Jump to content
Guest Guest

Kuolonkangistus

Recommended Posts

Guest Guest

Erittäin vaikea lintu on (homenokka). Kerran, jos hyppää lentoon edestä (elä lähde jäljittämään) Se pitää saada ekaan ampuma paikkaan. Suosittelen latvaan kokeilla kiväärillä, kun tulee mahdollisuus, mutta elä ammu ohi eivät kestä kauan latvassa. Itsellä kävi kerran, että ammuin 3 laukausta lintukiväärillä kukkoa näreen latvaan. Ihmettelin miksi ei putoa sitten viimesen jälkeen tuli alas. Arvatkaapas mitä kaikki 3 kutia olin mennyn linnun läpi siinä nähtiin homenokan kestävyys. Se on mahtavan kestävä eläin, joissakin tapauksissa.

Sen verran mun on pakko ottaa tähän ny kiinni että tää oli kyllä suurinta skeidaa mitä oon koskaan kuullu. Se on nimittäin aivan saletti jos sä kiväärillä lintua ammut että se siitä oksalta johonkin suuntaan lähtee. Yleensä alaspäin mutta metso saattaa jonkun matkaa huonosta osumasta liitää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ja kivääreistä yleisesti että ainakaan nollakasia isompaa on aivan turha laittaa lintukivääriksi. Turhan isoa reikää tekee lihoille. Aina on pilkkuseiskalla jääny ykösellä ja jos ei oo jääny niin osuma ollut huono eli syyllinen on perän takana. Sekin on salettu jos metolta tempasee sydämen halki niin se on hetkessä kuin eilen kuollut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse asiassa ei. Metso ei todellakaan tipu kiväärillä aina ensimmäisellä laukausella. Lintu menee kramppi tilaan ja sen jalat puristuvat oksaan ja se ei tipahda aina sieltä ekalla kuulalla. Oletko oikeasti edes metsästäjä? Nämä asiat on kerrottu Jahti lehdissä ja kaikissa lehdissä, missä vähänkin metsästyksestä on kysymys ja maalaisjären käyttö on sallittua. Minulle ei kannata ruveta pentujen ulisemaan näistä asioista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse asiassa ei. Metso ei todellakaan tipu kiväärillä aina ensimmäisellä laukausella. Lintu menee kramppi tilaan ja sen jalat puristuvat oksaan ja se ei tipahda aina sieltä ekalla kuulalla. Oletko oikeasti edes metsästäjä? Nämä asiat on kerrottu Jahti lehdissä ja kaikissa lehdissä, missä vähänkin metsästyksestä on kysymys ja maalaisjären käyttö on sallittua. Minulle ei kannata ruveta pentujen ulisemaan näistä asioista.

Elähä viitti:D ne kymmenet linnut mitä oon ampunu tai oon nähny ammuttavan kiväärillä on tullu aina oksalta alas. On nimittäin melkoisen jännä kramppitila että pystyy vielä tasapainottelee siinä oksalla. Onneksi en lue noin surkeita julkaisuja. Mahtanet muutenkin olla trolli..Toisaalta jos isket mulle mustaa valkosella eli täyttä faktaa siitä että lintu jää keikkumaan oksalle sen jälkeen kun luoti livahtaa läpi niin pakko varmaan uskoa, mutta nyt ei oikein uppoo nää jutut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kerran päässyt todistamaan tätä kuolonkangistusta. Isäntä ampui harakkaa langalle 5,7:lla päähän, pölähti ja harakka istui vielä n. 4 sekunttia laukauksen jälkeen langalla, kunnes kippasi ympäri ja tippui alas. Uskon kuitenkin, että jos keskelle roppia ampuu lintua, se ei siihen ainakaan istumaan jää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Ei tämä jokapäiväistä toimintaa ole :) Mutta näin voi käydä etenkin isoissa linnuissa, kuten metsossa. Henq, jos tämä ei ole sinulle tapahtunut eise sitä tarkoita, että se ei voisi tapahtua. Itse ammuin kyseistä kukkoa 3 laakia ja 3 reikää oli linnussa. En tiedä mikä siinä oli, mutta näin se meni.. Asia on tapahtunut isällekkin vielä, kun hän eli. Mutta kyllä se .308 tulee alas vaikka raapaisisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

