Jump to content
admin1542824358

Alkaako olemaan Joutsenia jo liikaa?

Recommended Posts

Aattelin pistää kysymyksen mihin varmasti viherpiipertäjät ainaki älähtävät mutta kysymys kuuluu että eiköhän joutsenia ala olemaan jo liiaksi. Ainaki täälä Lapissa on joka rapakko täynnä joutsenia. Ku on Joutsenia niin eipä ole Metsähanhia. Olen jostaki lukenu että torniojoki varressa on jo kyselty lupaa pyytää Joutsenia muistaakseen. Ainaki itse olen ollu 2 kertaa ollu todistamasa missä hanhia on paikan päälä mistä sitten joutsen tulee ne häätämään poies. Kerran olin jo kontannu 100m että pääsen tilskauttamaan hanhen niin joutsen tuli hanhien yläpuolelle ja hääti ne poies. Jäi hanhi ampumatta. Eihän Joutsen sotkista ja muista taven räähkänöistä ole kiinostunu mutta ei se Metsähanhea ainakaan anna olla samalla rapakolla. En minä niitä tarkota sukupuuttoon tappaa vaan hieman "harventaa". Joutsenet ainakin täälä ei lähe mihinkään vaikka kävelis lammen rantaan. Niiltä on miten se nyt sanois "arkuus" hävinny. Vaikka ammut samalla lammella sorsia tai muita puolisukeltajia niin joutsenet ei lentoon lähe.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo on huomattu, että monilla seuduilla missä hanhia on ennen ollut, on pääosin joutsenten valtaamaa nykyään. Hanhet ei ole kadonneet, vähentyneet sen sijaan ja joutsenet lisääntyneet, tuskin menee sattuman piikkiin. Ja kun joutsenia kerran piisaa jo enemmäkin ja niitä on aikanaan metsästettykkin, niin ei pieni harventaminen varmasti pahaa tekisi. Ja lihaa varmasti piisaa enemmän kuin parista hanhesta, sen verta iso lintu on joutsen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni olisi syytä ensin selvittää, jotta mikä on "liikaa"? Laulujoutsen on kyllä lisääntynyt ja miksei jo kannan koon puolesta metsästettävä laji, mutta epäilen itse tällaista mahdollisuutta ihan jo sen takia, että laulujoutsen on pitkän rauhoituksen takia saanut sellaisen statuksen, ettei sen metsästystä hyväksy osa metsästäjistä vihreän aatteen ihmisistä puhumattakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Noh mitä täälä lapissa olen näytä kairoja rampannu niin jos melekeen joka toisessa lammessa on joutsenia niin kyllä niitä on liikaa. Että niitä vois jo hieman harvennella. Mitä olen raataillut muitten mettästäjien kans täälä päin niin kyllä on ollu aika ykstoikkosta vastausta joutsenien metsästyksen puolesta.Mutta eihän niitä kehtaa ampua ku niistä saa pahemman rangaistuksen mitä miehen taposta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös Metsästäjä-lehdessä ollut juuri jokunen artikkeli RKTL:n tutkijan kirjoittamana juuri tästä aiheesta? Muistaakseni siinä oli juuri juttua, kuinka laulujoutsen ajaa metsähanhet kriittisimmässä vaiheessa pois lammelta tai suolta, jolloin ne jäävät helposti petojen saaliiksi.Omasta mielestäni kanta on jo niin vankalla pohjalla, (vaikka olikin 1900 luvun alussa uhanalainen laji) että se kestää harventamisen ainakin kriittisimmillä alueilla, eli juurikin Lapin soilla. Etelässä kai moisia ongelmia ei ole, kun pesimäpaikkoja löytyy tuon tuostakin.Kai EU taas tähänkin keksii jonkun hienon direktiivin, jolla joutsen suojellaan, ja metsästystä  ei sallita..ei mitenkään yllättäisi.Täällä on kanssa mietitty joutsenen metsästämistä:http://www.metsastys.com/keskustelut/kaikkea-metsastyksesta/pitaisiko-joutsenen-metsastys-sallia/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minä olen jyrkästi sillä kannalla, että joutsenien metsästys pitäisi sallia. Täälläkin päin sorsastus mahdollisuudet vähentyneet, koska joutsenet ovat vallanneet sorsien pesimälammikot, ja tämän myötä sorsien poikueet vähentyneet puolella. Hanhia en ole nähnyt muutamaan vuoteen enää niillä paikoilla, missä niitä oli ennen sanoinkuvaamattoman paljon, tämäkin kiitos valkoisten pirulaisten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joutsen jahtiin "kaatolupa" tyyppisellä menetelmällä voisi ainakin näin alkuun olla fiksua. Samalla pystyisi kannan kehitystä tarkkailemaan ja seuraamaan miten tilanne kehittyy. Vapaata metsästystä en itse vielä menisi kannattamaan, koska tällä tavoin Joutsenkanta saataisiin melko nopeasti liiankin alas. Todellisuudessa voi olla vielä aika pitkän ajan päässä se hetki kun Joutsenpaistia päästään ruokapöydässä nauttimaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä joutsenet veivät kaikki metsälammet hanhilta, nykyään joka jorpakossa pesii joutsen. Ilman muuta sallia joutsenen metsästys, vaikka tehdä kannan määrittely ja laskea sitten paljonko kärsii vähentää joutsen kannasta. Tämän mukaan sitten vaikka myydä joutsenen metsästykseen lupia. ;)Juttelin kerran erään ihmisen kanssa ja tuli puheeksi tuo joutsenien määrä. Jonkin aikaa kun oltiin puhuttu, se mies sanoi että ei se joutsenen liha hääville maistu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä minä olen jyrkästi sillä kannalla, että joutsenien metsästys pitäisi sallia. Täälläkin päin sorsastus mahdollisuudet vähentyneet, koska joutsenet ovat vallanneet sorsien pesimälammikot, ja tämän myötä sorsien poikueet vähentyneet puolella. Hanhia en ole nähnyt muutamaan vuoteen enää niillä paikoilla, missä niitä oli ennen sanoinkuvaamattoman paljon, tämäkin kiitos valkoisten pirulaisten.

