Jump to content
Perca

Onko suurpeto havaintoja näkynyt?

Recommended Posts

Kyllä tuo metsän kuningas on tullut nähtyä ihan luonnossakin, turvallisen välimatkan päästä sitä tuli kiväärin kiikarin lävitse sitä katseltua ja ihmeteltyä, kun se suon toisella puolella tallusteli.Paikkana oli Litokaira tuolla Pudasjärvi-Ranua akselilla pari kolme vuotta taaksepäin. Muita havaintoja suurpedoista ei sitten olekkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuo metsän kuningas on tullut nähtyä ihan luonnossakin, turvallisen välimatkan päästä sitä tuli kiväärin kiikarin lävitse sitä katseltua ja ihmeteltyä, kun se suon toisella puolella tallusteli.
Paikkana oli Litokaira tuolla Pudasjärvi-Ranua akselilla pari kolme vuotta taaksepäin.
Muita havaintoja suurpedoista ei sitten olekkaan.

Tuommosta nallen kohtaamista minä olen haaveillut ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omalla kohdalla näitä suurpetohavaintoja on vuosien varrelta useampia, enää puuttuu vain ahma vaikka senkin jälkiä olen joskus nähnyt. Jos vaikka aloittaisin ilveksestä, jonka näin n. 6v sitten lieksassa jäniksenajokokeessa. Aluksi luulin, että laikahan siellä sakeasta mäenrinteestä tallustelee, kun kyseisessä maastossa oli myös hirvijahti käynnissä, mutta otuksen noustua tiellä n. 3m päässä huomasin että perkules ilveshän tuo on ja vieläpä isokokoinen. Siitä se lähti laiskasti tallustelemaan tietä pitkin poispäin ja kerran suvaitsi vilkaista olkansa yli ennen kuin loikki takaisin metsään. Muita ilveskohtaamisia ei ole omalla kohdalla sattunut, mutta paljon olen jälkiä nähnyt talviaikaan.Susia olen myös nähnyt kahteenkin otteeseen. Ensimmäinen tapaus sattui n. 4 vuotta sitten, kun oltiin tulossa pois jänisjahdista serkkujen kanssa. Aamun ensimmäisestä ajosta kaatui yksi jänis, mutta toista ei löytynyt vaikka koiralla oli tuore jälki, joka havaittiin hyvän lumipeitteen ansiosta. Maastosta pois ajellessa huomattiin kaksi otusta tien varressa jolkottelemassa joita luulimme aluksi koiriksi, mutta lähestyttäessä huomattiin jotta nehän ovatkin susia. Siitä ne loikkivat tien oikealle puolelle ja jäivät vielä katselemaan n. 50m päähän hakkuuaukolle, kun pysähdyimme katselemaan. Siitä ne lähtivät jolkottelemaan aukon yli ja hävisivät metsään. Toinen susikohtaaminen sattui pari vuotta sitten keväisellä pielisellä pilkkireissun yhteydessä. Oltiin vasta matkalla pilkkiapajille serkkujen kanssa, kun äkkäsimme jäällä tuoreen oloiset sudenjäljet. Niitä siinä katselimme hetken aikaa ja jatkoimme matkantekoa. Matkanteko kuitenkin keskeytyi, kun jälkien jättäjä ilmestyi läheisen niemen takaa ja pinkoi niin kovaa kuin käpälillään vain pääsi. Sitä menoa saatiin seurata melkein 10min, kun ensin susi juoksi taustalla näkyvälle rannalle ja sieltä pitkän matkaa rantoja pitkin, jonka jälkeen ylitettiin iso järvenselkä ja lopulta susi katosi saareen. Täytyy sanoa, että kovaa se susikin pääsee, jos niin haluaa.Karhuja on myös sattunut pari kertaa omalla urallani. Ensimmäinen tapaus sattui vuosia sitten sumuisena aamuna eräällä teerisuolla, jossa olin lintuja väijymässä. Suon takana oli äänistä päätellen hirvijahti käynnissä ja nähtävästi sen takia suon takaa karkottui karhu, joka lähti ylittämään suota kovalla vauhdilla ja suoraan kohti minua. Siinä hetken aikaa jo etsittiin kivääriä selästä, kun näytti että päälle se juoksee, vaan älysi kuitenkin kurvata ohi, kun tarpeeksi karjahteli. Etäisyyttä ei tosin ollut kuin 50m vaan kyllä se pisti sydämmeen muutamia lisälyöntejä.  ;DToinen kohtaaminen sattui onneksi turvallisemmissa merkeissä, kun marjareissulta pois ajellessa juoksi emokarhu kahden pennun kanssa auton edestä tien yli. Muita kohtaamisia ei vielä ole sattunut, mutta eiköhän niitä vielä joskus pääse näkemään muuallakin kuin telkkarissa ja eläintarhassa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuossa kesäkuun alussa oltiin kalassa.Siirtymä etapilla auton etteen hyppäs ilves kello oli jossain 2 ja 3 välillä. Sitten toissa syksynä ajeltiin autolla kohti vuokattia semmosella syrjäsellä tiellä vastaan jolkutteli joku harmaa. Kun matkaa otuksen ja meidän väliillä oli jottain 200-500m se pinkas tosi noppeesti mehtään. Koon,Värin ja liikkeen perusteella voin sanoa että se oli susi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Mesikämmenen olen nähnyt turvallisesti autosta ainakin kolmisen kertaa,lukemattomia kertoja nähnyt karhun ruokailemassa kaurahalmeessa ja parisen kertaa olemme nallen kanssa katselleet toisiamme silmätysten metsässä.Tietenkään kamera ei silloin ole matkassa kun pitäisi ja ehkäpä tuollaisissa tilanteissa ei olisi edes kuvanottajaksi:)Ilveksiä taiko susia olen nähnyt myös autosta. Varmaan pedot näkevät meitä ihmisiä useammin kuin me niitä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

kyllähän niitä suurpetoja näkee vuosittain..viime talvena uutena lajina ahma..mutta 5 viimeistä vuotta jahdannut muita  suurpetoja että näköhavaintojakin on rutkasti :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...