Jump to content
Supikoira

Eksyminen!

Recommended Posts

Oletteko joskus eksyneet ollessanne metsästämässä? Itse olen kerran eksynyt suhteellisen tutullakin alueella, mutta onneksi sen jälkeen ystävällinen autoilija otti kyytiinsä ja vei tutuille paikoille 10km päähän.Millaisia vinkkejä löytyisi eksymisen yllättäessä? Ainakin pitäisi pysyä rauhallisena...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippunee siitä minkä lukee eksymiseksi. Tänä päivänä alkaa olla aika vaikea hakeutua vahingossakaan seudulle, josta ei muutamassa tunnissa osaisi hakeutua ihmisten ilmoille (metsäautotiet, traktoriurat, polut, jne.)Muutamaa pohjoista kohdetta lukuunottamatta taitaa koskea jo melkein koko maata.Pikemmin on kyse e.m. noloista tapauksista. Itse onnistuin kerran kaatosateella puskeutumaan metsiköstä haulikko kädessä suoraan omakotitalon pihalle. Luulin olevani silloin n. 1.5 km. päässä, luvallisilla mailla... Siitä alkaen on tuo kompassikin ollut uusilla seuduilla mukana, ainakin jos sää sellainen ettei aurinkoa erota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ite olen pari kertaa meinannu eksyä mutta ku rauhottuu ja miettii missä on etelä ja yrittää kuunella mahdollisia auton ääniä ja katselee vaikka männyn oksista ja muurahaispesistä niin saa jotakinkaan osviittaa missä etelä voisi olla ja senkin olen hoksannut että kannattaa välillä katsella taaksekkin päin niin osaa kävellä omia jälkiä takasinkin kun muistaa miltä metsä näytti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En itse ole onnistunut eksymään kuin kerran, ja sekin oli vieläpä armeijassa  :-[.Aloitellessani metsästyshommia pikkupoikana, tuli kuljettua nykyisillä alueilla isän seurassa niin paljon, jotta ne siitä sitten muistui mieleen. Joten nykyään aika huoletta voi oman seuran mailla vaellella. Tosin, ikinä ei voi liian varma olla, joten ainakin gps on yleensä mukana, kun se on tuossa puhelimessa :)Uusille ja tuntemattomille alueille lähdettäessä kartta ja kompassi tulee reppuun laitettua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

    Ei ole tullut eksyttyä syötteenkansallispuistoon minun koti kairaan :) Pienestä pitäen olen kulkenut isäukon kanssa joten en ole vielä eksynyt, mutta sitten kun menen johonkin tuntemattomaan maisemaan niin kartta ja kompassi on kyllä mukana ;)    Jos eksyy niin pysyä rauhallisena, lähteä etelään päin kävelemään (suunnan saat muurahais pesästä tai puista) jos tulet ojan/puron rannalle lähde kävelemään alajuoksulle päin ja lyön vetoa että merreä ennen olet jonkun talon/tien luokse käppäilyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...