Jump to content
mettamies95

Itse tehdyt patruunat

Recommended Posts

Tarkkuus on paljon parempaa kuin kaupan panoksissa, jos vaan tietää mitä tekee. Itse lataan sellasen 500-700panosta vuodessa (kivääri 308,222)Tärkein syy miksi tulee ladattua on hinta. Yhden hylsyn lataa jopa kymmeniä kertoja ja niitä kerää radalta aika kasoja.. Kaupassa tehdapatruuna esim. 308 maksaa 1e kpl (harjoituspanos) itse lataamalla esim. lapua 6,5g luoti nalli CCI200 iso kiväärinalli ruuti N130 35,2grs = se on noin 0,30e panos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä itse lataamalla saa tarkemmat ja halvemmat paukut. Lataaminen on siinäänsä vaivatonta kunhan hankkii käypäiset välineet ja opastusta, jos itsellä ei ole tietoa. Itsekin tuli aiemmin ladattua todella vähän mutta uuden aseen myötä sekin tuli opeteltua. Hinta ero huomattava kaupan 45-70 paukulla verrattuna oma tekeleeseen. Toimivuus hirvipaukuissa myös parempi, latausohjeet sain samalta asesepältä, joka teki tuplapiiput valmettiin ja hyvin on paukut pelanneet. Hyötyä itse latauksesta saa kyllä tosin melkein kaikissa kalibereissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä lataus jutusta sen verran että tiedättekö että saako 22-250kaliiperiin ladattua itse? Olen ostamassa tälläistä kivääriä, ja panokset ovat kaupassa niin pirun kalliita, että on tuttu lataaja joka voisi ladata sitten jos on mahdollista.

