Jump to content
Jami

kommeluksia hirvijahdista

Recommended Posts

Ekana päivänä luultiin että haukussaa oli tupla vasat, mutta vasan kaadolla vasta huomattiin että se olikin poikkeuksellisen pieni mulli.Syy lienee että emän vasat olivat menehtyneet jonkin pedon suuhun ja siksi emä oli ottanut viimevuoden vasat hoiviinsa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ite en hirviä metsästä, mutta seuramme hirviporukalle kävi vuosia sitten semmoinen vahinko että kun kaveri ampui hirven (laukaus osui ja hirvi kaatui), niin luoti meni läpi ja jossain takamaastossa sijaitsevan talon pihassa olleen auton laturin hihnapyörään vasta pysähtyi.Eli tärkeä muistutus että on syytä tietää mitä ampumasuunnassa kauempanakin on.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllähän sitä suuressa porukassa sattuu ja tapahtuu...Käytössä oli viime vuosina käsitominen talja hirvien nostossa liiteriin orrelle.Parikin kertaa on meinannut tipahtaa hirven ruho niskaan sitä nostettaessa.Ampujilla on joskus käyny ns. lapsuksia.Ase lauennut vahingossa torniin noustessa. Ja kerran eräs ampui kahdelta vasalta emän. Ja toisella kertaa toinen ampui emän ensin ja onneksi vasat saatiin myös kaadettua toisten passimiesten toimesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli vielä semmone juttu mielee kun naapuriseurassa oli ampunu passimies itteäsä passissa varpaille. Mitä lie pelleilly.

Toi on "ymmärrettävä" vahinko... Siis muutamankin henkilön olen nähnyt nojailevan aseenperään, niin että piippu on "järkevästi" saappaan päällä (ettei mene piippu täyteen multaa tms. maa-ainesta)... Siinä kun aikansa nojailee ja odottaa saalista (tietystihän ase on ladattuna ja varmistin pois päältä yllättävän tilanteen varalta) saattaa esim. hihansuussa oleva nappi osua liipasimeen kun nostaa kättään pyyhkäistäkseen nokanpäästä vuotavaa räkää...No kuuluu PAM ja saappaassa kaksi reikää (yläpuolella ja alapuolella) ja ehkä jalassakin reikä ja housuissa hatullinen jotain ruskeaa pahanhajuista materiaalia...  :oNo onneksi ei näkemissäni tapauksissa ole tuohon pamahdukseen asti ehditty kuin kerran, ja onneksi silloin haulikon piippu ei ollut tuettu saappaaseen vaan kantoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muistin syövereistä löyty ihan oma kohtanen "tilanne". Hirvet oli olleet jo hyvän tovin haukussa ja itse olin passissa metsätie pätkällä, jota kohden ne pikku hiljaa lipuivat. Oma kiväärin olin antanut pikkuveljelle sinä päivänä ja ottanut isän kiväärin lainaan. Tässä kiväärissä lippaan vapautin on liipasinkaaren etupuolella. Nooh tovin odottelun jälkeen haukku kuuluu aivan tien vierestä ja alan nostaa kivääriä valmiiksi, jotta ku uralle tulee niin pamahtaa. Tässä vaiheessa alkaa tapahtua, aseen alta kuuluu kilahdus ja kaikki paukut lippaasta pitkin tietä. Samassa lehmä työntää päänsä tielle noin 20m päässä ja möllöttämään minua. Nooh ajattelen että yksi paukku piipussa riittääkö? Nooh vasoja ei vielä uralla, joten päätän että vielähän tässä ehtii lipastaa. Lukot auki, hiekkoja pois paukuista pari kuulaa lippaaseen... lehmä jo menee tien yli vasa perässä, lukot kiinni ja PAU. Tällä kertaa heittolaukaus paikallaan ja vasa nutullaa uran toisella puolen. Vois kait niitä hirviä helpomminkin ampua  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...