Jump to content
admin1542824358

Petit basset griffon vendeen

Recommended Posts

Haluaisin kysellä kokemuksia Petit basset griffon vendeen ominaisuuksista metsästyskoirana. Lähinnä jäniksen metsästyksessä. Aikaisemmin olen käyttänyt Beagleja jänisajureina. Mutta edellinen Beagle oli sen verran ärhäkkään sorttinen, ettei tullut toimeen perheen muiden koirien kanssa ja joutui sen vuoksi tarhakoiraksi. Nyt kun aika on tästä Beagle-herrasta jättänyt, niin olen alkanut miettimään uutta koiraa ja nimenomaan rotua, joka olisi hyvä jänisajuri ja tulisi toimeen myös muiden koirien kanssa, koska en halua enää tarhakoiraa hankkia. Olen kuullut että Petit basset griffon vendee olisi hyvä ajuri ja samalla mukava kotikoira.Kertokaahan kokemuksianne tai vaihtoehtoisesti ehdotuksia hyvistä jänisajuriroduista jotka soveltuvat myös kotikoiriksi ja tulevat toimeen muidenkin koirien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sellane tuli mielee ku Dreeveri, kaveril on sellane jänis koirana, hyvin ajaa ja on seurallinen. Ainut et kuulema niinkun beaglen kanssa kannattaa tutustuu hiukan koiran vanhempiin kun kuulema joku sukuhaara on vähän ärhäkämpi. Oma kokemuksen piikelist on et kolmas on perhees ja eka oli äreän puoleinen mut nykyset 16v ja 3v lähtis kenentahansa mukaan mut kaikki ollu ihan huippu ajurei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi, Basset-roduista kannattaa tutustua myös bretagnenbassettiin (basset fauve de bretagne). Sitkeä metsästäjä, mutta myös ihanteellinen koira kainaloon (ainakin tämä tapaus). Tulee varmasti toimeen muiden koirien kanssa. Kokoisekseen melko nopea.PBGV ja Fauve eivät ole pilalle jalostettuja ja melko terveitä, ei juurikaan silmä- tai nivelsairauksia.Tokoilemaan en bassetin kanssa lähtisi, melko itsepäisiä kun ovat. Mutta nenä toimii ja ääntä antaa hienosti!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Terve. Minulla on kolme Petit Basset Griffon vendeeniä metsästys käytössä. Tutuillani on niitä myös metsästyskäytössä ajelevat jänistä ja tutullani on niitä myös kettuajureina.Olen ollut todella tyytyväinen rotuun se on toimiva ajokoira sosiaalinen ja rauhallinen kotona, ahne ruualle joten kohtuullisen helppo kouluttaa. Kovapäinen kyllä muuten mutta metsästyskoirahan se on.Itselläni on kaksi ajovaliota ajokokeista, niiden kanssa kaydään kokeissa Dreevereiden säännöin. Ajohaukku on todella kuuluva ja koiran toimintamalli on hyvin saman tyyppinen kuin Dreeverillä ja Beaglellä. Koira soveltuu hyvin kotioloihin luonteensa johdosta yleensään petitit tulevat toimeen kaikkien koirien kanssa ja niin kuuluukin olla ne ovat alunperin jalostettu ryhmäajureiksi joten sosiaalinen luonne on jo jalostuksessa otettu huomioon.Mikään seurakoira se ei kylläkään siinä mielessä ole että niinkuin kaikki ajavat koirat se tarvitsee aktiviteettejä mutta kun se niitä saa se on kotioloissa todella rauhallinen. Rotu on monipuolinen koiria joiden kanssa voi harrastaa myös jäljestystä( haavakko koirana). Petiteilä on jonkin verran sairauksia, mutta niin on myös Bretagnen basseteilla kuin muillakin roduilla. Ainoa asia mitä suosittelen jos Petitistä olet kiinnostunut on se että kannattaa kiinnittää huomiota siihen mistä koiran ostaa.Voin suositella ehdottomasti ajavaksi koiraksi päivääkään en ole katunut että olen tämän rodun valinnut ja hyvin ovat koirat metsästyksessä toimineet ; )Lisä infoa rodusta löytää Suomen Bassetkerhon sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...