Jump to content
admin1542824358

Haulikonpatruunat

Recommended Posts

Guest Guest

Itselläni on Remingtonista ja Winchesteristä huonoja kokemuksia. Remingtonin patruunat eivät yksinkertaisesti tee hyvää haulikuvioita omalla aseellani. Vaikka en kylläkään ole kokeillut raskaammilla lautauksilla ja suuremmilla hauleilla varustettuja patruunoita. Winchester taas on hyvä alkusyksyn patruuna, mutta jostain syystä niiden suorituskyky romahtaa kun pakkasta on enemmän. Uskoisin syyn olevan ruudissa. Jospa Winchesterin G2 patruunat toimivat paremmin talvella kun niissä on uudenlaista ruutia. Ainakin mainosten mukaan niin pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse olen käyttänyt Rottweilin ja Hubertuksen magnumpatruunoita. Rottweiliä olen käyttänyt kettu- ja kaurisjahdeissa aina enkä ole vielä joutunut pettymään. Hubertusta käytän lähinnä jänisjahdissa vaikka niissä on aika raskas lataus jäniksen kokoiselle otukselle. Vihtavuoren Ukkometsojakin on tullut käytettyä jonkin verran joskin eivät tee yhtä hyvää kuviota kuin Rottweil tai Hubertus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en juurikaan magnumeita käytä, mutta noita 40 grammaisia sitten sentään. Eli niistä Winchesterin Super Speed Extraa ja Federalin 40 grammaista. Alkukausi menee noilla Hubertuksen 36 grammaisilla 3 millisillä.Muutamia magnumeitakin olen kokeillut, mutta ei niillä juuri etua ole noihin nykyään käyttämiini muuten kuin poikkeustilanteissa... Eli lämpimällä ilmalla esim. haavakon perässä ollessa toi Winchesterin XX toimii pitemmälle matkalle, ja talvisemmissa oloissa Federalin magnum. Tota Ukkometsoa kun koitin, niin sillä ei uskalla jäniksen kokoista ampua 30 metriä pitemmälle. Mutta laaja ja tasainen kuvio on semmoisiin tilanteisiin joissa ei ehdi tähtäämään tiheässä paikassa. (siis nämä toimii mun Mossberg 835 ja Savagen pumpuissa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse käytän Rotikkaa kanalintuun, Winchesteriä. Remingron Heavy Magnumia jänikseen. Teeri suolla sitten 36g panoksia, ei kehtaa 50g latauksella ampua 15metriin puuhun teertä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mihin yleensäkkään tarvitaan isompaa kuin 36g latausta kun puhutaan normi haulikkoholleista linnulle eli alle 40m?(:

Haulikon suositeltu ampuma matka on 25-30 metriä ja tätä suuremmalle matkalle varten porukka käyttää isompia haulia ja suurempia latauksia, että päästään siihen 40-50 metrin matkaankin ampumaan. Itse käytän aika harvoin magnumi panoksia, minareita ja normaali 32-36gr tulee enimmäkseen käytettyä, joskus ketuilla ja rusakoille sitten talvella 4mm 52gr latauksia panoksia tulee päästeltyä. Itse suosin pieniä haulia, 2.7-3.5 mm riittää aivan hyvin teerelle ja niin metsollekkin, shokkivaikutus suurempi, mitä enemmän haulia roppiin osuu, sehän haulikon pääsääntöinen toiminta periaate on, shokkivaikutus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Mihin yleensäkkään tarvitaan isompaa kuin 36g latausta kun puhutaan normi haulikkoholleista linnulle eli alle 40m?(:

Nonni täällä taas joku erkki puhuu. Suositeltava matka 20-35m, jos osaa pikkusenkaa ampua haulikolla nii lintu tulee alas viellä täys suppealla 50m ainakin 50g kutilla. Ja todennäköisesti jos tyypit käyttää pelkästään 36g kuteja panospesä on vain 12/70. Ite ammuin extented turkey supistajalla kyyhkyn +75m puuhun ja kyllä se rinta oli täynnä reikää. Joten voi ampua kuolettavia laukauksia yli 40m

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mihin yleensäkkään tarvitaan isompaa kuin 36g latausta kun puhutaan normi haulikkoholleista linnulle eli alle 40m?(:

