käyttämään niin lintu kuin jänisjahdissa numero 6 haulia, percorson panos(todella halpa mutta onneksi käy omaan aseeseen todella hyvin). Ampumamatkat kun ei ole pitkiä niin noiden todella peittävä kuvio, tuntuu pysäyttävä todella mukavasti. Joitakin tuttuja kanakoiramiehiä on myös jotka ampuu jopa 9 numeron hauleilla... Parhaaseen settiin pääsee kyllä vain testaamalla ja testaamalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...