Jump to content
jyri

Kyyhkyn metsästys

Recommended Posts

Guest Guest

kerronpa tähän vällii että koiraki voi pilata kyyhkyjahin tosin ajokoira mutta kuiteski noniin menin pellolle kyyhkyjä näky mukavasti koitti osa tulla lähelleeki sitte kuulin koira haukun vieresestä pusikostaeikö se pirulainen ollu seurannu meikäläistä ja ottdanu rusakko ajon sitte sen perrään piti lähtä kylille samasssa huomasin että kymmenen kyyhkyn parvi passipaikalla josta lähin perkele.no vaan onse mukavampi että koira ei jääny auton allesen jälkeeen oon laittanu ovet lukkoon .Tänä vuonna ensimmäistä kertaa ajattelin kunnolla panostaa ruokintaan. Tänään vein tuommosen turhakäyttösen lavan hakkuuaukeelle kokeilumielessä jossa metsää vieressä, kun kyyhkyjä muutaman kerran lentänyt kyseisen aukun yli. Saa nähä käyvätkö tuossa  http://i49.tinypic.com/zjv7n4.jpghttp://i50.tinypic.com/b8wwo5.jpgEdit: Ja ruokanahan on hernettä ja kauraa.ihan hyvältä näyttää voipi toimiakki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ensinnäkin tohon kyyhkyshommaan toi 3,25 millinen hauli on turhan isoa... Itse käytän 3,0 millistä (joka sekin on ehkä vähän turhan isoa, mutta kun noita 3 millisiä tuli joskus hommattua isompi määrä ja niitä pitäis saada edes johonkin kulutettua).Jos ihan kyyhkystä varten hommaisin paukkua, niin joku 2,0 - 2,5 ois ihan hyvä (ehkä hinta/laatusuhteeltaan paras ois joku 2,4 millinen sporting-paukku) ? Ennen kun kiekkopaukut oli 32 grammaisia, niin Trap- paukku oli just sopiva.Ehkä toi ruokintapaikka saisi olla hiukan pitemmällä metsänreunasta? Tai no saattaahan nuo tuohonkin uskaltautua laskeutumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli alkuviikosta hommattua hieman lisää kyyhkynkuvia sekä naamiointiverkko kyyhkynmetsästykseen. Nyt alkaa olemaan puuttuvat tavarat kasassa. Olen suunnitellut  pellon/ruokintapaikan läheisyyteen 3 eri passipaikkaa, siltä varalta, että linnut oppivat varomaan tiettyä passipaikkaa. Nyt kun on 3 eri passipaikkaa, suht hyviltä paikoilta, on hyvä vaihdella sitä paikkaa ja näin jos pääsisi yllättämään linnutkin paremmin.Passipaikat kehittelen tässä viikon-kahden sisään ojan pohjalle pajukon ja heinikon sekaan. Pitää yrittää tehdä jonkin sortin lepo passipaikkoja, jotta sielä olisi hyvä kököttää ja vaikka tarpeen tullen juoda kahvia termospullossa aiheuttamatta näkyvää liikettä ja suurta melua. :)Yrittäisi myös suojaverkkojen lisäksi kehitellä itselle jotain todella naamioivaa.Jos jollakin kiinnostaa niin tämän näköistä verkkoa ja pitäisi olla aika laadukasta/kestävää. Naamiointiverkon koko 1,4mx3m ja hinta oli noin 20€.110-001.jpgHoukutuskuvat otin halvan hinnan vuoksi kuorikuvina 6kpl/9e. En tiedä huomaako kyyhkyt edes mitään eroa kokokuvissa (samenttisissa) /kuorikuvissa (muovipäällyste)? Mutta ehkä se valo saattaa hieman heijastua muovisesta kuorikuvasta tietyssä valossa ja näin ei näitä niin aidoilta tarkkasilmäisille kyyhkyille. :)Yksi hyvä hankinta olisi vielä, jos ostaisi uuden puvun kyyhkyjahtiin, mutta mahtaapi jäädä ensi syksyyn:

Sos-asu wrote:

