Jump to content
aamuruskonpoika

Onko Suomessa liikaa susia?

Recommended Posts

Viime aikoina paljon keskustelua on herättänyt susien määrä Suomessa. Mitä mieltä on arvon metsästäjätoverit? Onko Suomessa liikaa susia?Omasta mielestäni enemmän niitä saisi kyllä tietyiltä alueilta harventaa, ainakin nämä kotieläinten tappajat ja asutusten lähellä pyörivät yksilöt tulisi vähentää sen kummempia byrokratian rattaiden pyörittelemisiä.Onneksi EU sentään antaa Suomen jatkossa päättää itse susien kaatolupien myöntämisessä.Tästä sitten asialliset keskustelut käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

samalla kannalla että susia ei ole liikaa ;) koska en ole niitä ikinä nähnytkään. lemmikkien ja karjan suojelu on helppoa kun laittaa kiinteästä pellistä ison aitauksen ja sitte että se pelti johtaa sähköä :)

Tuo, että et ole nähnyt sutta koskaan ei kerro alkuunkaan onko niitä liikaa vai ei, harva metsämies sen suden on nähnyt, kyllä se sen verran hyvin ihmistä väistää. Sähkö voisi olla yksi keino, onhan niitä kehitetty suojaliivejäkin koirille jotka antaa tällit jos susi koiraan kiinni käy, mutta ei sitä muuten oikein lemmikkien suojelussa voi käyttää. Sähköä koira-aitaukseen et voi laittaa sitten millään (tai voi,mutta sitten ei kaikki ole yläpäässä kotona). Paras konsti olisi tehdä luja ja tarpeeksi korkea aitaus, ja valaa pohjalle kerros betonia niin ei pääse sushukka kaivamaan aidan ali.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Määritelkääpä ensin mikä on liikaa?

Helppo kysymys! Liikaa on kaikki joka valuu yli kupin reunan! Minusta susia ei ole suomessa liikaa, mutta kaikki pihapiiriin tunkevat sudet tulisi kyllä kaataa mahdollisimmat pian. Susi on hieno eläin kunhan se saataisiin pysymään siellä mihin kuuluu, metsässä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta on ainaki hukkia jotka tulevat pihan ja metsästys alueiden sisälle ja uhkaavat koiria. Ja vaikka susia olisikin melkein pitämässä asuntoaan takapihalla, ei lupia tipu. Hyvähän näitten "viisaitten" päättäjien on etelästä käsin sanoa kun ei yhtään sutta ole 200km sätteellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Määritelkääpä ensin mikä on liikaa?

Helppo kysymys! Liikaa on kaikki joka valuu yli kupin reunan!
Minusta susia ei ole suomessa liikaa, mutta kaikki pihapiiriin tunkevat sudet tulisi kyllä kaataa mahdollisimmat pian. Susi on hieno eläin kunhan se saataisiin pysymään siellä mihin kuuluu, metsässä.
Riippuu alueesta. Itse en hyväksy sitä, että sudet tulevat pihapiiriin tai asutuksen lähelle ja sellaisten susien kaatamisessa ei tulisi viivytellä. Enää ei riitä se, että kotieläimet ovat vaarassa, vaan nykyisin sudet herättävät pelkoa myös koulukyytiä tms. odottavissa lapsissa. Täällä Etelä-Karjalassa tällaista esiintyy paikoittain. Eivätkä sudet tule vähenemään meiltä kovinkaan nopeasti, sillä nehän eivät tiettävästi viisumia tarvitse.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni susien kokonaismäärä saattaisi olla oikea, mutta liian paikallisesti nuo ovat jakautuneet.Itse soisin muutamien susien tulla asumaan samoille seuduille joilla itse metsästän ja asun.Kuitenkinhan täällä on (meidän ajokoira-metsästäjien mielestä) liiankin tiheä peura ja kauris-kanta.Kuitenkin ne yksilöt jotka eivät välttele ihmisiä tai asumuksia voisi ampua pois (niin noista hirvieläimistä kuin susistakin).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tässä ne nähdään ku tuonne hiukan sisemmälle suomeen pari sutta ilmaantuu, niiden kanssa ei osata toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Etelä-ja Pohjois-Karjalan alueella on ollut keskimäärin aika paljon hiljaisempaa susi rintamalle kuin 5-6 vuotta sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Riippuu tietenki minkä määrän porukka lukee " liiaksi ". Itellä on kuitenki se perjaate, että yksikin susi on liikaa. Valitettavasti sudet ovat vieneet monta hyvää metsästyskoiraa ja seurakoiraa.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu tietenki minkä määrän porukka lukee " liiaksi ". Itellä on kuitenki se perjaate, että yksikin susi on liikaa. Valitettavasti sudet ovat vieneet monta hyvää metsästyskoiraa ja seurakoiraa.  >:(

