Jump to content
metsamies-99

Puoliautomaatti/Pumppuhaulikot. Kysymykset ja kokemukset

Recommended Posts

Eli kertokaapas minkälaisia kokemuksi foorumilaisilla on erilaisista pumppu toimisista haulikoista. Lisäsksi voisi kysyä/kertoa erilaisista vastaan tulleista ongelmista ja korjauksista. Mistä olette ostanut lisä varusteita ( supistajat,tähtmet,tukit) aseisiinne ja minkälaisella kokemuksella on tavarat tulleet omistajalle  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on ensimmäiset kokemukset pumpusta siltä ajalta kun ei ollut vielä omaan lupaan mahdollisuuksia (Mossberg 500 12/70).Kivan tuntuinen lyhyellä 26" piipulla jossa oli säädettävä supistaja. Ei vikoja ilmennyt koko aikana kun oli käytössäni noin 3 vuotta ja siirtyi serkulleni pariksi vuodeksi pääasialliseksi haulikoksi (myös radalle).Sen jälkeen oli pari vuotta päälekkäispiippuinen Baikal... Luvat lähti ja oli 5 vuotta taukoa (luvallisista) haulikoista....Sain luvat takaisin ja hommasin Savagen pumpun (käytettynä). Kiinteä täys-suppea 28" piippu 12/76 pesällä. Muistaakseni kolme vuotta oli käytössä metsällä ja radalla (noin 4000 laukausta) ja toiminta oli hyvä ilman perus puhdisteluja kummempia korjauksia. Ai niin. Alkuperäisen jyvän tilalle pistin loistejyvän ja lisäsin kiskonpäälle "välijyvän". Alkuperäinen jyvä oli hopeanvärinen nuppi.Seuraavaksi hommasin Mossbergin 12/89 pumpun 28" piipulla johon paketin mukana tuli yksi (puolisuppea) supistajaholkki. Samalla hommasin täys-suppean ja 1/4 suppean holkin. On nyt ollut noin 14 vuotta käytössä. Alussa tuli käytyä radallakin, mutta nyt viimeiset 7 vuotta on radalla käynnit olleet vain haaveena.Ilmenneet viat oli heti aluss tukinkaulan halkeaminen (seuraus omasta perän sovituspalan asennuksesta jonka jälkeen kiinnityspultti pääsi löystymään). Uusi perä tuli takuun piiriin kuuluvana. Toinen vika oli "välijyvän" katkeaminen omatekoisen yötähtäinkiskon prototyypin kiinnityksen ollessa huono (sellaisenaan toimii tuossa Savagessa joka minulla on edelleen). Tuo jyväkin tuli takuun mukaisesena postitse, vaikkakin sen olin jo korvannut loistehelmellä samalla kun vaihdoin etujyväksi laitoin loistejyvän. Alkuperäiset olivat messingin väriset nupit.Näissähän on kaikissa varmistin "oikeassa paikassa" eli tukin kaulalla peukalolla käytettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni kokemus rajoittuu tuohon viime syksynä hankittuun remingtonin 870 synteettisillä tukeilla ja 12/76 pesällä, 26 piippu johon löytyy puolikas ja ic suppari. Muuta en ole huomannut huonoa kuin että esimerkiksi fiochin lyijy paukut ja sagan teräs ei oikein ole soveltuneet ainakaan minun haulikkooni (ei heitä hylsyä kunnolla ulos)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni kokemus rajoittuu tuohon viime syksynä hankittuun remingtonin 870 synteettisillä tukeilla ja 12/76 pesällä, 26 piippu johon löytyy puolikas ja ic suppari. Muuta en ole huomannut huonoa kuin että esimerkiksi fiochin lyijy paukut ja sagan teräs ei oikein ole soveltuneet ainakaan minun haulikkooni (ei heitä hylsyä kunnolla ulos)