Olisikohan tässäkin tapauksessa syytä tarkastella myös muita mahdollisia tekijöitä sorsakannan muutoksiin? Lintukantojen suuruuteen vaikuttaa niin monta muuttujaa, jotta joutsenta ei siihen voida laskea ainoaksi ratkaisuksi sikäli, jos joutsenesta on ylipäätään mitään haittaa muulle vesilinnustolle. Kosteikkojen umpeenkasvu, elinympäristöjen tuhoutuminen, pesintäaikaiset huonot sääolot, pienpedot, metsästys,.....edellä löytyy syitä, jotka varmasti ovat merkittävämmässä roolissa monen riistalajin kannanvaihteluiden suhteen.Toki joutsenen lisääminen metsästettävään riistalajistoon toisi hyvää vaihtelua metsästettäviin riistalajeihin ja on joutsen ollut ammoisina aikoina siinä määrin haluttu saalis, että sukupuutto oli metsästyksen takia kohtalaisen lähellä. Nyt kun kanta vaikuttaa kohtalaisen runsaalta, voisi siitä rajoitetusti ottaa osan myös omaan pakastimeen ;)Alla aiheeseen liittyen hiukan asiaa vesilintukantojen seurannasta ja vuotuisista metsästyssaaliista. Varsinkin metsästyssaaliissa nähdään joidenkin vesilintulajien kohdalla kohtalaisen runsasta vaihtelua eri vuosina. Mitä se sitten tahtoo sanoa? Ainakin sen, että runsaina vuosina metsästettävääkin on ollut kohtalaisen paljon tarjolla.http://www.rktl.fi/riista/ohjeet_lomakkeet/vesilintukantojen_seuranta.htmlhttp://www.rktl.fi/tilastot/metsastystilastot/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mind, Tässä sinä olet täysin oikeassa, ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Nyt on tapahtunut sellainen tapaus, että joutsen hukutti/tappoi miehen Latviassa (korjatkaa virheeni jos olen väärässä maan suhteen), oli kaippa puolustanut poikasiaan, ainakin jokin tutkia arveli niin. Mitenkäs EU ottaa tämän uutisen vastaan, jää nähtäväksi, että jos joutsenet alkavat olemaan uhka eläinkunnan ykköspaikkaa pitäville, niin pitäisi omasta mielestäni ryhtyä vastatoimenpiteisiin, joutsenkantaa harventamalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ainakin Satakunnassa päin joutsenia on ehkä liikaakin... Varsinkin niitä kyhmynokkaisia, laulujoutsenia täällä olen vähemmän nähnyt ja eikö se meinattu joskus eduskunnassa sallia mutta sekoittivat Kyhmynokkajoutsenen Laulujoutseneen eivätkä siksi hyväksyneet....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...