No ei tietääkseni ole ikinä ollut tilannetta että ei olisi ollut suomessa yhtäkään sutta (siis edes muutama ollut vapaasti elävänä metsissä), mutta silti niistä ei juuri isommin harmia aiheutunut muille kuin poromiehille (eikä sentään heillekkään kohtuuttomasti). Tosin kohtuutttomaltahan yksilötasolla sellainen haitta tuntuu jos susi vie koko viiden poron tokan yhdeltä pien-porotilalliselta, tai metsästäjältä sen ainoan koiran. Mutta näitähän ei esimerkiksi 1990 luvulla tapahtunut kovin montaa tapausta. Silloin maamme susikanta sanottiin olevan noin 100 yksilöä... Nyt kun virallinen taho ilmoittaa susien määräksi noin 150 sutta, niin näitä tapahtuu joka puolella suomea viikoittain...Tästä voisimme päätellä että jos ammuttaisiin 70 sutta, niin niistä ei enää olisi harmia juuri kenellekkään  :)Itse en minkään eläinlajin tappamista "yhettömiin" kannata (tai no ehkä noi valkohäntäpeurat sais sukupuuttoon hävittää maastamme). ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kylläpä ainakin itsellä on asenne susia kohtaan hieman muuttunut, kun 8 suden lauma hyökkäsi ajokoiramme kimppuun 22.11.2011 Nurmeksessa.Asiasta on jo jokunen hetki jo kulunut ja asian parissa ollaan taisteltu, mm. anottu poikkeuslupaa vahinkoja aiheuttaneiden susien poistamiseksi tuloksetta. Samassa yhteydessä ollaan havaittu, miten RKTL:n susitutkijat näyttävät vedättävän suurta yleisöä 100-0, kun kyse on suomen susikannasta. Miten hemmetissä he voivat väittää, että "susilauma X" surmasi koiramme ja kyseisellä alueella ei elä muita laumoja kuin 5 yksilöä käsittävä "Teljon lauma"? Faktatietoa 22.11.2011 Nurmeksen pohjois-osien susitilanteesta kertoo se, että koiramme tappaneen lauman lisäksi alueella liikkui myös teljon lauma sekä kuhmosta tullut Jonkerin lauma, jossa vähintään 9 yksilöä.On synti ja häpeä, miten harrastustamme pystytään polkemaan näin kierolla tavalla ja vain muutama ihminen kykenee tällaiseen. Asialle on mielestäni tehtävä jotain ja siksi itse kehoitan jokaista olemaan yhteydessä kansanedustajiin ja luomaan sitä kautta painetta päättäviin tahoihin. Lisäksi suosittelen jokaista laittamaan nimensä susiadressiin osoitteessa: http://www.adressit.com/vaadimme_muutosta_susipolitiikkaan_kansalaisaloitePyrkikäämme turvaamaan harrastuksemme tulevaisuus. Itse olen jo vakavasti harkinnut metsästyksen lopettamista, koska tähän asti paras suola harrastuksessa on ollut nimen omaan koiran työskentelyn seuraaminen ja koiran avulla tapahtuva metsästys. Tällä hetkellä itselläni ei ole enää mitään mielenkiintoa syöttää talon muita koiria susien suuhun, kun edesmennyt koiramme oli ainakin itselleni "se ainoa, jonka saa kerran eläessään ja jonka kanssa jokainen hetki metsässä on suurta juhlaa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No itse osin juuri koiran takia toivon että susia ja ilveksiä (ja miksei karhujakin) olisi edes jonkunverran.Jos edes ne pystyisivät vähän vähentämään näitä valkohäntäpeuroja.Nythän sitten näitä on näillä minun jahtialueillani niin paljon, että jänis-ajot on hankalampia saada.Kuitenkinhan noita peuroja näkyy useammin kuin edes jälkiä jäniksestä (tai rusakosta).Silti kuitenkin olisi susikantaa rajoitettava siellä missä niitä on liikaa suhteessa niiden luontaiseen ravintoon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kyllä omasta mielestäni niitä alkaa olla liikaa. Oikeasta määrästähän nyt ei varmaan kukaan osaa sanoa tarkkaa lukua, mutta se on ainakin varma että RKTL vääristelee niitä antamiaan lukujaan. Kun lukee lehtijuttuja niistä laskennoista sun muista susiin liittyvistä lehtijutuista, niin olen huomannut useita ristiriitoja RKTL:län antamien lausuntojen ja arvioidun susikannan välillä. Alkaa olla niin hankala juttu niillekki että ne alkavat puhumaan itseään pussiin. On surullista että pieni mutta kovaääninen ryhmä saa mellastaa tässä asiassa miten tahtovat ja