Lehtinaamioasu WOODTämä asu on sinulle, joka etsit markkinoiden kehittyneintä extreme materiaalia, kun puhutaan naamioasuisista. Takissa on huppu ja kaksi alataskua, housuissa ei ole taskuja. Säädettävä ja joustava kiristysnauha takin helmassa Housussa on vetoketju sivusaumassa, jotta voit käyttää alla olevan housun taskuja. Housussa on joustovyötärö ja resorit lahkeensuissa. 139€ca215788da865dd668297bb915983661.jpg3d5f473e89bc2027c800653421ab7e48.jpg
Noihin kyyhkyjen kuviin liittyen, laitatteko millaiseen "Kuvioon" houkutuskuvat pellolle?Itse olen suunnilleen yrittänyt vähän sellaista V-kuviota ja olen myös yrittänyt laittaa kuvat näyttämään siltä, että pää olisi maata kohti ja että sana olisi "tie vapaa"  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No itse kyllä olen huomannut että ei ihan yhtä hyvin houkuttele noi muovipintaiset kuvat ainakaan silloin jos on ilmassa pientä kosteutta. Silloinhan toi pint on heijastavampi toisin kuin nukkapintaisessa.Toi V tai U muoto on hyvä sijoittelu kuville, sillä kyyhkynen koittaa laskeutua keskelle parvea. Lyhimmilläänkin kuvien väli kannattaa jättää vähintään kahten metriin toisistaan. Ja itse tykkään laittaa houkutusparveenkin yhden tai kaksi sellaisen puolittaiseen vahti-asentoon eli pää pystyssä...Itse vasta paria päivää ennen alan harkita kyttäyspaikkoja ihan sen mukaan miten noi kyyhkyset itse tykkäävät pellolle tulla ja minne laskeutuvat. Tuloreittejä kyyhkynen ei niin helposti muuta, mutta pellolle laskeutumispaikkoja ne muuttavat helpommin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyyhkysen kujerruksen saa tehtyä myös ilman pilliä erittäin helposti pelkästään käsillä. Toimii soidin aikaan, mutta mitä myöhempään kesään ja syksyyn mennään niin sitä tehottomammaksi tulee..Ja pyyntiinkin enään tosiaan alle kuukausi aikaa, ruokinnalla jo kyyhkisiä näkynyt. Kovaa kujerrusta tuntuvat vielä viikko sitten pitävän. Eikä haittaa ollenkaaan niin eivät ainakaan parviin vielä ole menossa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse vasta paria päivää ennen alan harkita kyttäyspaikkoja ihan sen mukaan miten noi kyyhkyset itse tykkäävät pellolle tulla ja minne laskeutuvat. Tuloreittejä kyyhkynen ei niin helposti muuta, mutta pellolle laskeutumispaikkoja ne muuttavat helpommin.

Tuli mieleen tuosta, että ehkä isompien telttahuviloiden ja kyttäyskoppien kanssa kannattaa varmaan aikaisemmin laittaa ne valmiiksi passipaikoille, niin linnut kerkiävät tottua niihin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Kuvien asettelussa itellä ainakin on toiminut toi u-malli parhaiten ja riittävän väljillä väleillä. laserin kanssahan niitä linjoja on turha vetää ku eihän se hirmu luonnolliselta näytäkkään.. ja siihen kuvion väliin vielä pari "robo" kuvaa laskeutumaan ni johan houkuttelee. itellä naamioinniksi on hyvin riittäny röllipuku... voi olla sänkipellolla vaikka kuvien keskellä :D kyyhkyt kyllä huomaa liikkeen hyvin ettei kannata välttämättä jokasta lintua olla ite heti hakemassa jos on lintua liikkeellä. koirasta ne ei ole niin paljoa välittäny kuin ihmisestä. ite metsästelen v-s suomessa ja jonkin verran saalistakin tullut. tämä vuosi näyttää laihalta ku ei herneet ja suola katoa ruokinnalta :( viime vuonna meni hernettä 25-50kg viikko ja nyt sama määrä riittää kk... onko muut huomannu samaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse vasta paria päivää ennen alan harkita kyttäyspaikkoja ihan sen mukaan miten noi kyyhkyset itse tykkäävät pellolle tulla ja minne laskeutuvat. Tuloreittejä kyyhkynen ei niin helposti muuta, mutta pellolle laskeutumispaikkoja ne muuttavat helpommin.

