Jump to content
Guest Guest

Ampuma-aseen hankkimisluvista

Recommended Posts

Guest Guest

Terve!Ei mennyt tämäkään päivä hukkaan, kun löysin tällaisen sivuston.Kirjauduin sisään omalla nimelläni enkä nimimerkillä. Jos ja kun tulee aihetta kirjoitella, niin lukijat tietävät kuka tekstiä tuottaa.Joku näkyi linkittäneen sivuille majavavahingoista tekemäni kirjallisen kysymyksen. Siihen ei ole vielä vastausta tullut.Työn alla on ampuma-aseen hankkimislupia koskeva kysymys. Nimittäin hankkimisluvan myöntämisperusteet vaihtelevat kovasti eri poliisilaitosten välillä.Näinhän asia EI saa olla.Kysymyksen pohjaksi kaipailen kokemuksia lupaprosessin kulusta. Erityisesti jos hakijalle on asetettu täysin mielivaltaisia ehtoja.Esimerkiksi: hirvilaillisen kiväärin hankkimisluvan myöntämisen ehtona on se, että hakija toimittaa poliisille paikallisen hirvivoudin kirjallisen todistuksen siitä että hakija pääsee hirviseurueeseen ja tarvitsee siellä asetta.Taikka: vielä metsästysseuraan kuulumaton nuori hakee hankkimislupaa haulikkoon metsästysperusteella, niin poliisi vaatii että hakijan on ensin liityttävä paikalliseen metsästysseuraan. Tällaisia(kin) ihmeellisyyksiä on hakijalta vaadittu. Me tiedämme että nämä eivät kestä kriittistä tarkastelua, koska hirviä voi ihan laillisesti metsästää muuallakin kun vain paikallisessa hirviseurueessa ja kanalintuja sortaa sammaleeseen vaikkapa metsähallituksen mailla. Mikään pakko ei siis ole kuulua yhteenkään metsästysseuraan. Eikä näillä "reunaehdoilla" voida hylätä kenenkään hankkimislupahakemustaJos Sinulla on vastaavia kokemuksia, niin olisin kiitollinen jos laittaisit minulle vaikka sähköpostilla lyhyen kertomuksen mitä juuri Sinulta vaadittiin ja ennenkaikkea kuka vaati.Viestin voit lähettää osoitteella  [email protected]Jätän kirjallisen kysymyksen syyskuun aikana.KIITÄN vaivannäöstäsi jo etukäteen.Reijo Hongisto

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Terve,Ihmettelen hankkimisluvan pitkää käsittelyaikaa.. Vein hakemukset poliisilaitokselle 27.8.2012 Lupaa hain 12/76 haulikolle (kertatuli), sekä 308 win luodikolle. Asiapapereina mukana oli passi, sotilaspassi, metsästyskortti ja maavuokraajan metsästyskortti, jolla minulla on oikeus metsästään metsästysseuran hallinoimilla metsästysalueilla.Reilu viikko sitten asiaa tiedustelin poliisilaitoksen kansliasta, jossa minulle kerrottiin hyvin lyhyesti, että käsittelyssä on ruuhkaa, eikä heillä ole tietoa milloin kutsu soveltuvuustesteihin tulee, hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Kysyisinkin onko näin pitkä käsittelyaika normaalia? Itse oletin n. 2vko:a No metsästysreissu on joka tapauksessa peruttu minun osaltani ulkomaille...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

