Jump to content
Guest Guest

Ongelma...

Recommended Posts

Guest Guest

Hei!Mulla on 1,5 vuotias suomenajokoira narttu, se ajaa kyllä hyvin jänistä ja onpa tainnu ketun perässäkin käydä. :) Mutta se ongelma, kun ei ole ennen ollu itellä koiraa (mutta isällä kyllä on...) niin metsällä olis nätti kun koira tulis pilliin puhaltamalla pois. Nykyisin jos ei saada ammuttua jänistä, niin koiraa ajaa vaikka koko yön :)                    Vinkkejä saa antaa miten saisin koiran tottelemaan hyvin pilliä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itellä nyt 4-vuoteinen ajokoira narttu. Pilliä koira ei vielä kovin hyvin usko. Mutta tänä syksynä olen ruvennut ottamaan koiran juoksemalla kiinni ja antanut makupalan. Siinä samassa kun pillittelee niin luulisi että alkaa pysähtymään pillistä. Kerran tänä syksynä koira totteli pilliä, lähti juoksemaan tietä pitkin pois päin mutta kun vihelsin niin kääntyi takaisin ja tuli luokseni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No itse lähtisin tutkimaan asiaa siltä suunnalta että totteleeko muulloin käskyjä? (siis kaipaa muutakin harjoitusta kuin pelkkää metsästystä)Moni ajokoira on niin "virkaintoinen" että ei varsinkaan ajaessa kuule mitään ... Itsellänikin toi nuorempi on vähän sellainen että ei kuule mitään kun on tuore haju nokassa, mutta vähänkin vanhemmalta jäljeltä kyllä kuuleekin käskyn (ja totteleekin). Silloin jos ei ole hajua (eli yleensä siinävaiheessa kun ollaan jo lähellä autoa ja kotiin lähtöä), niin riittää kun päästän jonkun äänen että koira katsoo, jolloin tulee heti kun näytän talutusremmiä.Peuran ajon keskeyttämisessä ei tuolla nuoremmalla toiminut edes sähköpanta, mutta kun muutaman kerran pääsin peuran ja koiran väliin kieltämään koiraa, niin oppi siitäkin alkoi mennä perille.Usein tämä koira tulee takaisin huudostakin, mutta sikäli hassusti, että ei yleensä tule suorinta tietä, vaan juoksee omia jälkiään takaisin paikkaan jossa minut on nähnyt viimeksi. Sieltä sitten jälkiäni seuraten tulee luokseni. Muutaman kerran tuota olen hiukan huvittuneena seurannut joissain aukeammilla paikoilla.Ja silloin jos ajo on kestänyt pari tuntia tai enemmän, niin on jo niin "villiintynyt" että ei uskalla luokseni tulla (vaikka olisi lähelläkin) pelkän näkö tai kuulohavainnon perusteella, vaan on saatava haistaa ilmasta tai jäljistä että on tuttu ihminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Olen nyt aina puhaltanut pilliin ennen ruuan vientiä. Yllätyksekseni kun olin metsällä ja puhalsin pilliin niin koira juoksi minun tykö ja annoin sille makupalan :) (koiralla ei kylläkään ollut ajo päällä). Mutta vaikuttaa myönteiseltä.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No sehän on yksi niistä perusasioista niin metsästys- palvelus- ja seurakoirienkin koulutuksessa että koira mieluiten noudattaa niitä komentoja joista uskoo olevan itselleen hyötyä/ iloa.Jonkunaikaa nuo herkut ovat ihan ok, mutta pitää vähitellen totuttaa koira siihen että riittävä (ja ehkä jopa paras) palkkio on isännän antama kehu tai silitys. (voi olla ikävää jos metsällä on reppu oltava sitävarten että saa koiran palkkiot kuskattua mukana  ;D)Kannattaa tosiaan ola koiralle johtaja myös muualla kuin metsällä, että opii luottamaan siihen että tuo ihminen on se joka tietää joka asiassa miten pitää toimia että olisi hyvä olla.Siis johtajuus ei tarkoita liikaa ankaruutta, vaan sitä että muistaa olla looginen määräysten ja kieltojen suhteen.Itse ehkä voisin suositella lukemaan noita Cesar Milanin kirjoja, joista on helppo oppia miten koiran kanssa voi olla looginen ja tiukka johtaja olematta silti ankara.