Nonni täällä taas joku erkki puhuu. Suositeltava matka 20-35m, jos osaa pikkusenkaa ampua haulikolla nii lintu tulee alas viellä täys suppealla 50m ainakin 50g kutilla. Ja todennäköisesti jos tyypit käyttää pelkästään 36g kuteja panospesä on vain 12/70. Ite ammuin extented turkey supistajalla kyyhkyn +75m puuhun ja kyllä se rinta oli täynnä reikää. Joten voi ampua kuolettavia laukauksia yli 40m
Kyllä, ja Tss-haulilatauksilla voi ampua huoleti kuollettavasti vielä sinne 60-70 metrin matkaankin, jopa pidemmälle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Noniin, tulihan sitä keskustelua;)Sanotaanko näin, että mettäkanalle pomppuhommissa tai suolla kelpaa aivan hyvin tää 36g. Ja tulee se 50m alas 36g kun ammutaan suppeella, mutta osumisen kannalta ollaankin ihan eri tilanteessa sillon. Lentoon ammuttaessa varsinkin. Tietysti täälä kaikki eräjeesukset ampuu sillä extrafullilla 60m päässä lentävän sorsan nappiosumalla joka kerta alas. Istuvat linnut on sitten erikseen, varsinkin jos istuu selin tai kylettäin niin vaatii jo läpäisyä.Kun pidetään se matka alle 40m niin ei tule niitä haavakoitakaan niin älyttömästi.Tts on sitten asia erikseen, pienillä latauksilla päästään todella koviin tuloksiin mutta harva niitä ampuu. Ajattelen tän ny ihan tavan metsästäjän kannalta ja lintuhommiin.Jatkakaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Voi olla, että vanha metso ei tulekkaan 36g 50m alas, jos perään lataa haulet eivät välttämättä läpäise selkä panssaria. Mutta kyllä sivuttais liikkeeseen pitäisi tulla alas, jos osuu hyvin :) Luoja tietää. Mielipiteitä on erillaisia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Juu ei tule. 30metriäkin on aika tiukka metolle takaa päin. Eikä se isompi lataus sinänsä auta jos ei läpäisyä tule yhtään lisää. Tietysti parempi tseenssi osua esim päähän.Niinhän niitä on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Jep. Itse lataan perään suosiolla yleensä 2 kutia, että varmasti osuu :) Ja yleensä pien makasiinissa toisena panoksena Winchester Super XX Magnumin 12/89, jos näyttää että ei tipu. Yleensä se sillä on viimeistään alas tullut. Aika sankari lintu on jos sitä haulisuihkua pakoon pääsee ehjin nahoin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Isoimmissa panoksissa, kuten 50g on kovempi iskupaine, elikkä kyllä niillä tekee jotain :) Lintu useasti menee shokkitilaan, kun haulet tulee lihoille yms. Siksi lintu tipahtaa ja muutama sekuntti/minuutti myöhemmin lintu kuolee. Paitsi jos hauli osuu siipeen syy on eri tipahtamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Yks hyvä pointti, on ottaa huomioon myös sitten niitä panoksien lähtönopeuksia. Ei niillä isoilla latauksilla tee hittojakaan jos niihin ei saada tarpeeksi nopeutta haulille. Jolloin käy niin että upotusta ei löydy.

Monesti tämä on "ongelmana" juuri 89 patruunoissa. Lähdöt voi olla 50m/s huonommat kuin 70 tai 76paukussa, onhan se jo aika paljo mun mielestä. Tietysti aina useammalla haulilla saadaan isompi "shokkivaikutus", tai miksi sitä ikinä pitää sanoakkaan. Ja enemmän on tosiaan sitä tseenssia osua hengen paikoille. Kantamaa tuskin irtoaa montaa metriä enempää...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kantama ei kasva sen siunaamaa, haulikoko sen määrää. Shokkivaikutustahan pyritään juuri tuolla isolla latauksella parantamaan, ja osumatiheyttä, mikä käy jokapojan järkeen, enemmän haulia=enemmän osumia, mutta tuleepahan silti ammuttua teeret noilla 36 gr - 42 gr latauksella olevilla panoksilla, ampuma matkat pidän 25-30 metrissä, ettei juuri haavakoita synny, mikään ei vituta enempää kuin juosta haavakkolinnun perässä useita kilometrejä tai etsiä lintua useita tunteja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Sanoohan sen nyt järkikin mitä enempi haulija ilmassa sen pitemmälle voi osua :-) Ajatelkaa nyt vähä. Taino iha sama oli miten oli. Kyllä meikäläisellä ei tuota se 40-50m tiputtaminen yleensä mitään ongelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Sanoohan sen nyt järkikin mitä enempi haulija ilmassa sen pitemmälle voi osua :-) Ajatelkaa nyt vähä. Taino iha sama oli miten oli. Kyllä meikäläisellä ei tuota se 40-50m tiputtaminen yleensä mitään ongelmaa.

Hitaammat lähdöt, lyhyempi kantama. Löysempi iskuenergia. Siihen ku vielä lisätään haulien törmäily, muotoutuminen ja samalla vauhdin hidastuminen niin aika heikoilla ollaan.Tippuuhan se sinne 50m, monesti vähän pidemmän lennon jälkeen. Noh tippuu se välillä rättinäkin. Lyhyemmällä matkalla ainakin vältytään helpommin haavakoilta. Mutta kukin tyylillään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...