Jump to content
juho

Ylimenokartio ja patruunavalinta

Recommended Posts

Joissakin 12/70 metsästysaseissa on jyrkkä ylimenokartio, mutta rata-aseissa taas yleensä loiva. Jyrkkä ylimenokartio saa aikaan nopeamman paineen nousun piipussa kuin loiva. Millaisia kokemuksia teiltä löytyy ylimenokartion jyrkkyyden merkityksestä? Miten se vaikuttaa patruunavalintaan:Raskas (36g) vai kevyt (32g) lataus?Muovinen välitulppa vai huopavälitulppa?Nopea vai hidas lataus?Mielipiteitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun aikaisempi haulikkoni oli Finclassic ja sen kanssa elämä oli koko ajan yhtä taistelua osumakuvioiden vuoksi.  >:(Kokeilin jatkosuppareita ja kaikenlaisia patruunoita - mikään ei antanut kunnollista kuviota ja haavakoita tuli ihan "selvistä" tapauksista. Ja se keljutti sillä se mitä yrittää, tulisi myös saada, eikä jättää metsään kitumaan.Sitten syykin selvisi - liian jyrkkä ylimenokartio. Kun työnsi alumiinisen taittomitan syrjittäin patruunapesän pintaa pitkin, se tökkäsi ylimenokartion alkuun/ patruunapesän loppuun.Nykyisessä haulikossani (Lincoln Luxe) on taas erittäin loiva ylimenokartio ja kaikilla kokeilemillani patruunoilla osumakuvio on parempi kuin parhaallakaan patruunalla aikaisemmasa haulikossa. Eikä metsään ole jäänyt yhtään haavakkoa sen jälkeen.Vähiten huono FC: ssä oli pehmeä panos, muistaakseni S&B Fortuna 3 mm haulilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaapissani on useita haulikoita tällä kertaa ja olen teettänyt kalvaimen jolla saa ylimenon poistettua vaikka kokonaan jos haluaa.Kovakromipiipuista se ei onnistu,muista kyllä.Seuraukset potku pienenee,kuvio paranee ainakin yhden supistusasteen ,hajahauleja ei tule niin paljoa ,kaiken kaikiaan parannus.Toimii ainakin nykyisillä tähtisupistetuilla patruunoilla,pahvitulppaisia ei enää taida saadakkaan.Etua rekyylin pienenemisessä ainakin kettupaukuilla(rc-40 4 mm)joka on tarpeeksi kova siihen lajiin,aiemmin alko paikat takahampaista irtoilla,nut sujuu hyvin,kun on pienempi potku,huvikseen ei kuitenkaan niitä kannata pahkuta.Muuten, aseliikkeistä saa sukka-mallista perälevyä joka poistaa liikaa tälliä,on helppo laittaa paikalleen ja ei maksa paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Moi. Itselläni on mettäpyssynä beretan 682 gold e sporting 28 piipuilla ja aseessa on pitkät supparit ja loivat ylimenokartiot. Ase ampuu tosi hyviä kuvioita 35m mettäpaukuilla ja ratapaukuilla ( supparit parannettu ja puolikas ). Esimerkkinä oli aikaisempi aseeni brauning ultra laight 26 tuuman putkilla ja olin metsällä pohjoisessa ja ammuin pyytä n.20m oksalle, laukauksen jälkeen pyy lähti oksalta kuin ei olisi ammuttukaan ja ihmettelin, että piti kohilla olla. Mökille tultuamme laitoin pahvilaatikon n.25m päähän ja ammuin siihen puolikkaalla supistuksella laukauksen, tulos oli muutama hauli laatikossa ja ajattelin panoksen olevan aivan p**ka. Vaihdoin sittemmin asetta ja testasin samaa panosta 35m parannetulla sylinterillä, tulos oli kuvion halkaisialtaan n.75cm ja todella tiheä. Olen myös huomannut kyseisestä aseesta sen ettei ole kovin ronkeli panosten suhteen ja ampuu lähes kaikilla paukuilla hyviä kuvioita. Olen myös kokeillut kyseisellä aseella ampua olymppia trappia jopa skeet supparilla ja rikkoo tosi hyvin kiekkoja ( kiekon lentonopeus tosin suht nopea ). En tiedä onko kuvioiden hyvyys ylimenokartion, suppareiden vai minkä ansiota mutta voin suositella kyseistä yhdistelmää ( minun mielipide ) .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ilmeisestikkin tuossa RIISTA-lehden numerossa 5 oli juttua tuosta ylimenokartiosta (valitettavasti itselleni ei vielä silloin tullut kyseinen lehti) ;)No omasta kokemuksestani voin ehkä sen sanoa että koska itselläni on tuo Mossbergin Ulti-Magnumi, jossa koko piippu on avarampi kuin normaali 12 kaliberinen (vastaa 10 kaliberisen porausta), niin siinähän tuo ylimeno jää hyvinkin loivaksi...Tuohan on ollut itselläni lähes kymmenen vuotta, ja on tuntunut toimivan hyvin (siis erittäin suppea kuvio) kaikilla supistajilla ja lähes kaikilla latauksilla (toki normaalia eri merkkien välistä vaihtelua on kuvioissa). Lähes kaikkia muita latauksia olen kokeillut paitsi noita 89 milliä pitkiä ulti mangnumeita. Tavallisiakaan magnumeita en ole enempää tuhlannut kuin muutamia eri merkkejä kokeillut.Lähes kaikilla merkeillä on tullut tasaisia kuvioita painosta ja supistus-asteesta riippumatta. Tällähän olen ampunut kaikkea haulikko-ammuntaa skeetistä ja trapista 2 millisellä 24 grammaisella ketun metsästykseen 4,5 millisellä 42 grammaiseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...