niin.. noh... ymmärrän jos se jää jaloista roikkumaan puuhun, mutta tuskin sitä enää kukaan sitten menee ampumaan. se nyt on aivan älytön homma että se jäis vakiasentoon.. tosiaan uskon tuon sitten kun mulle lyödään jotain faktaa käteen.eipä se nollakasillakaan heti kuole jos ei saa kunnon osumaa. muutaman kerran on liiturina mennyt jonkin matkaa mutta heittänyt sitten henkensä, kun osuma ei ole ollut "konehuoneessa". ja tämä koskee joka kuulaa, pientä ja isoa. Kaulan tyveen riittää yksi 3,5mm hauli niin on metto hetkessä vainaa.edit: ja se vielä menee että se viimesillä voimilla hetken yrittää sinnitellä siinä oksalla/langalla mutta jos kolmatta kertaa jo aletaan raapasee sitä siihen niin juu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

metsoa 1kpl 4mm haulia kaulaan, henkitorvi poikki. Ei lentäny enää metriäkään. Tippu heti ja jäi räpiköimään kun ei happea saanut. Sorsa ammuttu 1haulilla, keskeltä sydäntä läpi, tuli kuin kivi alas. Muita reikiä ei löytynyt, kuin se joka oli sydämen lävistänyt.Jos se siihen kaularankaan osuu niin ei ota enää askeltakaan lintu, sama homma päälaukauksella.Lopeta jo tuo trollaaminen sähän saat täälä nuoret jannut ihan sekasin "ei se metso kuole nollakasilla" :D perkati jännä homma ku sillä kaliiperillä kuolee hirvetkin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kyllä metso ja kaikki muukin kuolee nollakasilla en ole missään vaiheessa väittänyt, ettei metso kuole nollakasilla :-) Voi olla tapauksia että lintu ei jää, vaikka hauli osuisi kaulaan. Mutta en kehtaa enää riidellä eläkä sinäkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itse olen myöskin kerran nähnyt kuolonkangistuksen tai miksikä sitä nyt sitten sanoisi. Kyseessä oli  tällä kertaa harakka mutta aseena itselläni oli haulikko. Ammuin harakkaa puun oksalle joka kurottautui joen yläpuolelle.  Ammuin täyssuppella piipulla ja matkaa oli noin 15 metriä. Ampumisen jälkeen harakka istui n. 5 sekuntia oksalla minkä jälkeen se tippui kuolleena alas. Patruunana minulla tosin oli omassa aseessani huonosti käyviä Remingtonin Shurshotteja. Mutta kuintenkin voin sanoa nähneeni että tälläinen shokkitilan omainen oksasta puristaminen on linnulla mahdollista.  Jotenkin kuitenkin kuulostaa hieman uskomattomalta että lintu kestää oksalla kolme kiväärinlaukausta jotka osuvat keskelle lintua. Yhden laukauksen jälkeisen kuolonkangistuksen vielä ymmärtäisi mutta ei useamman laukauksen. Toisen laukauksen paineen iskeytyessä lintuun, luulisi sen horjahtavan alas ja paineen vaikutuksesta. Viimeistään ajan luulisi tekevän tehtävänsä ennen kuin ehtii kolmea laukausta edes ampumaan. Mutta täytyy uskoa kun mies sen tosissaan sanoo. Kaikki on kai sitten mahdollista tässä maailmassa.  Itse pidän 308.:sia turhan suurena kaliiberina lintumetsällä, mutta paremman aseen puutteessa käytän kyseistä kaliiberia silti latvalinnustuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Itsekkin pidin sitä mahottomana ennen, kuin näin kävi. Uskon että lintu ei edes kuollut ekaan kuulaan. Sama asia pätee hirveen, Veljeni tälläsi Albertassa Yhdysvalloissa 823kg uros hirveen 3 kuulaa 9.3:sella ennen, kuin jäi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekkin pidin sitä mahottomana ennen, kuin näin kävi. Uskon että lintu ei edes kuollut ekaan kuulaan. Sama asia pätee hirveen, Veljeni tälläsi Albertassa Yhdysvalloissa 823kg uros hirveen 3 kuulaa 9.3:sella ennen, kuin jäi.

