Jump to content
Hook

Pyyn pillitys

Recommended Posts

No muistaakseni metsästysmielessä ei saa houkutella kuin tämän kuun loppuun, mutta muuten kyllä itse olen lumien tuloon asti pillitellyt. Joskus vielä lumiaikaankin tulevat pillittäjää katsomaan.Itse tuota sylkitukos-ongelmaa olen vähentänyt imaisemalla välillä siitä sivureijästä... Tai ihan silläkin että pidän välillä "tupakin mittaisen tauon (jonka aikana usein myös pyy tulee tarkistamaan syytä kilpailijan hiljenemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli tuota itsekkin kokeiltua pariin otteeseen linnunpyynnin loppupäivinä. Varmaa aloittelijan tuuria, mutta molemmilla reissuilla erehtyi pyitä piekin eteen.Suth huonolaatuinen kuva siitä ensimmäisestä:pyy_pillitys.jpgTällä reissulla tuli myös toinen pyy, mutta kuvaa ei enää tullut otettua.Ja toisen reissun ainokainen:pyyn_pillitys2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut tosi huonoja tuloksia pyyhommissa, joskin se johtuu hieman myös vähäisestä pyykannasta alueella. Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja neuvojanne pyyn pillitykseen. Moni muukin on varmasti kiinnostunut saamaan näihin kysymyksiin vastauksia!-Millaista vihellyssarjaa puhallatte pilliin?-Kuinka usein puhallatte pilliin silloin kun pyy ei vastaa?-Vastaatteko heti takaisin kun pyy vastaa teille?-Kuinka nopeasti vaihdatte pillityspaikkaa jos vastausta ei kuulu?-Kuinka kauana jatkatte keskustelua pyyn kanssa jos se ei tule esiin?-Millaisista asioista tunnistaa parhaan pyymaaston?-Kuinka hiljaa täytyy olla pillityspuuhissa?-Kuinka hyvin täytyy maastoutua?Olisi hienoa kuulla jonkun pyyexpertin neuvoja asiaan!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut tosi huonoja tuloksia pyyhommissa, joskin se johtuu hieman myös vähäisestä pyykannasta alueella. Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja neuvojanne pyyn pillitykseen. Moni muukin on varmasti kiinnostunut saamaan näihin kysymyksiin vastauksia!
-Millaista vihellyssarjaa puhallatte pilliin?
-Kuinka usein puhallatte pilliin silloin kun pyy ei vastaa?
-Vastaatteko heti takaisin kun pyy vastaa teille?
-Kuinka nopeasti vaihdatte pillityspaikkaa jos vastausta ei kuulu?
-Kuinka kauana jatkatte keskustelua pyyn kanssa jos se ei tule esiin?
-Millaisista asioista tunnistaa parhaan pyymaaston?
-Kuinka hiljaa täytyy olla pillityspuuhissa?
-Kuinka hyvin täytyy maastoutua?
Olisi hienoa kuulla jonkun pyyexpertin neuvoja asiaan!

En voi sanoa itseäni expertiksi, mutta homman taidan kohtalaisesti!- Itse tulee puhalleltua pilliin aluksi tällaistä sarjaa: pii pii pipi, sitten jos pyy vastailee niin voin vaihtaa kesken laulun sarjaa pii pii pipipi, tällöin pyy yleensä kiinostuu enemmän ja tulee katsomaan.- Pillitys väliä olen pitänyt sellaisena että minuutin taukoja aluksi, välillä pidempiä, ja pyyn vastaillessa vaihtelen aikavälejä aika paljon, aluksi aggressiivisesti, lopuksi rauhallisesti.- En vastaa pyylle heti, pidän 5 minuutin tauon, jonka aikana pyy on pillitellyt ainakin 2 kertaa.- 20 minuuttia olen pitänyt deadlinena, jos ei kuulu niin 100 metriä eteenpäin ja uusi yritys.- Pyy tulee noin. 10 vislauksen vaihdon jälkeen lähemmäksi, jos ei tule on kyseessä vanhempi lintu, jonka jälkeen saakin pillitellä jopa tunnin, ennenkuin tulee hollille.- Hyvässä pyymaastossa kasvaa leppää ja vanhoja kuusia, pyy viihtyy myös purojen varsilla, missä kasvaa lehtipuita.-Hiljaisuudella ei ole suurta merkitystä, samanlailla passissa kun muitakin lintuja metsästäessä, naamioinnilla ei hirveästi väliä, lintu ei tunnista värejä, vain liikkeen, eli mahd. Liikkumatta ja saalis varma ! Tule joku kerta mukaan, niin näytän miten homma tapahtuu :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itselläni on ollut tosi huonoja tuloksia pyyhommissa, joskin se johtuu hieman myös vähäisestä pyykannasta alueella. Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja neuvojanne pyyn pillitykseen. Moni muukin on varmasti kiinnostunut saamaan näihin kysymyksiin vastauksia!
-Millaista vihellyssarjaa puhallatte pilliin?
-Kuinka usein puhallatte pilliin silloin kun pyy ei vastaa?
-Vastaatteko heti takaisin kun pyy vastaa teille?
-Kuinka nopeasti vaihdatte pillityspaikkaa jos vastausta ei kuulu?
-Kuinka kauana jatkatte keskustelua pyyn kanssa jos se ei tule esiin?
-Millaisista asioista tunnistaa parhaan pyymaaston?
-Kuinka hiljaa täytyy olla pillityspuuhissa?
-Kuinka hyvin täytyy maastoutua?
Olisi hienoa kuulla jonkun pyyexpertin neuvoja asiaan!

