Jump to content
Guest Guest

Kivääri hirveen ja linnustukseen ?

Recommended Posts

Guest Guest

No niin, eli olen aloitteleva metsästäjä ja olen miettinyt minkälainen kivääri olisi hyvä ? tarkoituksena on ampua hirveä ja metsäkanalintuja pidemmmältä matkalta.Eli minkä olisi hyvä kivääri ja kiikari joka sopii siihen ?Olen katsellut tikka t3 pakettia http://www.sakosuomi.fi/aseet.php?tikka_paketti-2, mutta en osaa sanoa hommaanko pakettia, vai kiväärin ja kiikarin erikseen + kaiken muun.Mutta antakaa vinkkejä ja neuvoja kiitoos :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

No Tikka T3 Hunter on itselläni hyvä ase lintuun :) Mutta hirveen medium. Jos risukon läpi joudut hirveä ampumaan saattaa muuttaa luoti suuntaa pienestäkin oksasta. Itselläni on Browning X-Bolt 338WM hirvi pyssynä ei oksat haittaa! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Okkei, paljonko tikka t3 hunter ja forest eroavat toisistaan ja miten ? en tarkoita ulkonäköa vaan mekaanista toimintaa, ja kumpi parempi ?En oo kyllä ostamassa kun yhen kiväärin ja varmaan toi tikka joko forest tai hunter siis, niin on ykkös vaihtoehto, kuhan pystyy nyt hirveä ampumaan edes jotenkin, että kuolee osumasta :DMut heitelkää mulle eri ase vaihtoehtoja joilla tippuu myös lintuja ja kuolee hirvikin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse myös enemmän olen tohon pienriistaan suuntautunut, mutta meinasin että kun kiväärin hommaan, niin pitää sen sitten olla sellainen että saa sitten hirveäkin ampua jos joskus innostuu siihenkin (tai peuraan)...Eli vaihtoehdoiksi pistin 308win. , 6,5 X 55 (eli ruotsinmauseri) tai .30-06.Noi kun on laillisia isompaan, mutta sopivalla paukulla kelvollisia ketulle tai linnullekin (ja riittävän tavallisia että panosten saatavuus ja hinta on kohtuullisia)Ja rahat kun on kroonisesti vähissä, niin mulle oli valinta vähänkäytetty Remington 700. 308 win. Siinä kun tuli samaan hintaan kiikari (jolla näkee hämärissä ja kuutamolla ampua) ja vaimenninkin, niin siinä se sitten olikin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Isoa kalibeeria hirveen 338 ylöspäin niin ei haittaa oksat :) 308. on sitä sun tätä, jos ei avonaisella alueella pääse ampumaan oksat ovat suuri vihollinen 308 luodille!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Isoa kalibeeria hirveen 338 ylöspäin niin ei haittaa oksat :) 308. on sitä sun tätä, jos ei avonaisella alueella pääse ampumaan oksat ovat suuri vihollinen 308 luodille!

