Jump to content
kalastajahena

Pienpetoja keinovalon/pimeäkiikareiden avustuksella?

Recommended Posts

Niin, pitäisikö metsästyslakia jotenkin muuttaa jotta saataisiin jotkin pienpetokannat vähenemään? Oma mielipide on, että supia, kettua ja minkkiä pitäisi saada pyytää taskulampun avustuksella.Taustatietoa: Pienpetoja ovat kettu, supikoira, minkki, näätä, kärppä, hilleri ja mäyrä.Laki: Metsästyksessä on kielletty keinotekoiset valolähteet sekä yöammuntaa varten tarkoitetut tähtäyslaitteet, jotka elektronisesti suurentavat tai muuttavat kuvaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm, ei tuosta "lisävalaistuksesta" taida olla missään muussa hyötyä kuin ketun/supin kyttäämisessä? Kyllä suomessa on sen verta paljon kuutamokeleja talviaikaan, että silloin erottaa tarpeeksi hyvin moiset. Ja jos tällaisia pimeäkiikareita alkaa olemaan tavallisen metsästäjän saatavilla enemmänkin(ei ole ainakaan minulle moisia tullut vastaan), niin uskoisin niitä käytettävän enemmän väärin, salakaatoihin tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin tuo lampunkäyttö pitäisi sallia. (periaatteessahan et saisi esim. luolassa tai ladossa valaista taskulampulla ampuessasi eläintä)Itse olen epäsuorasti "vahingossa" käyttänyt katuvaloja ja pihalamppuja yöllä metsästäessäni.Katuvalot tai hyvä pihavalo kun antavat paljon tarvittavaa lisävalaistusta yllättävän pitkällekin varsinaisesta valaistavasta kohdasta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin tuo lampunkäyttö pitäisi sallia. (periaatteessahan et saisi esim. luolassa tai ladossa valaista taskulampulla ampuessasi eläintä)
Itse olen epäsuorasti "vahingossa" käyttänyt katuvaloja ja pihalamppuja yöllä metsästäessäni.
Katuvalot tai hyvä pihavalo kun antavat paljon tarvittavaa lisävalaistusta yllättävän pitkällekin varsinaisesta valaistavasta kohdasta.

Oliko asia näin, että esim. katuvaloa saa käyttää apuna ihan laillisesti?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos ei muuta laillista estettä ole kuin se että tieosuus on jossain valaistu...Siis jos on vähänkin lunta, niin nuo katuvalot tekevät uudenkuun (kun ei kuu ole ollenkaan näkyvissä) aikana lähes kuunvaloa vastaavat valaistusolosuhteet noin puolenkilometin etäisyydelle lähimmästä lampusta aukealla paikalla.Ja myös muualla kuin taajamissa on nykyään valaistuja tieosuuksia aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...