Jump to content
Perca

Karhu/hirvi koe

Recommended Posts

Oletteko ampuneet Hirvikoetta vai oletteko ampuneet karhukokeen? Mitä mieltä olette kokeen helppoudesta? (onko sopiva, liian helppo, vaikea jne) Pitäisikö koe olla vaikeampi?Minä olen ampunut hirvikokeen, minusta kokeen suorittaminen on sopiva. Koe ehkä voisi olla vaikeampi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitäski käydä koe ampumassa, edellisestä kerrasta onkin se 3 vuotta jo. Aika helppohan tuo koe on, ei tuota ole vaikea pystystäkään ampua, vaikka tukeakin saa käyttää..Itse olen sitä mieltä, että tuo Ruotsin systeemi voisi olla hyvä Suomessakin. Tämä nykyinen on ihan läpihuuto juttu monille. Tai sitten vanha hirvikoe takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pitäski käydä koe ampumassa, edellisestä kerrasta onkin se 3 vuotta jo. Aika helppohan tuo koe on, ei tuota ole vaikea pystystäkään ampua, vaikka tukeakin saa käyttää..
Itse olen sitä mieltä, että tuo Ruotsin systeemi voisi olla hyvä Suomessakin. Tämä nykyinen on ihan läpihuuto juttu monille. Tai sitten vanha hirvikoe takaisin.

Ehottomasti pitäs ottaa edes tuo vanha koe takaisin. Eilen harjoituksissa muutama vanha pappa ei osunu numeroille liikkuvissa, mutta penkistä osu.. Tällässiä pääsee sitten hirvijahtiin joittenka ois aika jättää pyssyt narikkaan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itellä ois aikomuksissa suorittaa tää hirvikoe. Mites muuten maksaako se jotain vai ja 8 vai 9 siihen minimissään piti osua?