Eikö tuo hylsyn ulos lentäminen ole enemmän miehestä kiinni pumppuhaulikolla ammuttaessa? Itsellä myös remington 870 tosin 12/89 niin hyvin se on syytänyt kaikki pihalle. Alkuun tuli jokunen syöttöhäiriö kiekkopanoksilla, mutta tämäkin taisi olla enemmän miehestä kiinni kun enää ei ole tällaisia tapahtunut. Jonkun kerran on hylsy jäänyt piippuun sisään, mutta ei sen kummempia. Sekin on sieltä lähtenyt kun on vähän kovemmin työntäny tuki eteen ja vetänyt taakse. Pari vuotta ollut käytössä nyt tuo remari. Hyvin sillä tänäänkin 3 sorsaa tuli tonttiin.  :)-Arska_1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni kokemus rajoittuu tuohon viime syksynä hankittuun remingtonin 870 synteettisillä tukeilla ja 12/76 pesällä, 26 piippu johon löytyy puolikas ja ic suppari. Muuta en ole huomannut huonoa kuin että esimerkiksi fiochin lyijy paukut ja sagan teräs ei oikein ole soveltuneet ainakaan minun haulikkooni (ei heitä hylsyä kunnolla ulos)

Eikö tuo hylsyn ulos lentäminen ole enemmän miehestä kiinni pumppuhaulikolla ammuttaessa? Itsellä myös remington 870 tosin 12/89 niin hyvin se on syytänyt kaikki pihalle. Alkuun tuli jokunen syöttöhäiriö kiekkopanoksilla, mutta tämäkin taisi olla enemmän miehestä kiinni kun enää ei ole tällaisia tapahtunut. Jonkun kerran on hylsy jäänyt piippuun sisään, mutta ei sen kummempia. Sekin on sieltä lähtenyt kun on vähän kovemmin työntäny tuki eteen ja vetänyt taakse. Pari vuotta ollut käytössä nyt tuo remari. Hyvin sillä tänäänkin 3 sorsaa tuli tonttiin.  :)
-Arska_1
Kyllä pumpussakin voi olla samantyyppinen toiminnallinen häiriö kuin joissakin puoliautomaateissa... Eli pehmeä hylsynkanta yhdistettynä pieneen ulosvetäjänkynteen, niin liika voima vaan pahentaa ulostamista...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni kokemus rajoittuu tuohon viime syksynä hankittuun remingtonin 870 synteettisillä tukeilla ja 12/76 pesällä, 26 piippu johon löytyy puolikas ja ic suppari. Muuta en ole huomannut huonoa kuin että esimerkiksi fiochin lyijy paukut ja sagan teräs ei oikein ole soveltuneet ainakaan minun haulikkooni (ei heitä hylsyä kunnolla ulos)