Itse en mikään expertti ole mutta koitetaan.Eli itse puhallan tii-tii-ti-ti-ti.Jos pyy ei vastaa odotan pari minuuttia ja uudestaan yritän pillittää.Sitten jos ja kun pyy vastaa odotan noin 15-30 sec ja vastaan takaisin.Vaihdan paikan 15min jos vastausta ei kuulu..Pillitän niin kauan kunnes pyy karkkoaa,ilmiantaa itsensä,tai lakkaa vastaamasta.Kohtalaisen tiheä metsikkö on yleensä ollut hyväpaikka jos haulikon kanssa on metsässä.Mahdollisimman ääriviivat rikkova maastoasu.Hiljaa kannattaa olla kuin hiiri.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut tosi huonoja tuloksia pyyhommissa, joskin se johtuu hieman myös vähäisestä pyykannasta alueella. Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja neuvojanne pyyn pillitykseen. Moni muukin on varmasti kiinnostunut saamaan näihin kysymyksiin vastauksia!
-Millaista vihellyssarjaa puhallatte pilliin?
-Kuinka usein puhallatte pilliin silloin kun pyy ei vastaa?
-Vastaatteko heti takaisin kun pyy vastaa teille?
-Kuinka nopeasti vaihdatte pillityspaikkaa jos vastausta ei kuulu?
-Kuinka kauana jatkatte keskustelua pyyn kanssa jos se ei tule esiin?
-Millaisista asioista tunnistaa parhaan pyymaaston?
-Kuinka hiljaa täytyy olla pillityspuuhissa?
-Kuinka hyvin täytyy maastoutua?
Olisi hienoa kuulla jonkun pyyexpertin neuvoja asiaan!