Tuli mieleen tuosta, että ehkä isompien telttahuviloiden ja kyttäyskoppien kanssa kannattaa varmaan aikaisemmin laittaa ne valmiiksi passipaikoille, niin linnut kerkiävät tottua niihin :)
No niinpä tietenkin, mutta sehän onkin sitten enemmän juuri sitä että luottaa vain että reitit/ paikat säilyvät muuttumattomina. No useinhan lepopuut ainakin pysyvät samoina vuodesta toiseen, ja reitit yöpymispaikoista ruoka-alueille...Itsekkin suosin tuota vähäistä varustelua, eli pelkkä maastoon sopiva vaatetus ja luonnollista suojaa (ojassa tai puun oksien alla istuskelua,) niin on helppo ja nopea vaihtaa paikkaa tilanteen niin edellyttäessä. Nuo reilut 20 kuvaahan on nopea kerätä ja ripotella uudelleen jos tulee tarve vaihtaa paikkaa kesken lentojakson.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Tuli väkerrettyä tuollainen kyyhkysmagneetti itse, kun pyytävät yksinkertaisesta masiinasta järjettömiä summia. Millaisia kokemuksia magneetista porukalla on? Toimiiko niin hyvin kun niitä hehkutetaan esim. jossain ruotsalaisessa metsästysohjelmassa? Netistä löysin erittäin täydentävän ja hyvin avaavan blogi kirjoituksen kuvien laitosta peltoon. perus U-, C-, L- muodostelma. Nyt tarvis tietää miten kannattais sijoittaa tuo hurjan hieno magneetti näihin perus muodostelmiin.Ja tietysti omat kokemukset miten on toiminut yms. ovat tervetulleita! 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No itselläni ei ole kokemusta noista mangneeteista, mutta muuten mitä olen noita live-lintuja katsellut, niin ehkä ton mangneetin sijoittaisin ton avoimen auran (oli se sitten U, V, C tai L muotoon aseteltuja kuvia) avoimeen päähän suunnilleen keskelle... Eli laskeutuvat linnut tulevat ihan keskelle kuviota.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Omien kokemuksien perusteella kyyhkymagneetti on paremminkin kyyhky pelotin (alkukaudesta)..Ja  mitä tulee kuvien asetteluun  nykyisin laitan kuvat semmoseen epämääräiseen häröpalloon nokat tuuleen..ja toimii

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nopeaa on taas aika mennyt.Alle viikko aloitukseen... :)Vähän mietittiin, että olisi ensimmäisen kerran voinut kokeilla tuota ruokintahommaakin, mutta päätettiin sitten olla tänäkin vuonna ruokkimatta.Hyvään saaliiseen on mahdollisuudet kyllä ilman ruokintaakin.Pitäisi käydä ennen kauden alkua vähän aamu-, ja päivälentoja katsomassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

poltteleehan tuo iha mukavasti! itekki meinasin mennä alotuksee ja oha siinä mihi meinasin mennä nii lentänytki kyyhkyjä ihan mukavasti joten alotusta ootellessa :) eikä siinä ole ruokintaa vaan iha ylilento paikkoja ja sit tietysti mihin ne asettuu levolle nii siellä kans :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

minunkait syöttö paikalta hävisi viiikko sitte kaikki kyyhkyt :( siinä syöttö paikan viereisessä mehtäsaarekkeessa ne kyyhkyt kävi istumassa puissa pari kertaa sen jälkeen ku lopetti syöttöpaikalla käymisen mutta nykyääm ei näy mittää. ohra ja herne ja merisuola kyllä hyvin kelepasi mutta siihen tössäsi. minne lie lähti ?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

minunkait syöttö paikalta hävisi viiikko sitte kaikki kyyhkyt :( siinä syöttö paikan viereisessä mehtäsaarekkeessa ne kyyhkyt kävi istumassa puissa pari kertaa sen jälkeen ku lopetti syöttöpaikalla käymisen mutta nykyääm ei näy mittää. ohra ja herne ja merisuola kyllä hyvin kelepasi mutta siihen tössäsi. minne lie lähti ?

                                                                                                                                                                                                              ne menee syömään mustikoita tai jotain metsänravinteita välillä siksi ne häviää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Guest Guest

Niin, hyvä käydä kattelee et mistä lentelee kyyhkyt. ite ei oo tullu käytyä kun sataa koko ajan mut huomen ei kait pitäs sataa,vaan kyyhkyjä jahtaamaan sitä huomen pääsee!  :D :D :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Edellinen sisältösi on palautettu.   Poista sisältö

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Luo uusi...