Eikö tuo hylsyn ulos lentäminen ole enemmän miehestä kiinni pumppuhaulikolla ammuttaessa? Itsellä myös remington 870 tosin 12/89 niin hyvin se on syytänyt kaikki pihalle. Alkuun tuli jokunen syöttöhäiriö kiekkopanoksilla, mutta tämäkin taisi olla enemmän miehestä kiinni kun enää ei ole tällaisia tapahtunut. Jonkun kerran on hylsy jäänyt piippuun sisään, mutta ei sen kummempia. Sekin on sieltä lähtenyt kun on vähän kovemmin työntäny tuki eteen ja vetänyt taakse. Pari vuotta ollut käytössä nyt tuo remari. Hyvin sillä tänäänkin 3 sorsaa tuli tonttiin.  :)
-Arska_1
Kyllä pumpussakin voi olla samantyyppinen toiminnallinen häiriö kuin joissakin puoliautomaateissa... Eli pehmeä hylsynkanta yhdistettynä pieneen ulosvetäjänkynteen, niin liika voima vaan pahentaa ulostamista...
Näin. Ja lisäisin tekstiin vielä, että ulosvetäjä kynsien määräkin vaikuttaa hylsyn pois tulemiseen aika paljon.Tutulla on yksi "kynsi" omassa pumppuhaulikossaan, ja sama vika siinäkin on, eli ei heitä kaikkia haulikon hylsyjä pois. Toisinkuin meillä, meillä on tuossa omassa pyssyssä 2 "kynttä", ja heittää kaikki pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen hieman eri mieltä tuosta kynsien määrästä, sillä omistin noin 5 vuotta sitten Mossbergin 835 12/89 pumpun jossa on siis kaksi kynttä. Tuo haulikko oli täysi susi, muutaman vuoden tappelin sen kanssa, mutta ei sillä kerrassaan tehnyt mitään. Uutena se toimi jonkun aikaa, mutta sitten panoksia alko jäämään piippuun, yleisin syy oli se, että kynnet eivät pitäneet, panos jäi todella lujaan piippuun. Puukolla sai aina kaivaa sen ulos  :) En sano, että kaikki Mossbergit olisi yhtä surkeita, mutta ainakaan tuolla minun torrakolla ei tehnyt mitään. Viimeinen niitti oli se kun olin pellolla kyyhkyjahdissa ja 6 hanhia tuli 30 metristä suoraan päältä, aattelin, että no nyt pääsen elämäni ensimmäistä kertaa ampuun hanhia... ehdin vaihtaa hyvin hanhipaukutkin... aloin tähtään rauhallisesti ja painoin liipaisinta... KLIK! Ja loppu olikin pelkkää panikointia  :D Panos ei lauennut, nallipiikki alkoi tuolloin reistaan ja panokset eivät enään lauenneet. Silloin pyssy lähti ase kaappiin jossa se on vieläkin.Ostin sen jälkeen Benelli Novan 12/89:n johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, ei mitään ongelmia ole ollut millään panoksilla ja tuossa on siis nyt vain yksi kynsi. Tosin tuo yksi kynsi on Mossbergin kynsiin verrattuna paljon lyhyempi ja paksumpi/jämäkämpi (nykyisissä Mossbergeissa voi olla jo paremmat kynnet). Lisäksi Benellissä on sellainen toiminta, että kun hylsy vedetään ulos niin kynsi pyöräyttää hylsyä samalla, tällöin hylsy joka on lujassa kiinni lähtee myös varmasti ulos, näin olen tuon pyörätyksen syyn itse pähkäillyt.Tuon Benellin hyvinä puolina pidän myös sitä, että se on todella helppo purkaa ihan täysin osiin.Benelli Nova 12/89_small.jpgTässä Benelli Nova purettuna osiin_small.jpgTässä osia, muun muassa nallipiikki_small.jpgTässä näkyy tuo kynsi ja tuo mutikka pyörähtää samalla kun hylsy vedetään ulos_small.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sama käyny ku Jasoniukselle Mosbergin kanssa. Panokset on menneet kyllä piippuun hyvin ja tullu uloskin, mutta tänä kautenakin jo likemmäs kymmenen "klik" tapausta.. Monta sorsapaistia lentää tuon vian takia, mahtaako tuolle pystyä tekemään mitään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No mulla toi Mossbergin 12/89 on hyvin toiminut reilun kymmenen vuotta... Ja ainakin 10 000 laukausta on tullut ammuttua. Kaksi kertaa on ollut ongelma hylsyn poistossa. Kerran ei ollut riittävän pitävä ote hylsynkannasta, ja toisella kerralla tuli hylsyn metallinen kanta ulos, mutta pahvinen hylsyosa jumittui patruunapesään. Kysehän oli vanhoista ja kostuneista panoksista pahvihylsyllä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sama käyny ku Jasoniukselle Mosbergin kanssa. Panokset on menneet kyllä piippuun hyvin ja tullu uloskin, mutta tänä kautenakin jo likemmäs kymmenen "klik" tapausta.. Monta sorsapaistia lentää tuon vian takia, mahtaako tuolle pystyä tekemään mitään?

Kysyppä tosta korjauksesta Aseseppä Claus Götchiltä... (en oo varma tuliko toi sukunimi oikein kirjoitettua).Voi olla iskurinjousi kuoleentunut tai iskurin piikki kulunut tai jotain sen tapaista...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Sama käyny ku Jasoniukselle Mosbergin kanssa. Panokset on menneet kyllä piippuun hyvin ja tullu uloskin, mutta tänä kautenakin jo likemmäs kymmenen "klik" tapausta.. Monta sorsapaistia lentää tuon vian takia, mahtaako tuolle pystyä tekemään mitään?

Itsellä sama vika. Alkoi reistailemaan muutama vuosi sitten ja nyt kesällä meni jo ihan mahdottomaksi. Radalla jätti joka kolmannen laukauksen ampumatta. Seppä vaihtoi iskurin jousen ja se paransi jo melkoisesti asiaa, muttei poistanut ongelmaa vielä kokonaan. Pääsyyllinen löytyikin sitten iskurin palautusjousesta. Eli iskurin jousi oli päässyt löystymään ja iskurin palautusjousi oli puolestaan liian tiukka. Muutaman kymmenen euron ja parin kymmenen minuutin työ, ja toimii taas moitteettomasti.  8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Sama käyny ku Jasoniukselle Mosbergin kanssa. Panokset on menneet kyllä piippuun hyvin ja tullu uloskin, mutta tänä kautenakin jo likemmäs kymmenen "klik" tapausta.. Monta sorsapaistia lentää tuon vian takia, mahtaako tuolle pystyä tekemään mitään?