No nii... Nyt sitten oikeen expertin neuvot :)- Tiiii tiiii titititi- alkuun kolme kertaa tupakin aikana, sen älkeen pari kolme kertaa noin minuutin välein. (jos ei mitään vastausta tule, niin vaihdan paikkaa)- tilanteesta ja kelistä riippuen tiheys. kun on kolme kertaa kuullut pyyn vihellyksen, niin osaa matkia samaa tiheyttä. Mielummin ihan vähän lyhyempi väli vihellyksellä, niin vanha lintu tulee nopeammin katsomaan pillittäjää.- yleensä korkeintaan puoli tuntia. Jos ei siinä ajassa tule edes hyvin lähelle, niin on melko epävarmaa tuleeko ollenkaan lähelle. Joskus saatan siirtyä lähemmäs jonkun 40-60 metriä, jolloin sattakin tulla jo katsomaan.- Yleensä turvaudun paikkoihin joissa olen pyitä aiemminkin nähnyt/ kuullut... Kuitenkin pyrin pillittämään paikoissa joissa on näkyvyyttä vähintään 40 metriä. Siis välillä joissakin koivuntaimia kasvavissa hakkuuaukeissa pyyt viihtyy, joskus kuusen tai männyn taimikoissa tai niiden reunoilla. Jokien/ ojien / purojen varret on hyviä paikkoja... Ja joskus jopa ihan pelkkää isohkoa kuustakin kasvavat metsät on hyviä paikkoja kun pyyt käy siellä mustikoita syömässä.- Itse kuljen melko äänettömästi, ja vältän tallomasta katkeilevia risuja, mitta yleensä ennen pillitystä pistän sätkän palamaan, eikä tuo zipon kliksahdus tunnu olevan liian kova ääni.- En yleensä sen kummemmin piiloudu, ja vain lämpimimmillä keleillä on edes maastokuvioinen takki. Muulloin joko vihertävä tai tummansininen (lähes musta) villakangastakki... Voi seistä vaikka keskellä aukeaa kunhan on liikkumatta tai edes vähillä liikkeillä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ollut tosi huonoja tuloksia pyyhommissa, joskin se johtuu hieman myös vähäisestä pyykannasta alueella. Haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja neuvojanne pyyn pillitykseen. Moni muukin on varmasti kiinnostunut saamaan näihin kysymyksiin vastauksia!
-Millaista vihellyssarjaa puhallatte pilliin?
-Kuinka usein puhallatte pilliin silloin kun pyy ei vastaa?
-Vastaatteko heti takaisin kun pyy vastaa teille?
-Kuinka nopeasti vaihdatte pillityspaikkaa jos vastausta ei kuulu?
-Kuinka kauana jatkatte keskustelua pyyn kanssa jos se ei tule esiin?
-Millaisista asioista tunnistaa parhaan pyymaaston?
-Kuinka hiljaa täytyy olla pillityspuuhissa?
-Kuinka hyvin täytyy maastoutua?
Olisi hienoa kuulla jonkun pyyexpertin neuvoja asiaan!

En voi sanoa itseäni expertiksi, mutta homman taidan kohtalaisesti!
- Itse tulee puhalleltua pilliin aluksi tällaistä sarjaa: pii pii pipi, sitten jos pyy vastailee niin voin vaihtaa kesken laulun sarjaa pii pii pipipi, tällöin pyy yleensä kiinostuu enemmän ja tulee katsomaan.
- Pillitys väliä olen pitänyt sellaisena että minuutin taukoja aluksi, välillä pidempiä, ja pyyn vastaillessa vaihtelen aikavälejä aika paljon, aluksi aggressiivisesti, lopuksi rauhallisesti.
- En vastaa pyylle heti, pidän 5 minuutin tauon, jonka aikana pyy on pillitellyt ainakin 2 kertaa.
- 20 minuuttia olen pitänyt deadlinena, jos ei kuulu niin 100 metriä eteenpäin ja uusi yritys.
- Pyy tulee noin. 10 vislauksen vaihdon jälkeen lähemmäksi, jos ei tule on kyseessä vanhempi lintu, jonka jälkeen saakin pillitellä jopa tunnin, ennenkuin tulee hollille.
- Hyvässä pyymaastossa kasvaa leppää ja vanhoja kuusia, pyy viihtyy myös purojen varsilla, missä kasvaa lehtipuita.
-Hiljaisuudella ei ole suurta merkitystä, samanlailla passissa kun muitakin lintuja metsästäessä, naamioinnilla ei hirveästi väliä, lintu ei tunnista värejä, vain liikkeen, eli mahd. Liikkumatta ja saalis varma !
Tule joku kerta mukaan, niin näytän miten homma tapahtuu :)
Tulipas tuossa teidän vastauksillanne monta mielessä pyörinyttä pulmaa ratkaistua kerralla! Täytyykin mennä kokeilemaan heti jahka kausi alkaa!Sambou: Hieno idea! Voisin tulla kyllä erittäin mielelläni pyykurssille, kun kerran tästä läheltä ollaan molemmat! Täytyykin olla yhteydessä aiheen tiimoilta! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

maastosta voi sen verran sanoa että semmonen vanha "kostea" kuusikko on ainakin meilä päin toiminu hyvin. viime syksynä nappasin semmosesta alle 5minuuttiin 3 pyytä melkein samalle oksalle.ja pillityksessä kelpaa aika hyvin 2 pitkää ja sitten jokunen lyhyt perään. joskus myös 1 pitkä toimii. tilanteen mukaan tämäkin.. :)pitkiä aikoja en oo pillitelly, 5-10min, jos ei sillon tule vaihdan paikkaa. yleensä nuoret tulee helpommin ja tällä tavalla verotus kohdistuu enemmän niihin ja vanhat kukot jää rauhaan.paukkuna joku 3mm 36g, joskus 3,5mm, riippuu mitä taskusta sattuu käteen osumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