Kyllä tuonkin kaliiberin paukkujen itselataaminen on mahdollista..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ite latailen 308:n rata-ja jahtipaukkua, radalle 8g fmj sekä metälle 12g ja 10g megaa. Kaikki käy 5 sentin sisään 100 metriltä, toki siinä oli hiukan hakemista. Mut N135 ruuti kaikissa. Noista hylsyistä, ite en harrasta radalta kerättyjä hylsyjä, käytän vaan ja ainoastaan omalla aseella ammuttuja koska jokaisessa aseessa on eri kokoinen patruunapesä. Esimerkiks vanhalla parker-halella ammutut hylsyt ei mene tikan pesään vaikka kuinka supistais, tai menee, mut lukon saa vääntää tosissaan kiinni. Eli välillä pitää ostaa lapuan tehdaspaukkua kymmenen lootaa jotta saa taas ladattua.Allekirjoittaneella on myöskin tuplaluodikko 45-70, johon lataan itse. On kuitenkin senvert tuore tapaus et sopiva lataus on vielä löytymättä, sepän ohjeella ladattu ei käy ollenkaan, mut lähdetään hakemaan sopivaa latinkia pikkuhiljaa.Puristimena on yksitoiminen Lyman, ruutiannostelijana Hornady, holkit Hornady ja trimmeri kans. Sekä myös digitaalinen ruutivaaka, Frankford arsenal. Ehkä ei kannata hankkia ihan halvinta mallia jos aikoo enemmänkin ladata, mutta kyllä silläkin alkuun pääsee. Se on hiukan sama juttu jos ostaa kyttäyskiikariksi ensimmäisenä jahti-kiikarin, seuraavana syksynä hankitaan bushnell, sit leupold ja lopuksi zeiss/meopta/docter/swarovski tai muu huippu. Halvemmalla pääsee ku sijoittaa kerralla hyvään ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Mäkisläisethän ne, mutta valoakin on jo tunnelin päässä kun alkaa tottumaan siihen potkuun ja samalla laukaisu paranee. Nimittäin ohjeen mukaiset patruunat ovat jo parhaiten käyviä versioita, ehkä pitäis vaihtaa pyöreäpäiseen luotiin koska koeammunta ja käynti on sillä haettu. Uskon että on aika pienestä kiinni, ja sit saakin ladata sitä sopivaa jatkuvasti :) Tiedän kanssa muutamia joilla on Mäkisen piiput, ja ei se vehkeistä ole kiinni. Olen sitä mieltä että suurin syy siihen hajontaan on se tyyppi joka ampuu niitä paukkuja, joten lisää lataamista ja harjoittelua vaan niin sieltä se löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ittellä kanssa mäkisen putket ja sen ohjeella ainakin omat putket toimii. Muuta en ole koittanutkaan, luoteina harjotteluun hornadyn 350gr rn ja jahtiin woodyn 350gr rn. Eli laukauksia taakse niin siitä se lähteen, itte katoin lataus vihkoo mennään jo jossain 300-400 laukauksen väliin kolmeen vuoteen :) Jospa sitä joskus oppis ampumaan. Ootko ihan vasta hankkinu nuo putket? Mäkinen oli jo jäämässä eläkkeelle sillon ku itte oma kävin pajalta tilaamassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kuulin että Mäkinen tekee piippuja vielä harrastuksena, joten soitin ja esitin asiani fiksusti niin hän lupasi tehdä piiput. Siellä olikin kesällä sitten jo melkein valmis pari valmiina, vaan sovitus ja koeammunta. No kyl tässä nyt sit ehtii hakemaan sitä ampumatuntumaa ja käynti paranee. Olen kans kuullu et se woodleihg olis hyvä luoti, mut aika hinnakas kylläkin, niitä ei viitti rasiallista ampua radalla kokeilumielessä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuon hinta politiikan takia käytän tuota Hornadya itekki harjoitus luotina. Saman painonen ja mallinen kuin Woody. Tätä myös käynti on käytännössä sama. Joten ei tartte niin paljoa noita woodyja paukutella radalla, toki joka lataus erästä muutaman koitan. Noilla oon itte pärjänny ja jokunen sika ja hirvikin on nurin saatu. Tosin tuntuu tuolla Mäkisen antamalla ohjeella että ilman pahaa luuosumaan heilahtaa vielä lapojen kohdaltakin läpi mutta ei kyllä montaa askelta oo ottanu elukat enää sen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Mulla on toistaiseksi sitä hornadyn lättäpäätä, ja Mäkisen ohjeella piiput käy ristiin. Eli 57grs N130, latauspituus 68,5mm.Kuinka pitkiä sun paukut on? Katoin jostain toisesta ketjusta että sul on hiukan tiukempi lataus ku mulla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on toistaiseksi sitä hornadyn lättäpäätä, ja Mäkisen ohjeella piiput käy ristiin. Eli 57grs N130, latauspituus 68,5mm.
Kuinka pitkiä sun paukut on? Katoin jostain toisesta ketjusta että sul on hiukan tiukempi lataus ku mulla.

Joko sait paukut pelaamaan niinku pitää?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kyllä itse lataamalla saa tarkemmat ja halvemmat paukut. Lataaminen on siinäänsä vaivatonta kunhan hankkii käypäiset välineet ja opastusta, jos itsellä ei ole tietoa. Itsekin tuli aiemmin ladattua todella vähän mutta uuden aseen myötä sekin tuli opeteltua. Hinta ero huomattava kaupan 45-70 paukulla verrattuna oma tekeleeseen. Toimivuus hirvipaukuissa myös parempi, latausohjeet sain samalta asesepältä, joka teki tuplapiiput valmettiin ja hyvin on paukut pelanneet. Hyötyä itse latauksesta saa kyllä tosin melkein kaikissa kalibereissa.

        Millaisia jälleenlataustarvikkeita kannattaisi hankkia? Tarviiko esim patruunaa pestä millään tavalla ? Onko patruunan oltava aivan naarmuton jotta siitä voi tehdä uuden latauksen ? :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...