Jump to content
Guest Guest

Englanninspringerspanieli

Recommended Posts

Guest Guest

Tervehdys!Pienimuotoista (metsästys-)koirakuumetta pukkaa. Tuommoisesta englanninspringerspanielista olen alkanut kiinnostua, ehkä enempi käyttölinjaisesta. Aiemmin en ole koiraa eläissäni omistanut, anoppilassa ollut koira aina, joten emäntä jotain koirista ehkä ymmärtääkin.Taroituksena olisi käyttää mahd. noutajana sekä apuna metsäkanalintujen ja jänisten+rusakoiden jahtaamisessa. Asustelen Itä-Suomessa, joten peltopyytä tai fasaania tuskin pääsee kauheasti härkkimään. Noh, fasaania ehkä mahdollisesti. Itse olen kestävyysurheilutaustainen kaveri, lenkkeiltyä varmaan tulisi. Käyttölinjainen kiinnostaa paitsi tietysti oletettavasti paremman riistaverisyyden, myös tuon karvan pituuden, koon ja sitä kautta "hoidettavuuden" puolesta. Ja siis ajatuksena on siis käyttökoira, näyttelyissä ei ole kiinostusta ravata. Näyttelylinjaisissakin olen kyllä kuullut hyviä käyttöominaisuuksia olevan.Onko voorumin käyttäjillä kokemuksia ko. rodusta, miten arvelette soveltuvan noihin minun tarpeisiini? Arvelisin että spanieli olisi monipuolisempi metsästyskoira, kuin puhdasverinen noutaja. Potentiaalinen jahtikausi voisi siis olla aika pitkä. Kotioloissa näiden kai pitäisi olla ihan "kivoja", suht äänettömiä ja tulevat juttuun muksujen kanssa.Onko voorumin käyttäjillä kokemuksia enkuista? Onko käyttö- vs. näyttelylinjan koulutetavuudessa suuria eroja? Arveletteko soveltuvan kuvailemaani käyttöön? Poikkeaako luonteeltaan kovastikin muista spanieleista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No minulla ei noista ole juuri sen enempää kokemusta kuin mitä muutamien kavereitten "seurakoirina" ollut tuollaisia näyttely-linjaisia. Ja taisi ne ensimmäiset olla jo siltä ajalta kun ei noissa ollut eriytynyt suomessa vielä näyttely- tai metsästys-linjoja.Mutta kuitenkin sen verran, että metsäkanalintujen ja jäniksien jahdissa noi toimisi vain ylösajavina, eli saattaa olla että ei pääsisi juuri kaatoja tulemaan. Eli ihan samalla tavalla toimisi myös esim. labradorin noutaja tai novascotian noutaja. (ja ehkä lumisissa oloissa nämä isommt olisivat paremmin liikkuvia?)Itse ehkä tuollaiseen käyttöön ottaisin harkittavaksi vaihtoehdoksi myös jonkun seisojan... Sillä olisi ehkä paremmin tilaisuuksia myös metsäkanalintujen ja jäniksen sukuisten metsästyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