ite oon pari pyytä ampunu kelpo hollilta trapillä ni sen verran on sitä reikää täkässä että suosiolla ammun isommalla ryynillä nykyään. selviää yleensä 1 tai 2 reiällä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Boarin pienihaulisia patruunoita on tullut käytettyä. Lataukset ovat olleet 36g luokkaa. Pienoiskiväärin hankinta on ollut meneillään nyt kesästä lähtien jotta saisi silläkin koittaa pyytä. Pakkaavat tulla niin lähelle että haulikolla pitää ampua päähän tai aivan yläkroppaan ettei kaikki liha menisi pilalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Turhan kiukkunen on varmaan pilkku seiska pyyn kokoiseen lintuun. Itse olen harkinnut Sakon Quadia, mutta sinällään Tozikin houkuttaisi halvalla hinnallaan. Toisaalta nykyisillä aseenhankkimisluvan hinnoilla kannattaisi ostaa kerralla parempi. Lisäksi Sakossa houkuttaa vaihtopiippu mahdollisuus. Toki kun pitää itsensä hereillä, eikä anna pyyn yllättää, niin pärjäähän tuolla haulikollakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noita Tozeja saisi kyllä käytettynä todella edullisesti, mutta uusi on uusi, ja päälle vielä reilu 60 euroa lupahintaa kannattaa kyllä miettiä, onko rahaa sitten hommata uusi lupa, kun tuo käytetty hajoaa. Toki hyviä käytettyjäkin yksilöitä varmasti on! Yhtäkään puoliautomaatti piekkaria en kyllä halua, olkoot vaikka uusi, sen verran vuosien varrella kuunnellut puolaripiekkareiden omistajien valittamista, kuinka tekee sitä ja tätä, uskoisin että hukkaan rahat menevät, ellei sitten tykkää syöttöhäiriöiden kanssa takuta. Tätä pienoiskivääri keskustelua voisi jatkaa tuolla sille tarkoitetussa topickissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noista hauleista ja supistuksista: Ite oon viimevuosina käyttänyt pyylle(kin) tota 3 millistä 36 gramman latausta... Kuitenkin pääosin totakin teen ajurikoiran mukana ollessa silloin kun koira on pitemmällä ajossa. Joskus ennen käytin pyylle trappi-paukkua, mutta nyt kun noita 3 millisiä on niin paljon, niin samoilla mennään kaikille koko alkusyksy. Niin ja supistuksena täys-suppea, kun ei noita holkkeja viitsi joka tilanteeseen vaihtaa...Joskus ihan varsinaisesti pyytä kun lähden pillittämään, niin silloin tykkään mukaan ottaa vain pienoiskiväärin (pulttilukkoinen Savage)...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse junnuna pillittelin nykyisin harvemmin tulee pillitettyä ehkä 5-10kertaa jahti kaudella :) Aina niitä jokunen irtoaa metsästä.. Pyy on aivan erinomainen lintu ehkä paras maultaan ja fasaani, riekko ja kyyhky siinä on se kärki nelikko :) Meillä päin ruuat näistä metsän antimista valmistaa 19v tyttäreni kokkipuolen opiskelija, jotenkin minusta tuntuu että hän alkaa olemaan riista ruuan asiantuntija :) Mutta hirven ja villisian lihan itse valmistan yms. niihin ei koska kukaan muu!! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Yhden tai kaksi pyytä ammun joka syksy. Pillitys on niin helppoa että kanalintukiintiön saisi täyteen parissa tunnissa kun vain tietää muutamia pyypoikueita.  Ylläkirjoittaneen kanssa olen samaa mieltä että pyyn liha on erinomaista. Raukka vain on niin pieni lintu, että pakkaa olla vähän lihaa yhdessä linnussa. Mutta erinomaista se on silti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Joo, ihan metkaa touhua on tuo pillitys. Meillä on vain kaksi suuta perheessä, niin ei tarvitse niin valtavia lihamääriä ollakaan. Parista pyystä syödään jo ihan mukavasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...