se on tähän mettästysaikaan kuulemma kovat ruuhkat ku porukka laittaa jahdin innoittamana uutta luikkua. Ja sitten jos vielä ison paikkakunnan asemalla hakee ne luvat niin varmasti kestää. Ite pikku kunnalla asun ja hain luvat vielä keväälä niin koko prosessi vei 4viikkoa+pari viikkoa mitä ite vatuloin ennen aseen näyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Terve,
Ihmettelen hankkimisluvan pitkää käsittelyaikaa.. Vein hakemukset poliisilaitokselle 27.8.2012 Lupaa hain 12/76 haulikolle (kertatuli), sekä 308 win luodikolle. Asiapapereina mukana oli passi, sotilaspassi, metsästyskortti ja maavuokraajan metsästyskortti, jolla minulla on oikeus metsästään metsästysseuran hallinoimilla metsästysalueilla.
Reilu viikko sitten asiaa tiedustelin poliisilaitoksen kansliasta, jossa minulle kerrottiin hyvin lyhyesti, että käsittelyssä on ruuhkaa, eikä heillä ole tietoa milloin kutsu soveltuvuustesteihin tulee, hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Kysyisinkin onko näin pitkä käsittelyaika normaalia? Itse oletin n. 2vko:a No metsästysreissu on joka tapauksessa peruttu minun osaltani ulkomaille...

Se on tähän aikaan hidasta, kannattaa kuitenkin udella, jos poliisilaitokselle ilmaantuu peruutettuja aikoja niin voit siihen sitten saada sen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Terve,
Ihmettelen hankkimisluvan pitkää käsittelyaikaa.. Vein hakemukset poliisilaitokselle 27.8.2012 Lupaa hain 12/76 haulikolle (kertatuli), sekä 308 win luodikolle. Asiapapereina mukana oli passi, sotilaspassi, metsästyskortti ja maavuokraajan metsästyskortti, jolla minulla on oikeus metsästään metsästysseuran hallinoimilla metsästysalueilla.
Reilu viikko sitten asiaa tiedustelin poliisilaitoksen kansliasta, jossa minulle kerrottiin hyvin lyhyesti, että käsittelyssä on ruuhkaa, eikä heillä ole tietoa milloin kutsu soveltuvuustesteihin tulee, hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.
Kysyisinkin onko näin pitkä käsittelyaika normaalia?
Itse oletin n. 2vko:a No metsästysreissu on joka tapauksessa peruttu minun osaltani ulkomaille...

Ite odottelin ensimmäisen aseen lupaa päivän vajaa 6viikkoa. Nyt odotellu Haulikon lupaa 7viikkoa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Tuli aiheeseen liittyen vastaan huvittava tapaus kuluneelta syksyltä. Nimittäin, piti alkusyksystä uusia lintuniuha. Homma meni niin, että tuossa syyskuun alkupuolella olin jo jonkin aikaa nettiä ja lehtiä selaillut sopivan ostoehdokkaan löytämiseksi. Sitten sellanen löytyi myynti-ilmoituksella tuolta Tampereen seuduilta. Soitto myyjälle, vähän kyselyä perustiedoista ja hyvältä näytti. Ilmoitin, että ei kun pyssy varaukseen. Itse ilmoitin jättäväni ostoluvan hakuun vielä samana päivänä. Tässä vaiheessa tuli sitten vastaus "Ei", ehdoton ei! Myyjä suorastaan suuttui kun olin tuhlannut hänen aikaansa, siis kun minulla nyt ei ollut ostolupaa jo valmiina taskussa. Hämmästelyyni myyjä vastasi, että ei ole missään tapauksessa aikaa odottaa kolmea-neljää kuukautta hankintaluvan saantia! Iski pieni uskonpuute. Ei kai oikeasti jossain päin Suomea tarvitse niin p*rkeleen pitkään odotella aseenostolupaa!  :D  Kuulemma pitää...Omalla paikkakunnalla homma kuitenkin toimi vielä vanhaan malliin. Hakemuksen jätöstä kolme päivää, ja lupa oli kourassa. Tämä on aika merkillistä, kun ei Joensuu kuitenkaan suunnattoman paljon pienempi kaupunki ole kun Tampere.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ei täällä (kotka) pysty soveltuvuustestiä tai keskustelua tekemään ennen kuin on 15 täyttänyt... asiaa komissariolta kysyin

Ite kysyin kanssa ja on juurikin noin kaikkialla, ihan järkevää minun mielestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...