Jump to content
Guest Guest

Supikoiran ja ketun haaskametsästykseen sopiva kivääri ?

Recommended Posts

Guest Guest

Tuossa juuri kävin omalle haaskalleni viemässä ampumani rusakon roippeita ettei eväät lopu. Itse ole jäädyttänyt haaskan maahan kiinni niin että ketut eivät saa sitä vietyä mukanaan. Olen haaskaa nyt pitänyt puolitoista viikkoa ja kyllä sieltä jo ketun saisi ammuttua kun vain ilmat hieman kirkastuisivat. Ketutkin jo uskaltavat tulla maisteluetäisyydelle haaskasta joten hyvältä näyttää kevättä ajatellen.Itse käytän 308. kaliiberista Sako85:sta näissä hommissa. Puolivaippaisella luodilla ammun niin on osumalla enemmän tehoa kuin kokovaippaisella luodilla olisi osuessaan. Nahka siinä kyllä kärsii, mutta tässä jahdissa annan tehon ratkaista luotivalinnassani. Erittäin mielenkiintoista hommaa tuo haaskalta kyttääminen jos vain kyttääjällä riittää kärsivällisyyttä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No nyt ei ole itselläni ollut haaskaa muutamaan vuoteen, mutta haaskalta ampumisesa olen luottanut haulikkoon. Kuitenkin kun olen tota haaskan vahtimista tykännyt suorittaa jostain pysyvästä (ja lämmitettävästä) kopista tai muusta siihen soivasta rakennuksesta, niin ei kettu arastele tulla haulikko-hollillekkaan...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No kuitenkin melkeinpä "varmempaan hengenlähtöön" on edelleen toi 222. parempi. Joku kevyt varmint-luoti jolla nopeus jotain 900 m/ s lienee edelleen tehokkaampi kuin 308. jollain perus hirviluodilla. Tietty kolmenollakasiinkin itse ladattuna voisi jonkun nopean "räjäyttävän" latauksen tehdä. Nuo perus hirvpaukut kun ei ehdi ketun kokoisessa (ainakaan kylkeen ampuessa) aueta kunnolla edes luihin osuessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

No kuitenkin melkeinpä "varmempaan hengenlähtöön" on edelleen toi 222. parempi. Joku kevyt varmint-luoti jolla nopeus jotain 900 m/ s lienee edelleen tehokkaampi kuin 308. jollain perus hirviluodilla. Tietty kolmenollakasiinkin itse ladattuna voisi jonkun nopean "räjäyttävän" latauksen tehdä. Nuo perus hirvpaukut kun ei ehdi ketun kokoisessa (ainakaan kylkeen ampuessa) aueta kunnolla edes luihin osuessa.

mites tota 12 cal. rinnakkais piippune haulikko ? Olisko kelpo vehje?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No haulikko on erittäin kelvollinen haaskalta ampumiseen. Siis riippumatta miten siinä on piippuja, sillä harvoin siinä kahtakaan kertaa ehtii ampua.Haulikon ainoa "huono" puoli on se että ampumamatka ei saa olla pitkä. Itse en kettua haulikolla edes yritä yli 40 metriin, vaikka yleensä keskimääräistä pitemmältä kaikkea haulikolla ammunkin. Haulien koko saa olla 3,5 - 4 milliä... (isommasta haulista ei juuri ole enää mitään etua)Se taas puolustaa haulikon käyttöä haaskalla, että kettu tarkkailee haaskaa ensin pitemmältä suojasta, juoksee haaskalle ja nappaa jonkun palan suuhunsa ja juoksee taas pois. Eli kovin pitkää tähtäilyaikaa siinä ei ole. Siis kettu tulee yllättäen siihen, ja on melkein samassa jo menossa poispäin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

No haulikko on erittäin kelvollinen haaskalta ampumiseen. Siis riippumatta miten siinä on piippuja, sillä harvoin siinä kahtakaan kertaa ehtii ampua.
Haulikon ainoa "huono" puoli on se että ampumamatka ei saa olla pitkä. Itse en kettua haulikolla edes yritä yli 40 metriin, vaikka yleensä keskimääräistä pitemmältä kaikkea haulikolla ammunkin. Haulien koko saa olla 3,5 - 4 milliä... (isommasta haulista ei juuri ole enää mitään etua)
Se taas puolustaa haulikon käyttöä haaskalla, että kettu tarkkailee haaskaa ensin pitemmältä suojasta, juoksee haaskalle ja nappaa jonkun palan suuhunsa ja juoksee taas pois. Eli kovin pitkää tähtäilyaikaa siinä ei ole. Siis kettu tulee yllättäen siihen, ja on melkein samassa jo menossa poispäin.

Kiitos helpotti mukavasti tämäkin tieto :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

saman olen huomannu et toi 222rem kyl on ton kokoselle riistalle paras. lähtönopeudet on kovat ja on tarkka kaliiberi. ei juuri väliä ampuuko kokovaipalla vai lyijykärjellä. hirvikaliiberilla ei kyllä saavuta mitään etua. haulikolla matka on parempi pitää alle 35m oli paukku mikä tahansa.  samaisella l46 222rem tykillä ammun ku aikasempikin kommentoija. tai sitten lähelle 12/76 50g 3,5-3,75mm. kaikki on kuollu mihin on osunu ja lopun viimeistelee kkss. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

222. toz  (Ase on aika vanha mutta kyllä siinä lähöt on tarpeeksi)

Kertoisitko lisää kyseisestä aseesta, en ole kuullutkaan, että tozia olisi pesitetty kyseisessä kaliiperissa  :ovai meinaatko 22lr:ää? Ja eihän se aseen ikä vaikuta lähtö nopeuteen/tappo tehoon, enemmänkin käytetty patruuna.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Joo sori...
Se tuo on 22lf..  patruunana käytän lapuan centre-x long rifleä.. kyllä tuolla supilta keväällä henki lähti :)

ok, ei taida se 22lr olla ihan laillinen ase ketulle/supille ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...