joo komppaan edellistä siirtyisin seisoja osastolle.. ota kuule bretoni, pieni, kaunis ja äärettömän tehokas..helpompi löytää pelaava linja kuin spanieleista koska suomessa ei ole kuin 2-3 kasvattajaa jotka pyrkivät pilaamaan rodun käyttö ominaisuudet kasvattamalla näyttely koiria...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kiitoksia mielipiteistä. Spanielia olin ajatellut jo vähän senkin takia, että olen ymmärtänyt niiden olevan helpompia koulutettavia kuin seisojat. Kun ei tosiaan aiemmin ole ikinä koiraa ollut niin ei viitsisi sitä kaikkein haastavinta heti alkuun laittaa  :-[.Noh, ei ole onneksi ihan tällä viikolla ratkaistava asia tämä, että ennättäähän tässä vielä pohtia!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No joku isompi noutaja kyllä oppii vähän jänistäkin ajamaan (ei tosin ihan niinkuin oikea ajokoira, mutta kuitenkin...No itsehän olen tykännyt sekarotuisista, mutta niitä en toisaalta uskaltaisi ihan aloittelijalle suositella (jollei sitten jotain joka on jo valmiiksi osaava).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Venäjän ajokoira, onko kellään voin sanoa, että yhtään niin kiltti luonteista koiraa en ole tavannut, kuin venäläinen. Itselläni on venäläinen 2vuoden ikäinen ja jäniksiä kaadettu useita kymmeniää! Ja kiltti kun mikä vieraille ja kaikille toisille koirille yms.. Eikä ääntele kuin metsässä :D Sisä koira erittäin siisti pitää sisätiloissa ja jäniksen mehtuuseen parempi, kuin suomalainen, koska jalat ovat pitemmät huonossa maastossa liikkumiseen yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta toi aloittaja ois halunnut myös/ varsinkin linnustus-koiraa... Mites muuten toi venäläinen ajuri toimii sorkka-eläinrikkailla alueilla? Siis meillä noita peuroja on liikaa, ja menee jäniksen/ ketun metsästys ihan pilalle jos koiraa vähänkin peura kiinnostaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kiitoksia mielipiteistä. Spanielia olin ajatellut jo vähän senkin takia, että olen ymmärtänyt niiden olevan helpompia koulutettavia kuin seisojat. Kun ei tosiaan aiemmin ole ikinä koiraa ollut niin ei viitsisi sitä kaikkein haastavinta heti alkuun laittaa  :-[.
Noh, ei ole onneksi ihan tällä viikolla ratkaistava asia tämä, että ennättäähän tässä vielä pohtia!

Seisojan koulutus ei ole sen vaikeampaa kuin spanielien, molemmilta vaaditaan ehdotonta tottelevaisuutta, peräänmenojen ym kitkemiseksi..ainut ero on siinä että seisojan kanssa saat kulkea rauhassa ilman kiirettä, taitava koira pitää linnut paikallaan. Spanielin kanssa saat olla kokoajan valppaana kun koira työskentelee, se ei juurikaan aikaile nostoissa vaan lintuja pörähtelee sieltä täältä, tosin spanielit työskentelevät haulikko hollilla, Kun taas seisojat pääsääntöisesti 30-150m sisällä, vaikeita päätöksiä luvassa..Itsellä on 2 seisojaa ja kyllä haaveissa on vielä spanielinkin hankinta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Meillä on kaks enkku narttua käyttö linjasia. :)Ne jahtaa/ haukkuu ja noutaa kastemadosta karhuun  ;)Nuorimman kanssa nouto koulutus vielä kesken vedestä arastelee syvälle menemistä uiden kun rääpäleenä meinasi hukkua ja kun viel on tuuhee turkkinenVanhempi menee joka paikkaan pää viidentenä jalkana ja häntä ojossaSisällä ovat niin kuin ei olisi ketään kotonaNytkin toinen makaa asekaapin edessä pikin pituutta ja toinen kylkeä vasten kiepussaKoulutuksen kanssa vaatii kärsivällisyyttä ei mene ihan ekalla kertaa jakeluun

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Mutta toi aloittaja ois halunnut myös/ varsinkin linnustus-koiraa... Mites muuten toi venäläinen ajuri toimii sorkka-eläinrikkailla alueilla? Siis meillä noita peuroja on liikaa, ja menee jäniksen/ ketun metsästys ihan pilalle jos koiraa vähänkin peura kiinnostaa...

Ei ole hirvet eikä peurat haitanneet. Mutta ajaa kyllä villisikaa kun sattuu tuoreille jäljille olen yhden saanut ammuttua koiran ajoon viime syksynä. 2 yhteensä koko elin ikänä olen saanut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Venäjän ajokoiraa käytetään villisika jahdissa venäjällä, se on suomessa aikoinaan kouluttu jänikselle! Ajaa tietyissä olosuhteissa jänistä erityäin hyvin ja muutenkin ilman ongelmia. Paremmin kuin suomen ajokoira :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...