Yleensä ne on tupanneet muutaman euron maksamaan, mutta kaippa se riippuu siitä RHY:stä joka tuon kokeen järjestää.Itse kokeessahan ammutaan 4 laukausta kohteeseen, jossa osuma-alueen halkaisija on 23cm. Laukaukset ammutaan 75 metristä pysty-, istuma- tai seisoma-asennosta ja aikaa on 90s ensimmäisestä laukauksesta, ja hyväksytty suoritus vaatii kaikki 4 laukausta vähintään sivuavan osuma-alueen ulkoreunaa.Itse olen kanssa sitä mieltä, kuin moni muukin, että liian helppo taitaa olla tämä nykyinen systeemi, vanha oli varmasi parempi. Itse en ampumakoetta ole suorittanut, ja tuskin ainakaan tänä syksynä suoritankaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ammuin vuosi sitten hirvikokeen ja olihan se helppo,olisi voinut saman tien ampua karhukokeen vaan tuli sitten ammuttua se hirvikoe. Ainut vaikea siinä on että osaa ampua kasan oikeaan kohtaan, sillä ainakin minulla taulu oli niin täynnä reikiä että piti vain vain siihen missä oli eniten reikiä ja oletti oikean alueen olevan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ammun kokeen joka vuosi. Pysyy taidot hyvin sillätavalla ainakin. Tänään ammuin hirvikokeen ja läpihän se meni  ;) Taulusta senverran, että saisi olla se reunaviiva paksumpi tai eri värillä jotta sen selvästi erottaa. Karhumerkkiäkin harkitsin, mutta totesin asian niin, että jos joskus karhun joudun ampumaan niin se on silloin äärimmäinen hätätilanne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ammuin juuri viimeviikonloppuna karhu/hirvi sekä peurakokeen, Eli tuon karhukokeen. Yllättävän helppo oli, kuvittelin paljon hankalammaksi kun nimittäin ensimmäistä kertaa kävin ampumassa kokeen ja kaikki 4 osumaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ihan samahan kumman kokeen ampuu jos ase on kunnossa, vanhankin hirvikuvion 10 oli niin iso että jos et kymppiä saa tuelta 75m niin tekee tiukka saada teereenkin tappava osuma yli 100m. Normaalisti olen tyytyväinen aseeseen kun  hiekkapussin päältä ammuttuna osuu tulitikku askiin sadaltameriltä 3-4 laukausta. Kokeita olen ampuillut vuodesta -90 asti ja nyt mentiin koe suorituksesssa huonompaan suuntaan. Koetta vietiin liikaa eurooppalaisen suuntaan eli paikallaan olevan eläimen ampumiseen. Yhdessäkin ulkomaalaisessa metsästys videossa jäi hirvieäin ampumatta kun juoksi kevyttä juoksua metsässä! Paras koesuoritus olisi minun mielestä ollut että seisovat (vanhat 3 laukausta) olis saanut ampua nykyisellä systeemillä eli  vaikka tuelta ja 9/10 rinki olisi karhulle ja 8 rinki hirvelle.  Juoksut joita olisi voinut olla 4 laukausta niin olisi ammuttu perinteisiin  juoksuihin.  Tässä olisi tullut ilmi että ase on kohdistettu ja juoksuissa sitten nähty se ampuma taito. Kokeen voimassa olevan ajan olisi voinut lyhentää vielä 2 vuoteen. Nyt tuntuu että vanhempaa sukupolvea yritetään pitää mukana hirvimetsällä koetta helpottamalla. Itsekkin kokeita valvonneena huomasin sen että vanhalla systeemillä ei vanhemmat ihmiset saaneet sitä läpi ja jopa joutuvat jäämään metsältäkin pois sen takia. Nyt vaan on sekin huono puoli että seura EI voi vaatia jäseneltään "vaikeampaa" suoritusta kun hirvikoe on joten kenenkään ei ole pakko ampua liikkuvaa hivikuviota, tämä asia aikoinaan selvitettiin! Seura voi maksimissaan vaatia jäseneltään joka vuosi hirvikoe suorituksen seuran harjoituksissa/ muissa virallisisissa harjoituksissa. Menee kuitenkin vielä monta vuotta kun uuden koe tavan heikkoudet nähdään, onhan meitä liikkuvia kokeissa ampuneita vielä pitkään mukana. En kuitenkaan vähättele että harjoituksissa ei ammuttaisiin  liikkuvia, meillä päin ammutaan ja niin toivoisinkin että muuallakin tehtäisiin ja seura kanustaisi vapaa ehtoisesti ampumaan liikkuvia, pidettäisiin kilpailuja/harjoituksia jossa ammutaisiin liikkuvia. Joskus voi tulla se "hattunaulakko" passiin juoksun kanssa, tiedän että se harmittaa kun kokemattomuuttaan jää ampumatta tai vähän raapaisee/ampuu ohi ja vieruskaveri ampuu sen. Ruotsin malli on tosi hyvä, ollaan ammuttu harjoituksissa samalla tapaan, kokeilkaa ihmeessä! Näinhän se käytännössä menee, ammutaan suht paikkallaan olevaa/kävely vauhtia menevää  hirveä ja laukauksen jälkeen yleensä vauhti on kovempaa, tämän juoksun aikana ampuja miettii ensimmäistä laukaustaan ja päättää että ampuuko lisää vai ei , aikaa tähän ei yleensä ole paljoa ja ratkaisut on tehtävä nopeasti, aseella voi kuitenkin tähdätä juoksun aikana hirveä ja tehdä siinä ratkaisu. Tässä oma mielipiteeni todella hyvään uuteen keskustelu foorumiin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hunterilla paljon hyvää asiaa, Nykyinen koemuoto hylkii kaiken lisäksi avotähtäimellä ampujia, jotka varmasti vanhalla kokeella pystyisi ampumaan hyväksytyn suorituksen.Tai kuten itselläni on kiväärissä docterin valopiste, jossa ei ole suurennoksia. Ongelmat tulee siinä, että uusien taulujen valkeaa rinkiä, joka kuvaa osumakohtaa ei näe.Joten koeammunnat tulee itsekin suoritettua kiväärillä, joka harvoin metsällä mukana on. Suositeltaavaa tosin olisi että radalla käytäisiin myös jahdin aikana itse huomasin että tuo Docterin osuma piste siirtyy aika helposti kun kolistelee metässä menemään mutta muuten toimiva peli koiramiehen töihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Omasta mielestäni ihan hyvä tämä uusi suoritus menetelmä, jotta saataisiin uusia nuoria metsästäjiä tämän lajin pariin, alkaa tuo suurempi ryhmä ikääntymään, jotta nuorempaa sukupolveahan aletaan tarvitsemaan.. Nykyään ei oikeastaan enään ammutakaan kuin koirille seisontahaukkuun, mutta tietenkinhän voitaisiin harjoitella liikkuvankin ampumista tilanteiden varalta... karhukoe suoritettu, olikos se kesto 3 vuotta ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ammuin elokuussa karhukokeen , helpoltahan tuo vähän vaikutti. Tästä asiasta on paljon ollut puhetta , että mikä se oikea koemuoto olisi. Omasta mielestäni tämä on ihan ok. Aseenhan pitää jokatapauksessa olla kohdistettu niin , että sillä voi ampua tarkkoja laukauksia. Mielestäni kuulostaa jotenkin kummalliselta , että pitäisi siirtyä vanhaan kokeessen. Miksi? Siinähän tuo tarvittava hirvikoe osuma alue on peräti 60cm... Siihenhän osuu vaikka säkkipäässä...Ja metsästystilannehhan on aina täysin erilainen , kuin koeammunta tilanne , siellä on risua , puita ym.esteitä , ja hirvikään ei aina kulje samaa rataa , eli maltilla saa aikaan hyviäkin tilanteita , turha alkaa roiskimaan.Ja jahdissa jos joku ei usko , niin hirven kulkiessa vihellä , siinähän se on , hirvi paikallaan ja eikun tarkkalaukaus. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi nykynen hirvi- ja karhu koe on höpö höpö hommaa. Se on kattokaas siinä ko nämä päättäjät ja ns. sikariporras ei enää saanu vanhan mallin koetta läpi ni pitä muutta helpompaan. Ne hirbet mitä mä oon ampunu ni 90% on ollu liikkuvaan elukkaan, eikä niistä oo yksikään jääny methän mihin oon ampunu ja sitäki viheltämistä oon koittanu eikä ne ainakaan mulla oo pysähtyneet. "&%#¤!½%#¤!" mitä sontaa toi nykynen koe, oon vuodesta 200 lähtien ampunu kokeen joka vuosi ja nykysenki oon ampunu vapaalta käjeltä ja ekalla läpi. Ruottin malli olis paras tällä hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joten koeammunnat tulee itsekin suoritettua kiväärillä, joka harvoin metsällä mukana on.