kaikki päättävät tahot vain myötäilevät. Mielestäni tärkeintä olisi nyt kuunnella niiden ihmisten tuntoja jotka elävät alueilla jossa susia esiintyy runsaasti.Ja ehkä tärkeimpänä asiana nostaisin esiin "metsäpeurakysymyksen". Kumpi on suomalaiselle tärkeämpi, susi vai metsäpeura? Metsäpeurallahan on nyt mennyt jo useita vuosia huonosti ja valoa tunnelin päässä ei juuri ole näkymässä, kiitos ylisuurten suurpetokantojen. Toki en nyt laita metsäpeuran kohtaloa kokonaan petojen vastuulle mutta ylisuuret suurpetokannat eivät anna metsäpeurakannalle mahdollisuutta vahvistua. Mielestäni molemmat eläimet ovat arvokas osa luontoamme, mutta metsäpeuran tulevaisuuden takia toivon että susikantaa aletaan harventamaan. Tai sitten toinen vaihtoehto on että hyvästelemme suomalaisen metsäpeuran ikiajoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Oma mielipiteeni on asiasta, että susia on maassa huomattavampi suurempi määrä mitä tutkiat antavat tietoon. Ei olisi kenellekkään haitaksi vaikka niitä ammuttaisiin 70-100 yksilöä pois. Ja mistä tutkiat voivat sanoa että meillä on susia määrä X, koska sudet eivät kunnioita maitten rajoja vaan vaeltavat sekä Ruotsi-Suomi väliä ja Venäjä-Suomi väliä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajatukset kehittyvät nykyään paremmin sanoiksi, joten täytynee hieman päivitellä vastausta. ;DTähän on pakko sanoa, että susia on määrältään Suomessa aivan liikaa. Joissakin paikoissa susia on sen verran jo paljon (venäjän rajan tuntumassa), että koira viedään syksyllä aivan riskillä metsään.Täällä koilismaallakin on alkanut sudet vain lisääntymään, eikä esimerkiksi poronhoito kannata kohta ollenkaan. Itsellänikin on poroja ja jos suden tappamia poronraatoja ei löydetä, susi kerää koko potin itselleen.Eniten minua ärsyttää tässä susi hommassa se, että susi tulee alueelle jossa on poroja niin se tappaa kaiken mikä tiele osuu ja syö porosta ainoastaan kielen, sekä juo veret. Sen jälkeen se jatkaa matkaa. Yhdessä yössä susien jäljillä ollessa on löydetty toistakymmentä raatoa ja ties kuinka paljon niitä jäi löytämättä.Kun verrataan esimerkiksi sutta karhuun, niin karhun tappaessa poron, se syö sen verran minkä se jaksaa ja sen jälkeen hautaa raadon palatakseen syömään sen loppuun. Eli karhu käyttää koko poron ravinnokseen. Sen lisäksi se syö paljon muutakin metsästä, esim marjoja. Tämän minä sallin, eikä se minua harmita. Pitäähän karhunkin saada lihaa.Mutta taas se suden käyttäytyminen ärsyttää, kun se tappaa ja tappaa. Ainut keino saada nämä raadot vähentymään on susien määrän vähentäminen, eli kaatolupia vain helpommin peliin ja sudet nurin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Joka tapauksessa niitä on vähä, eikä liikaa. Sais olla enempi. Eikä niitä ainakaa täällä liiku kun muutama lauma. Pari kertaa nähnytkin jonkun lauman. Mutta liiaksi niitä ei ole. Ja susihan ei jahtaamalla jahtaa kotieläimiä, kuten lapissa poroja yms. Se jos kulkee läheltä se syö tai on syömättä. Tellätköön poronsa jonnehi talliin yöksi jne, jos se siitä on kiinni. Olen kuullut ihan tarpeeksi tätä poro paskaa. Saahan susikin syödä, jos sillä on nälkä vai eikö? :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Joka tapauksessa niitä on vähä, eikä liikaa. Sais olla enempi. Eikä niitä ainakaa täällä liiku kun muutama lauma. Pari kertaa nähnytkin jonkun lauman. Mutta liiaksi niitä ei ole. Ja susihan ei jahtaamalla jahtaa kotieläimiä, kuten lapissa poroja yms. Se jos kulkee läheltä se syö tai on syömättä. Tellätköön poronsa jonnehi talliin yöksi jne, jos se siitä on kiinni. Olen kuullut ihan tarpeeksi tätä poro paskaa. Saahan susikin syödä, jos sillä on nälkä vai eikö? :-)

Mielestäni sana "paskaa" ei kuvaa asiaa jos kyse on jonkun elannosta. Kotieläimiäkin saattavat alkaa jahtaamaan pitkäkestoisesti jos sille oppivat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...