Jump to content
aamuruskonpoika

Mikä oli ensimmäinen saaliisi?

Recommended Posts

Minkälaisella saaliilla arvon metsästäjätoverit aloittivat metsästysuransa? Enkä tarkoita mitään 10-v nassikkana mummolan saunan takana ammuttua räksää, vaan ihan oikeata RIISTAELÄINTÄOmalla kohdalla homma alkoi pyyllä, jota me jonkin aikaa faijan kanssa pilliteltiin ja lopulta se tuli haulikkohollille n.15m päähän puun oksalle josta sen sitten pääsin pudottamaan. Oli se kyllä komia fiilis, kun ensimmäinen saalis tipahti  :D Ikää taisi olla 16v, ja metsästyskortti oli ensimmäistä syksyä taskussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen riistaeläin oli rusakko parivuotta sitten. Oli juuri kunnon lumipyry ja sitten kun se lakkasi niin lähdettiin isäpuolen kanssa katsomaan että lähtiskö sitä jänistä siitä lähimettästä. No yksi sieltä lähti ja minä olin passissa ku isäpuoli sen jäljille lähti. Hetken päästä passis oltua kuulin kuinka kädet läimästiin yhteen, nyt tiesin olla kunnolla hereillä. Samassa se rusakko kurvas siitä puskan takaa traktorin polkua pitkin ja lähti juoksemaan kohti. Otin sen tähtäimeen ja odotin että tulee lähemmäs ja sitte 20m. pääs se rupes kurvaamaan sivulle sitte päätin ampua ja ekalla se jäi :). Heti huusin isäpuolelle että "kuuppas" :D.Kyllä siitä ihan mukava fiilis jäi kun ensimmäinen kunnon saalis tuli.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun ensimmäinen saaliini oli telkkä sorsastuksen avauspäivänä. Ensin alkupäivästä olin isän kanssa suolla jossa on paljon pieniä lammia siellä en saanut kuin paljon pummia ja sekös harmitti. Lähdimme lintujen lennon loputtua kotia päin ja matkalla isä kurvasi autolla läheiselle hiekka montulle josta sain ammuttua lentoon ensimmäisen saaliini siis telkän. Telkkä putosi monttuun noin 30 metriä rannasta ja sää oli aivan tyyni niin saalis ei liikunut mihkään, ei auttanut muu kuin riisua ilkosilleen ja käydä uiden hakemas lintu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tais olla riekko, tuol ylä-lapissa sillon ku niitä sai viel metsästää.  riekko kyykki 20m päässä ja mietiskelinpäs että tuohon on makee paikka ampua.    hyvin se pöllähti ;D sitte riekko pistettiin roikutukseen ja yritettiin ettiä lisää kanalintuja herkulliseen soppaan :)Kerro toki hieman enemmän kuin kolmella sanalla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heinäsorsa. Silloin oli sorsametsästyksen aloituspäivä. Itse tuli oltua vähän muusta porukasta erillään katselemassa jos sattuisi joku siihen eksymään ja eikös siihen joku ollut eksynytkin. Kellokin oli mukavasti jo yli 12. Eipä siinä sitten muuta kuin sorsa jyvälle ja pam! Siihen loppui sen sorsan taival. Koiraa ei ollut mukana niin uimalla sai käydä sorsan hakemassa. Tai oikeastaan kahlaamassa, kun ei onneksi niin paljoa vettä ollut sillä kohdalla. -Arska_1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

se oli pyy. olin sillon 9 vuotias ja nyt olen 15 vuotias ja lintuja olen saanut 7 teertä 1koppelon 1 metson noin 20 pyytä 4 heinäsorsaa 14 tavia 2 telkkää 1 sotkan 2 allia sitten muuta riistaa 9 jänistä ja viime vuonna sain ekan hirven se oli kyllä vasa mutta ei se haittaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen pyy tuli ammuttua 14-vuotiaana. Jaloista lähti 2 pyytä eteenpäin. Toinen jäi sitten läheiseen puuhun, josta sain sen ammuttua. Ensimmäinen kommenttia tais olla, että "Iskä, mitä miä teen tälle?" :D No siitä se oma metsästysharrastus lähti kunnolla liikkeelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Taisi olla pyy, joka lehahti jaloista jonnekkin lähipuuhun. Isälle sanoin, että käväsen kattomassa jos olis jääny näkösälle ja siellähän se oli heti ison kuusen toisella puolen kelopuun oksalla todella "piilossa". Itsehän olin tässä vaiheessa siis siitä kelopuusta max. 5 m päässä, mutta kun ensimmäinen lintu oli enemmän kuin lähellä, niin ei siinä enää kauemmas uskaltanut lähteä. Eli haulit lähti niiltä jalansijoilta matkaan, pyy alas suolistuneen ja se paksu oksa minkä päällä pyy istui, tärähti omaan päähän. Onneksi sentään täkät jäi ehjiksi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sepelkyyhky oli urani ensimmäinen saaliseläin n. 9v sitten. Aloituspäivä meni omalta osalta ohilaukausten merkeissä, mutta seuraavana päivänä oli sihti kohdallaan ja onnistuin aamulennolla pudottamaan ensimmäisen kyyhkyni, joka lensi tilanteen huomioon ottaen suhteellisen hankalasta kulmasta. Istuin passissa siten, että kyyhky sattui tulemaan minusta katsottuna takavasemmalta hieman yllättäen, mutta nopea pyörähdys ja heittolaukaus pudottivat kyyhkyn peltoon. Sen jälkeen onkin riistaa tullut enemmän tai vähemmän kipinän sytyttyä kunnon roihuun ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heinäsorsahan se. Sen hetken muistan kyllä niin hyvin. Toisenkin sorsan minkä ammuin niin muistan hyvin. Lähinnä varmaan siitä kun ammuin sen lentoon ja tuli rukkasena alas. Nylettäessä huomasikin sen miksi niin hyvin oli alas tullut, kun oli 8 haulin reikää kylessä..  ::)-Arska_1

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...