Hirveä saa ampua kaulalle kyllä useasti, jos ei satu rankaan. Varsinkin isolla uroshirvellä on kaulassa paljon lihasta ja se on varmasti leveä, joten mahdollista on että ilman rankaosumaa hirveen ehtii ampua useamman kuin yhden reiän, vaikka se yksikin olisi riittävä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Aivan :-) Siksi kannatankin jousella hirven metsästystä, mutta suomessa ei saa ampua hirveä jousella, toisinkun Yhdysvalloissa. Onko kukaan katsonut youtubesta videota missä Hacman tai joku sellainen ampuu jousella maailman ennätys hirven jtn 950kg uroksen, mutta kiväärillä ennätys on 2600paunaa eli +1000kg uros. Mahtavan kokoisia nämä Alces Gigantokset :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

mikäs tää alces gigantus on enkuksi? ei oikeen irtoo mitään järkevää googlesta tolla haulla. Irish elk tarjoaa wikiin mutta sen mukaan ne on jo kuollut sukupuuttoon..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kirjoita alces gigas :-) Se on latinan kielinen nimi maailman suurimmalle hirvi lajille englanniksi kai se on alaskanhirvi tai joku vastaava :-) Tietoa löytyy kyllä netistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Piti ihan wikiä yms selailla niin mainittiin suurimmaksi ammutuksi hirveksi 820kg. Jollain epämääräisellä sivulla oli maininta 1800pounds, mutta sekään ei oo lähelläkään tonnia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

2500pound hirvi löytyy joltakin amerikkalaiselta sivulta. Laita hakusanaks world record moose tai jtn sinnepäin :-) Mutta 820kg on pieni se ei voi millään olla maailman suurin, koska maailman suurin karhu oli jo 750kg Kodiak.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

se oli arvio kuvan perusteella. venäjältä saatu. siinä oli samassa myös huomio että entiset ennätykset painaa yli tonnin vähemmän.karhu on karhu ja hirvi on hirvi..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Aivan sinähän sen tiedät. Kapteeni metsä. En tarkoittanut sitä sivua, jollain sivulla oli tarkat painot yms. Ja sanoohan sen nyt järkikin, että hirvi painaa useita satoja kiloja enemmän, kuin hirvi maassa kun maassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

En todellakaan tiedä, siksipä ihmettelinkin painoja. Kutenkin wiki antaa sen rapiat 800kg mutta onpa sielläkin virheitä. Mistään en siltikään löydä muuta tietoa. Suurin osa ilmoitetaan sarvien pisteillä.Niin onhan se hirvi vähän painavampi, jääkarhu taitaa olla samaa luokkaa kuitenkin..?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Jääkarhut ovat aika massiivisia. Muistelen että 400-800kiloon ne painot silti jää. Että Gigas päihittää noin 100-250kilolla. On aivan varma, että löytyy +1000kilon Sonneja :-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Huhuja löytyy että 1043kg uros on saatu :) En tiedä onko tämä totta. Hirvi olisi kaadettu Kamchatka Peninsulasta Siperiasta. Tiedän sen että Kamchatka on isojen sonnien taivas, lähes kaikki isot sonnit on ammuttu Kamchatkasta. Ja metsästys alueet ovat aivan mahtavat. Ja myös suuria harmaa karhuja alueelta löytyy. Kuvia kyseisestä paikasta..uzon.jpgKamchatka_Tour_170.jpgLueppas tuosta tuolla lukee 2300pounds hirvestä.. Eli 2300poundia taitaa olla maailman suurin ammuttu.http://www.moose-pictures.com/world_record_moose.html

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...