Jump to content
Guest Guest

Suomenlapinkoira kanalinnulla?

Recommended Posts

Guest Guest

Elikkäs, onko kellään kokemusta / tietoa kyseisestä koirasta metsästyskäytössä. olen netissä lueskellut että ainakin ennen niitä on käytetty lintu ja hirvimetsällä paljonkin. oma koirani (10kk) omaa kyllä riistaviettiä, eli ison linnut ja oravat kiinnostaisi kovasti ja juoksee kyllä niiden perässä, mutta ei saa suutaan auki, eli ei rupea haukkumaan niitä. olisiko kellään mitään vinkkiä millä koiran saisi opetettua haukkumaan. pitäisikö sen päästä kokeneen haukkuvan lintukoiran mukaan metsälle katsomaan mallia?? vai ihan vaan opettaa pitämällä lintua näytillä sille ja pyytää haukkumaan.. olen muutaman kerran pitänyt teeriä narussa puussa, ja se kyllä istuu seisoo ja inisee sille linnulle ja ns, yrittää kiivetä puuhun. mutta ei suutaan aukaise. sitten olen laukaissut aseen ja tiputtanut linnun ja jne... eli perus kuviota kokeillut. Haukku vain puuttuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No varsinaisesti en oikein lintukoirista tiedä (koska ei alueillani juuri ole lintuja ikinä ollut). Kuitenkin jos koira on riistasta kiinnostunut, vaikkei edes rotumääritelmän mukaan olisi riistaviettiä ei sille ole estettä etteikö kyseinen yksilö voisi kehittyä hyväksikin metsästyskoiraksi.Minun vaimollani on klainspitz (saksan kääpiö pystykorva) jolla ei pitäisi olla yhtään riistaviettiä, mutta peurat ja jänikset se ajaa pihasta niin pitkälle että tulee joku "selkeä este" Eli toi pikkuinen ei pääse ojasta yli. Varsinkaan jos oja on vähänkin leveämpi ja siinä on vettä.Tosin tuohon haukkumiseen en voi antaa mitään varmaa takuuta, sillä pääosin itse jäniksen ja ketun metsästyksessä käytän "monirotuisia" joissa on yleensä vain korkeintaan puolet ajokoiraa. Nämäkään eivät ajaessaan hauku juuri muulloin kuin riistan ollessa näköetäisyydellä.Monilla tuo haukkumisen taipumus kuitenkin lisääntyy kun tulee hiukan enemmän ikää. Mahdollisesti myös kokeneemman haukkujan esimerkki voisi opettaa "oikeaan käyttäytymiseen". Tosin siltikin haukkuminen olisi alkuun vähän epävarmaa ja kokeilevaa. Eli muista kehua siitäkin jos edes yrittää haukkua lintua.Hassuhan muuten koirasi olisikin jos kuollutta lintua haukkuisi ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

se on kyllä totta että ei välttämättä kuollutta lintua haukukkaan  :) vaikkakin en tiedä miten hyvin koira erottaa kuolleeksi linnun kun se korkealla puussa "heiluu" narussa kun sitä vähän vetelee. ja mitä haukkumiseen tulee niin kyllä olisin valmis vaikka katumaasturin sille ostamaan kun edes kerran haukkuisi. eli siis kyllä kehuja satelee kun edes vähän murahtaa linnulle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ei voi kun hattua nostaa teidän sitkeydelle..Maailma on täynnä metsästyskoira rotuja jotka pelaavat, ja silti metsästäjät ostavat näitä seurakoiria ja yrittävät niistä saada mettäkoiria. No toiset onnistuvat useimmat eivät..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...