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Meidän kotiin tuli joulun alla ajokoirasekoitus Onni ja ikää oli luovutushetkellä 7,5vkoa. Heti ensi päivästä alkaen on luoksetuloa harjoiteltu aina vähän kerrallaan, kuitenkin niin ettei koira siihen ehdi väsyä. Tänään tuli 10vkoa täyteen ja koira tulee kutsumalla luokse aina, sekä sisällä että vapaana ulkona. Toki harjoituksia täytyy edelleen jatkaa, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä. Olen ymmärtänyt, että kun koiralle ei pennusta saakka anneta vaihtoehtoa olla tottelematta, se ei sitä aikuisenakaan yritä. Ei tietenkään väkivalloin vaan kärsivällisesti ja piiiiitkällä pinnalla... :) Hyviä ohjeita saa esimerkiksi Sten Christofferssonin kirjasta Metsästyskoirat http://www.otava.fi/kirjat/tieto/2003/fi_FI/metsastyskoirat/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No tosin SAATTAA voimakasviettisellä koiralla myöhemmin olla pieniä ongelmia tottelemisessa eräissä tilanteissa.Esimerkkinä nyt toi minun Roope (isä ajokoira/ emä saksanpaimenkoira)... Se tottelee "normaalitilassa" sanallisia komentoja ja käsimerkkejä yms. eleitä, mutta riistavietti on niin korkea, että esim peuran perään lähtiessä ja peuran ollessa näköetäisyydellä ei kuule mitään (eikä edes sähköpannalla ollut vaikutusta). Kuitenkin kun näköyhteys saaliiseen katkeaa alkaa taas komento tehoamaan.Myöskään pitempään ajettuaan (noin 2 tuntia tai yli) ei tule luokse pelkällä käskyllä, vaan pysyy näköetäisyydellä. Sitten vasta tulee luokse kun on ensin päässyt haistamaan ilmasta tai jäljistä että on "turvallinen ihminen" jonka näkee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Näinhän se on, että riistavietti voi viedä helposti voiton. Oman koiruuden osalta tuota pääsee testaamaan vasta ensi syksynä. Luulisi kuitenkin homman toimivan paremmin, kun tuota luoksetuloa harjoittelee joka päivä ja ennen kaikkea pitää huolen, että käskyä noudatetaan joka kerta.Tästä on aika paljon kirjoitettukin, ettei koiralle saisi antaa käskyä, jos ei pysty varmistamaan että se sitä tottelee. Esimerkiksi kun koira on tekemässä jotain pahaa, huudetaan "Ei, Sesse, Tänne" ja kun se lopettaa ei kuitenkaan vaadita koiraa tulemaan luokse. Näin käskyn merkitys hämärtyy ja heikkenee koiran silmissä. Samoin luoksetulo pitäisi olla ehdottoman varmaa, ennen kuin sitä testaa metsässä kesken ajon.Näin siis teoriassa. Katsotaan syksyllä kuinka käy tositoimissa.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aivan totta että kun antaa käskyn, niin se on huolehdittava että se myös toteutuu loppuun asti.Siinä vain on oltava kärsivällinen ja jaksettava toistaa samaa linjaa jatkuvasti.Kyllä se yleensä itsepäisempikin koira alkaa muistamaan kumpi se on joka päättää asioista kun vain riittävän monta kertaa on korjattu "väärää toimintaa".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

aika setämiehiä olette kun väitätte että koiran tottelemattomuus olisi riistaviettiä..jos koiralle on opetettu TOTTELEVAISUUTTA se tottelee vaikka olisi kuinka riistaviettiä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...