Eli koe olisi laillista ampua laina-aseella?Ihan siksi kyselen kun itse saan hirvikivääriin luvan vasta 1.11 (ehdonalainen tuomio päättyy jonka jälkeen luvan voi myöntää).Peurallehan sen saa tietysti laina-aseella ampua koska peuraa saa haulikollakin (täyteisellä) metsästää, mutta kun tuo poliisipäällikkö minulle väitti että hirveä varten olisi ammuttava samalla millä aikoo metsästää (siis hyvähän se olisi harjoituksen vuoksi mikäli olisi mahdollista minunkin mielestäni, mutta eipä noita hirvikokeita enää marraskuussa paljoa taideta järjestää)...En sitten uskaltanut alkaa noinkin tärkeän virkamiehen kanssa väittelemään asiasta vaikka itsellänikin olisi se käsitys ettei tarvitse kokeessa olla kuin hirvi-laillinen ase ja patruuna (ja nykyään saa olla itse ladattukin).Olenhan kuitenkin noin kymmenen vuotta sitten suorittanut hirvikokeen vastaanottaja tutkinnon, tosin en ole sitä ikinä hyödyntänyt joten vanhentunuthan sekin on...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös nykymuodossa pidä olla oma tai rinnakkaisluvalla oleva ase kun noita suoritetaan?? Miten mulla ois tämmönen käsitys?

Näinhän se onhttp://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060018

Ampumakokeessa on käytettävä asetta, johon ampujalla on ampuma-aselaissa (1/1998) tarkoitettu voimassa oleva hallussapitolupa tai rinnakkaislupa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No osinhan toi selvitti asiaa... Ja oli vallesmanni siis oikeassa....Mutta kuinkas sitten toi kun peuraa saa ampua haulikon täyteisellä, mutta pitää kyllä sitten olla erikoinen haulikko millä ampuu kokeen (tai olla lupa/ rinnakkaislupa myös hirvilailliseen kivääriin? ) ...  ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...