Jump to content
Guest Guest

6,5x55 Swedish Mauser

Recommended Posts

Guest Guest

Elikkäs tänne keskustelua ko. kaliberista ja sen patruunoista! Hyvä paikka kysyä vaikka tehdaspaukuista tai itselatauksesta ;)Itse laittaisin heti alkuun kysymyksen: Mikähän olisi hyvä lintupaukku? Kovasti houkuttelisi nuo rata-ammuntaan tehdyt reikäpäät suoran lentoradan ansiosta. Lähinnä arveluttaa luodin käytös linnussa, eli laajeneeko luoti vai räjähtääkö se kenties? Kuitenkin olisi mukava pöytäänkin saada :) Lapuan 7g scenar näyttää paperilla melko mukavalta luodilta :) Nyt ollut piipussa s&b FMJ, eihän se mikään hyvä paukku oo ja suorastaan hävettää ku se on semmonen roikku :D Kerran sillä tuli teerestäkin ohi ammuttua, kun matkan vääri arvioin....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en reikäpäällä tai puolivaippaisella lähtisi tolla kaliberilla mitään pikkuriistaa ampumaan... Ei jää paljon syötävää jos keskelle ampuu, ja turkiseläimessä ulostulon puolella nyrkin kokoinen reikä...Hidas fmj olisi minusta suositeltavin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itseäkin epäilyttää, mutta kun on kuullut vähän juttua, että toimisi hyvin linnussa ellei osu johonkin oksaan tai kivipiiraan tms. kovaan. Jonkin laista vahvistusta kaipaisin... Pitäisi hieman koittaa tutkiskella noita lentoratoja, mutten netistä oikein hyvin niitä ole löytänyt...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

140gr Noslerin Accubond (asetarvike.comin kautta ainakin saanut) kelpaa hirvelle so. kaikelle kotimaiselle riistalle, kunhan lähtönopeus on vähintään 834m/s, niin tulee riittävät joulet. Voi ladata niin, että keskiarvot menee 850:n paremmalle puolelle eli reilusti N160:tä ja latauspituutta, kunhan mahtuu lippaaseen. Pelaa ja käyntiäkin löytyy sinne pariin sataan metriin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Joutuu tuon Accubondin lataamaan ihan tappiin et saa tarvittavat joulet, itse saattaisin hirvelle ladata jotain 10,1g luotia..Mutta Noslerilta löytyy sellaisia luoteja et linnulle niistä alan sepittämään latausta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kyllä ne Accubondi menee ihan kevyesti 850m/s, koska tarkoitus ei ole ampua jousipyssyllä pitkiä kaaria.Vähän huonosti on ollut tarjolla GS Customin teräväkärkistä 93gr tarkkuusluotia, jota ennen sai mm. Riistamaalta molyttynä. Toinen ripeämpi panos olisi Sierran 85-graininen varmintti, joka antaisi varmaan Grendelissäkin hyvät nopeudet. Uskoisin, että se lähtee sen verran, että 200 metriin saa pistellä ilman napsujen siirtelyitä, kun kohdistus on 150m:iin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ok, mä olen vielä kovin noviisi näissä lataushommissa. Selasin vaan tuota Noslerin latausdataa ja siellä vauhdit tappilatauksilla oli aikalailla tuota 850:tä. Laittakaahan lisää kokemuksianne eri luodeista tälle kaliberille, tulee todella arvokasta tietoo aloittelijalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

140gr Accubondi on aika pitkä luoti, joten rajoitus tulee oikeastaan lippaan pituudesta ja siitä, kuinka pitkä panos mahtuu nousemaan. Tikka T3:n pitkään menee ihan hyvin 79,00mm:nen, ja lataus N160: 3,150g/48,6gr, keskim. V0=851m/s

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...