Jump to content
Guest Guest

aloittelijalle jousi

Recommended Posts

Guest Guest

eli siis mitä jousta suosittelette ensimmäiseksi metsästysjouseksi? Lähinnä pyytä, kettua, supia ja jänistä tarkotus jousella saalistaa. Maksimi hinta ois suunilleen 400€ . Vai saako tuohon hintaan edes käyvää kampetta? Aikasempaa kokemusta on vaan kärkkäisen 20lb nuortenjousesta ja niistä jokapojan omista tekeleistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei varsinaisesti ole jousella metsästämisestä kokemusta, mutta muuten olen joskus jousella ampunut "virallisesti"...Eli alkuun vaikuttaa paljon jo se minkä tyyppisellä jousella haluat ampua. Taljajousella saat enemmän voimaa tarvitsematta itse niin paljoa voimaa.Vastakaari- tai pitkäjousi taas vaatii enemmän voimaa, mutta (omasta mielestäni) on helpompi ja nopeampi ampua.Usein myös nämä "yksinkertaisemmat jouset ovat hinta-laatusuhteeltaan edullisempia.Taljajousista sitten taas löytyy enemmän tarjontaa ja myös niitä halvempia aloittelijan jousia.Ehkä ihan aloittelijan olisi hyvä kierrellä KOKEILEMASSA erilaisia jousia, niin huomaisi mikä tuntuu sopivimmalta, ja samalla voisi kysellä vaikka löytyisikö sopivaa käytettynä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Nostanpa heti ekalla viestillä wanhaa topiccia :) Olet varmaan jo jousesi valinnut ajat sitten, mutta jos itse olisin valitsemassa jousta tällä hetkellä valintani ensi jouseksi olisi ehdottomasti taljajousi. Itse olen harrastanut jousimetsästystä yli 25 vuoden ajan ja toimin SJML:n tutorina. Olen huomannut ajat sitten että taljajousi on huomattavasti helpompi vaihtoehto opetella ampumaan tarkasti. Vaistojousessa on tietty puolensa; keveys (mukava kuljettaa metsällä), nopeus (esim. edestä pomppaavaa teertä ennättää ampua virityksen nopeuden takia helpommin) sekä tietty klassisen kaunis ulkonäkö. Mutta nykypäivän taljajouset ovat paljon nopeampiheittoisia sekä tähtäimiensä ansiosta paljon tarkempia pienen treenin jälkeen. Vaistojousella täytyy olla joko luonnonlahjakkuus tai takoa päivät pitkät nuolia taustan tauluun osuakseen sillä yhtä varmasti kuin taljajousella. Ja hinnatkaan eivät aloittelijapaketeissa päätä huimaa. Esim. Diamond Infinite Edge; siinä on säätövaraa vetopituuden puolesta tuumissa 13"-30" sekä tehoissa paunoissa 5#-70# joten sillä ampuu vaikka hirven mutta ei vielä Suomessa ;) Itselläni on molempia, taljoja sekä vaistojousia mutta metsälle en ota kuin taljajousen, vaistolla metsästin siihen asti kun ammuin ketun haavakoksi 10 metristä silloisen taljajouseni ollessa huollossa. Tietty jos osaisin ja oppisin vaistoammunnan käyttäisin sitä metsällä mutta minua ja vaistojousta ei vaan ole luotu toisillemmme :D Ja jousien ostopaikkoja Suomessa ei ole kuin muutama, niitä jotka myyvät pelkästään jousiammunta/ metsästystarvikkeita kannattaa suosia. Niiltä muutamilta firmoilta saa varmasti asiantuntevaa palvelua sekä takuuasiat hoituvat näppärästi vs. ns. sivutuotteina jousia myyvät nimeltä mainitsemattomat firmat. Ja jos jousessa lukee "made in taiwan" unohda, olen nähnyt omin silmin kahden sellaisen "räjähtävän" ampujan käsiin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...