Jump to content
Guest Guest

Kauriin kyttäys

Recommended Posts

Hyvissä ajoin. Yleensä tulevat pellolle vasta aivan hämärässä, kun juuri ja juuri näkee vielä ampua tai sitten tulevat vasta pimeän tultua.. Paikalla ennen hämärän tulua on kuitenki hyvä olla 2-3 tuntia etukäteen. Varmin tapaus on, jos näet aamulla kauriita pellossa ja jotka menevät omia aikojaan metsään (ei siis säikähtäneinä jostakin) tulee ne iltahämärässä melko varmasti samaan paikkaan. Tuollakin pyssyllä kaatuu kyllä, mutta saattaa juosta jonkin matkaa, jos huonompi säkä käy. Tästä esimerkkinä 308 ammuttu pukki joka juoksi 300m, vaikka kuula oli lavan takana. Koiraa tarvitsi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Vaihtelua saapumisajoissa löytyy mutta melko varmasti tunti ennen auringonlaskua aina tunti auringonlaskun jälkeen asti niin tuolla välillä saapuvat ruokailemaan. Kauris on sitkeä eläin ja noinkin pienikaliiberisella aseella voi huonon tuurin sattuessa kauris juosta vielä pitkältä. Osuma suuriin luihin tehostaa vaikutusta mutta jos kaurista ampuu lavoille niin voi lihahävikki olla suurta. Pienempi kauris jää paremmin mutta voimakas suuri pukki voi jatkaa matkaa vielä napakymppi osumankin jälkeen useita satoja metrejä. Pienellä kaliiberilla kannattaa valita luoti jossa on suuri osumaenergia ja hyvä läpäisy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ei tullut kauriinliha tänä vuonna. Koko tammikuun jahtasin seitsemän kauriin laumaa mutta kieroja penteleet olivat. Aina niillä oli se ylimääräinen ässä hihassa ja vetivät pitemmän korren. Kyttäämällä ja miesajolla niitä koitettiin mutta kyllä lihat jäi vain saamatta. No jos ensi kaudella sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu kyllä ne koulutta noi kauriit vaan on se hieno paikka kun olet päässy passiin mistä ne juoksee koiran ajamana.Vaan suoritin ehkä liian valikoivaa metsästystä kun ei tullu kaatoa vaikka paikkoja oli muutama.No ens kautena sit vähä viisaampana ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kauris ei totisesti ole sieltä tyhmimmästä päästä. Asian voisi ilmaista näin että kettu on kiero eläin, mutta kauris on ylikiero. Komea oli seitsemän kauriin letka kun ne valkoisen hangen päällä aukealla juoksivat, kyllä silmä lepäsi kyseisessä näyssä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitähän tehdasladattua panosta kannattaisi käyttää kun hämärässä/pimeässä voi olla vaikea loytää noita elukoita ne kun tuppaa hyvänkin osuman jälkeen juoksemaan.Ja onko kellään kokemusta tuosta lampusta minkä pitäisi paljastaa verijäjet ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

308. hirviluodilla olen itse ampunut kun kiväärin kanssa olen kauriita jahdannut. Sakon Superhammerhead 11,7g, mutta tuo ainakin tekee rumaa jälkeä jos sattuu lavoille menemään. Olen harkinnut vaihtamista kokovaippaisiin 8g, koska jos nyt en aivan väärässä ole niin kaurista saisi niilläkin ampua, mutta olen sitten epäillyt kuitenkin sitä että mahtaako siinä luodissa riittää pysäytysvoima jos ei tule osumia suuriin luihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse käytän 30-06 sakoa ja oryx 12g on tähän mennessä ollu piipussa.Toi koko vaippanen on mielestäni huono valintakun kyttäyksessä se kauris tulee hämärässä ja jos ert osu kunnolla niin vaikeeta on etsiä sitä saalista pimeellä,se pako laukka voi mennä turhan pitkäksi.Siksi olen ajatellu jotain balistic tip kaltaista luotia joka aukee vähän herkemmin niin jää se pakolaukka lyhkäsemmäksi.Tietysti osuma pitäisi olla vähän lavan takana ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

7 kauriin lauma pyörii tuossa minun ruokinta paikalla, mutta vielä ei ole tullut sitä kaurista näkyviin, minkä meinaan ampua, tupla vasikoista se pienempi.kauriita olen ruokkinut samalla paikalla jo reilut 15 vuotta, ja 6 kaurista olen siitä saanut, ja kaikki ovat olleet joko vasoja, tai sitten jotenkin huono kuntoisen näköisiä aikuisia elukoita. Aseena käytän yleensä joko 30-06 tai 308 kivääriä ja luotina oryxia tai naturalista

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itte käyttäny tota 6.5 millistä kauriille. Yllättävän sitkee henki siinä on. Viimevuonna ihan "napakymppi" osumasta paineli viä melkein 200 metriä.  :oToki on sitte pari yksilöä jotka on jääny paikalleen että kyllähän tässä jäämishommassa on niin miljoona muuttujaa aina mukana. Velipoika käyttää 5.7 kauriille ja ihan hienosti se toimii

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaas tätäkin vähän kun kuuspiikkinen pukki vilisti ohi 10m päästä ja ei sit tullu ammuttua kun ei oikein tienny miten tähtäänkö vai ammunko lonkalta,tuli vähän hätäiltyä joten jäi ampumatta,vaan on se nätti eläin ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

<p>Minä tapaan mennä jo hyvissä ajoin ennen hämärän tuloa esimerkiksi latoon istumaan ja sen jälkeen odottelen, että kauriit tulevat pellolle syömään. Kiikari on syytä olla valovoimainen, koska yleensä on jo aika pimeä kun alkaa tapahtumaan.</p>

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...