Itsellä sama vika. Alkoi reistailemaan muutama vuosi sitten ja nyt kesällä meni jo ihan mahdottomaksi. Radalla jätti joka kolmannen laukauksen ampumatta. Seppä vaihtoi iskurin jousen ja se paransi jo melkoisesti asiaa, muttei poistanut ongelmaa vielä kokonaan. Pääsyyllinen löytyikin sitten iskurin palautusjousesta. Eli iskurin jousi oli päässyt löystymään ja iskurin palautusjousi oli puolestaan liian tiukka. Muutaman kymmenen euron ja parin kymmenen minuutin työ, ja toimii taas moitteettomasti.  8)
Taitaa olla mossen vakiovika kun minä ja velipoika jouduttiin samanlaiset sepitykset tekemään kun palautin jousi oli liian jäykkä. Ei tuo mikään mahdoton työ ole itsekkään tehdä mutta jos on epävarma niin eipä tuon korjaus sepällä paljoa maksa  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itselläni remington 870 express 12/89 pesällä ollut n.7-8 vuotta. n.5vuotta toimi alkuun moitteettomasti ,mutta nyt viimeset pari vuotta alkanut tuleen syöttöhäiriöitä ,elikkä ammuttaessa hylsy ns. turpoaa ja jumittuu patruunapesään ja saa puukolla kaivaa ulos. Pikkuhiljaa alkanut vituttaa tuo ainainen puukkohippa. Panoksia oon koittanu vaihella ja messinki kannan pituudellakaan ei tunnu olevan merkitystä ,vaikka moni on sanonut että lyhyt kantaset jää herkemmin.. Hyvin oon koittanut asetta myös puhdistaa ja teräsvillalla varovasti patruunapesää kiillottaa mutta ei auta. Myös ulosvetäjän kynttä on syynäilty useamman "tietavän" kanssa ja ei pitäisi olla kulunut.Onko muilla vastaavia kokemuksia ja apua mikä voisi olla vikana ,että ei enää pelitä?? nyt tarvittas viisaammilta neuvoa ,kun elokuun 10 taas lähestyy!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itselläni remington 870 express 12/89 pesällä ollut n.7-8 vuotta. n.5vuotta toimi alkuun moitteettomasti ,mutta nyt viimeset pari vuotta
alkanut tuleen syöttöhäiriöitä ,elikkä ammuttaessa hylsy ns. turpoaa ja jumittuu patruunapesään ja saa puukolla kaivaa ulos. Pikkuhiljaa
alkanut vituttaa tuo ainainen puukkohippa. Panoksia oon koittanu vaihella ja messinki kannan pituudellakaan ei tunnu olevan merkitystä
,vaikka moni on sanonut että lyhyt kantaset jää herkemmin.. Hyvin oon koittanut asetta myös puhdistaa ja teräsvillalla varovasti
patruunapesää kiillottaa mutta ei auta. Myös ulosvetäjän kynttä on syynäilty useamman "tietavän" kanssa ja ei pitäisi olla kulunut.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja apua mikä voisi olla vikana ,että ei enää pelitä??
nyt tarvittas viisaammilta neuvoa ,kun elokuun 10 taas
lähestyy!

Jos ei jo ole, niin tilaa jostakin NON-MIM patruunan poistajan kynsi (20€)Itsellä tavallinen uusi kynsi ei poistanu patruunoita. Kynnestä ei silmämääräisesti saata löytyä vikaa, mut se kynnen muoto on hyvin pienestä kiinni että poistaa patruunan.Toki voi olla muustakin kiinni, mutta hyvin halpa itse korjata. Remingtonin sivuilla on ohje mikä yleensä aiheuttaa patruunanpoiston häiriöitä.Lue tuolta 20.10.2014 kirjoittamani tarina, niin löytyy ohjeet miten saat patruunat poistumaan.http://keskustelu.suomi24.fi/t/11968362/remington-870#comment-80147133

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...