Jump to content
metsastyskortti

Etelä-Pohjanmaa

Recommended Posts

Alavudella mettästellään... Meidän seuran mailla on Rusakoita liikaakin, mutta mettäjäniksiä sopivasti. Ja mettäkanalintuja on ihan hyvin, teeriä ainakin.Tämän seuranmailla, on vähän kaikkia eläimiä hyvin... :) Poikkeuksia lukuun ottamatta (fasaani, Peltopyyt yms)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälä ep:llä sitä tulee metästettyä. Mettäkana kannat tuntuivat olevan aika heikot verrattuna pariin erelliseen vuoteen. Russakoita on tarpeeksi, mettäjäniksistä en kyllä osaa sanoa kun ei ole noita jälkiä vielä oikein näkynyt...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Teuvalta päivää! Metsästysseura Ajo:n mailla ja joskus päiväkortilla Jahdin aluilla tulee metästeltyä. Peltopyitä ja fasaaneita näky viime vuonna hyvin, mutta kanalintuja heikosti. Rusakoita ja mettäjänöjä on aina ollu hyvin tää päin.Kanalintujen pesinnät on tänä kesänä näyttäny menevän hyvin, ku joka puskasta pöllähtää. Kyyhkyille laitettu pienet ruokinnat kehille vaikka niitä näyttääki olevan jo muutenki aika mukavasti. Lujaa pitääs päästä jo ojaan makaamaan :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä tapaan käydä Alahärmässä teerijahdissa ja noilla seuduin teeriä kyllä riittää. Olen seurassa jäsenenä ja hirviporukkaankin on tarkoitus mennä taas jossain vaiheessa. Muutoin asustelen Vaasassa. En omista koiraa, niin se tekee jahtikauden hieman lyhyeksi...Mistäpäin Etelä-Pohjanmaata te muut olette?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse asuskelen tällä hetkellä Seinäjoella, ja käyn Nurmon seuran alueilla pääsääntöisesti vuosikortin turvin jahtaamassa, toki omiakin lupa-alueita löytyy lähialueella. Metsäkanalintuja enemmän metsästelen, toki tulee vuosittain käytyä sorsan ja kyyhkyn aloituksissa, mutta nyt varmaankin keskityn lähinnä kyyhkystämään, koska ei ole enää noutavaa koiraa. Kettu ja supi puuhia on tullut harrastettua kanssa viimevuosina aika reilusti, tänä vuonna en yhtä aktiivisesti koska terrieri tuli matkansa päähän, ja kuoli viimevuonna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löysin ketun kolon, tai no pesä sijaitsee ison siirtolohkareen alla, ja itse en enää omista koiraa tähän tarkoitukseen, joten jos joku tahtoo treenata koiraansa, täällä olisi aika hyvät saumat siihen. Lähistöllä paljon supikoiria ja kettuja, pari hyvää paikkaa mistä itse olen saanut eräksi supikoiria ja kettuja on ihan 300 metrin säteellä kyseisestä paikasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Löysin ketun kolon, tai no pesä sijaitsee ison siirtolohkareen alla, ja itse en enää omista koiraa tähän tarkoitukseen, joten jos joku tahtoo treenata koiraansa, täällä olisi aika hyvät saumat siihen. Lähistöllä paljon supikoiria ja kettuja, pari hyvää paikkaa mistä itse olen saanut eräksi supikoiria ja kettuja on ihan 300 metrin säteellä kyseisestä paikasta.

Pahoja paikkoja siirtolohkareitten tai suurten kivien alustat. Jos sattuu jotain epätavallista niin paha on omistajan päästä koiran avuksi. Yleensä ovat hirvittävän syviä luolastoja ja lähtevät koko lailla pystysuoraan maan alle. Toki poikkeuksiakin on. Itse en välttämättä koiraa sinne laittaisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luola ei mielestäni näyttänyt aivan äkkijyrkältä, mitä luolan suusta taskulampulla katsoin, tottakai se voi tehdä äkkipudotuksen jossain vaiheessa luolaa tehdä, mutta mielestäni naapurin isäntä joskus muutama vuosi sitten on luolastoa käynyt koluamassa mäyriksen kanssa, ja ei ongelmia ole tullut. Nyt tuo paikka taas näyttäisi olevan asuttu, niin paljon ketun ulostetta lohkareen ympäristössä ja jälkiä luolan suulla, että aika varmasti elukoita tuvassa on. Toki aivan nuorta koiraa ei kannata tuonne laittaa, kokeneemmallekkin koiralle vaikea homma, mutta treenausta treenausta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Jos luolastosta on onnistuneita kokemuksi ennestään, voi koiran sinne silloin huolettomammin toki laskea. Silti kivien alustat ovat vaikeita paikkoja ja usein melko riskialttiita juuri nuorelle koiralle.   Ketun pesäluolan tunnistaa kohtuu helposti ihan jo ympäristöä katsomalla. Pesästä kielivät yleensä suuaukon ympäristön tallattu maa, ulosteet, saaliiden rippeet (lintujen siivet, jäniksen karvaa/nahkaa)  ja ketun karvat ympäristössä. Ja ennenkaikkea kun suuaukolta haistaa luolaston ilmaa sielä luultavasti haisee vahvasti ketulta, jo ihan ihmisen nenäänkin. Vaikka luolastossa ei olisi kettua kun luolakoiran sinne laskee, on pesän ympäristö 100 prosenttinen passipaikka jos kettua ajava ajokoira ottaa ketunajon muutaman kilometrin säteellä  pesästä. Nuori kettu pakenee yleensä tuttuun luolastoon ahdistajaansa pakoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...