En kyllä suosittele kellekään alottavalle (tai kokeneemmalle) hirvimiehelle millään kaliberilla sinne oksaviidakkoon paukuttelua. Isommat kaliberit on siitä hyviä, että jos ampumalinjalle saattuu oksa, heinää tai muuta moskaa ne antaa sen anteeksi (useimmiten). Mutta ehdointahdoin turha mihinkään pöpelikköön paukuttaa. Kyllä ne sieltä paremmallekin hollille saa. Toimivuuden suhteen on tuo .308 varma valinta yleiskivääriksi alkuun, plussaa vielä laajasta panosvalikoimasta jotka saattaa sitten ontua noissa "oudommissa" kalibereissa. Sitten myöhemmin pääsee laajentamaan repertuaaria kun mahdollisuuksia on. Ittekin paukuttelin ensimmäiset vuodet .308 ja 7,62x53 R molemmilla hirvestä henki lähti ja linnutkin sai ja saa edelleen ihan siistinä pakkaseen. Nyt hirvipuolella palvelee tupla 45-70.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ei tässä kukaan väitäkkään, että hirvi ei kuole 308. :) Mutta jos haluu hirvestyksen varman päälle ottaa karsii suoraan nollakasin pois! Ja harvoin hirveä pääsee ampumaan unelma paikkaan! Itse olen ampunut 15 hirveä, eikä ykskää ole ollu täydellisessä ampuma paikassa. Useimmiten joutuu ampumaan metän sisään, jossa oksat ovat haitaksi nollakasin luodille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kyllä sillä putoaa erittäin etäs jos osuu! Itse olen ilmakko tauluun täräyttäny 650metriin :) On taidot viellä jotekin hallussa :) Hyvä pyssy en aio ihan heti luopua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Juu, kiitoksii vaan kaikille ja tohon hirvi hommaan lisään että kuhan nyt ens vuonna alotan kiväärin kanssa siellä niin tuskin alan heti räiskimään sankimpaan pöpelikköös :DJos jotain ammun niin luulisin että se tilaisuus tulee tornista tai vastaavasta. :)Ja tuo tikka taitaa olla se paras vaihtoehto mulle, kuhan vielä sopivan kiikarin siihen saan etittyä niin keväällä hieromaan kauppoja sitten vaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Okkei, osaatteko yhteen vielä sanoo hintaa noin suurin piirtein ?? elikkä tikka ois ton 900e-1000e ?? ja tuommonen kivääri suunnilleen se 500e, plus, kaikki muut kamat ( aselaukku,hihna, ammuntatuki siis jos sellaseen on tarvetta, ohan se kätevä kun ampuu lintua tuonne pidempään matkaan ).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös juuri tota tikan pakettia johon kuuluu ase, hihna ja kohtalainen kiikari ja asepussi myydä hintaan  tossa 1000€ paikkeilla? Ampumatukia saa hintahaarukassa 50€- 200€ riippuen korkeudesta ja muista ominaisuuksista...Ja jos jotain kiikaritähtäintä haluaa hommata, niin niisshän yleensä hinta on suorassa suhteessa laatuun ja ominaisuuksiin. Kuitenkinhan hirvihommiin riittää pienellä suurennoksella (liika suurennos jopa haittaa)ja vähemmillä hämärä-ominaisuuksilla oleva... Lintuhommissa suurennosta tietysti saa olla enemmän varsinkin jos meinaa ampua pitemmälle kuin sataan metriin.Ja sitten jos peuraa tai kettua aikoo ampua hämärässä, niin silloin on syytä kiinnittää huomiota noihin hämärä-ominaisuuksiin... (ja silloinhan hinta pelkällä tähtäimellä on jo tota 1000€ ja yli...)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

semmonen pätevä sääntö että jos ostat vaikka 500e aseen ni osta siihen päälle 500e putki, tai jos ostat tonnin aseen niin osta siihen päälle semmonen tonnin putki sitten. Ja jalat tietty laadukkaat, niillekkin hintaa toista sataa. Jos vaan on tarkotus ampua pitemmälle kuin 200m. Tietty 100m linnustushommassa pärjää aika rihveli vehkeillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

semmonen pätevä sääntö että jos ostat vaikka 500e aseen ni osta siihen päälle 500e putki, tai jos ostat tonnin aseen niin osta siihen päälle semmonen tonnin putki sitten. Ja jalat tietty laadukkaat, niillekkin hintaa toista sataa. Jos vaan on tarkotus ampua pitemmälle kuin 200m. Tietty 100m linnustushommassa pärjää aika rihveli vehkeillä.

Samaa mieltä. Ei toho 100metrin ampumiseen tarvi kummosta kivääriä, eikä putkia. Jos 100metriin tarvit aseen niin osta joku halpa paketti jossa kiikari,ase,jalat (ehkä laukkukin)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Tuon busnellin saa muuten ahtihuvilalta 310e. Itte lähtisin kiikareissa linjalle leupold, meopta ja swarovski. Busnellista ei kovin hyviä kokemuksia ole. Rainguard kai ihan hyvä nykyään, vaan siitä saakin sitten maksaa. Swarovski tietty maksaa hunajaa, muttei turhaa. Leupoldilta perus VX apaut 500e niin saa hyvän putken normihommiin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...